M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, onsdag 10. januar 2018, kl. 00:28 (100 dager siden) @ Svartkrudt

For flere år siden var jeg hos en storsamler og holdt en M/1818 i hendene. Jeg fortalte at jeg trolig hadde løskolben til modellen som jeg hadde fått som et feilkjøp av en M/1831/46 løskolbe. Hadde tenkt å sende den tilbake, men fant ut ved nærmere studie at løskolben kunne være en sjeldenhet. Ved neste besøk tok jeg den med, men da hadde han kjøpt enda en som jeg ikke likte helt. Løskolben ble prøvd på førstnevnte og den satt som om den alltid hadde vært der! Da den ble prøvd på sistnevnte kom den bare 2/3 inn så her var noe feil helt feil med vinklingen. Fornorsket svenske med svenskefeste? Alt treverk/messingbeslag var svenskt unntatt kongsbergmerket Palebrannpipe/delelås med svenske deler/nylagde deler som ikke er brannbestandige (alt av fjærer og tynne låsdeler). Fortsatt har jeg ikke fått svar på spørsmål og observasjon av loddeskjøten på avtrekkerbøylen. Finsmeden av nydelene på bastarden av svensk M/1807 med Paleebrannlidte pipe (og lås?) har ingen forklaring på hvorfor kongsbergstemplingen er opp ned, men det er det en enkel forklaring på. Når man bruker et brannlidt kongsbergløp til en venstrehåndspistol til en høyrehånds svenske så får man en bastard osende av juks og bedrag. Legimiteten blir ikke bedre ved at bastarden er omtalt i NVS's årbok, vist på KVF sin salgsmesse og finnes nå på KVF's nettside som en komplett M/1818 flintlåspistol. Bedraget blir komplett for den oppvoksende våpenhistoriske interesserte generasjon som oppsøker nettsida. Så langt ser jeg heller ingen tilbakedrivelse/er av min påstand/er, men jeg synes det er greit med innrømmelser fra sentrale personer som kjenner bare kanskje deler av dens historikk gjennom kanskje flere kremmersamlere.

Hele tråden:

RSS på tråd