Personlig bilde

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 12. januar 2018, kl. 14:06 (4 dager siden) @ Yellowboy

Som jeg har nevnt tidligere har JanS åpenbart store kunnskaper om gamle våpen. Dessverre skjærer det seg ofte når denne kunnskapen skal kommuniseres ut til oss andre.

Her er tre tips til fri avbenyttelse av alle, som muligens kan bedre stemningen:

Ha respekt for andre
Eksempel: At noen her inne lager replikaer for å lure nåværende eller fremtidige samlere er en vrangforestilling. Vi deler den samme lidenskapen, selv om den manifisterer seg i ulike former. Å omtale andre med negativt ladede begreper som «tusenkunstner» og «kopiist» er uønsket.

Vær ydmyk
Selv den beste kan ta feil, men det krever sin mann å innrømme det. Litt ydmykhet hjelper ofte. Ser dere noen forskjell på disse to neste identiske setningene?

JanS skriver det slik:

«Avfiling av glødeskall har medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for.»

Jeg ville sagt:

«Kan avfiling av glødeskall ha medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for?»

Dokumenter påstander med kilder
Dette er er diskusjonsforum, og en må forvente å bli korrigert en gang i blant. Det er få av oss som levde og virket før 1890. Skal du påstå noe om våpen fra før denne tid, bør du derfor dokumentere påstander med kilder.

Til slutt så håper jeg at du legger ut bilder av kammerladeren, valyrien. Da får vi en anledning til å øve oss på de tre punktene over. :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd