Personlig bilde

Største hældiameter 7,5 mm Nagant (Håndvåpen)

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 12. januar 2018, kl. 21:35 (278 dager siden) @ Øyvind F.

Etter ønske fra flere planlegger jeg å få laget opp kuletenger til 7,5 mm Nagant. Planen er å lage to varianter:

Hurra :clap:

Jeg har sett for meg ca. .305", det vil si det samme som Norma-kula og Jämttången.

Jeg bruker nå kule ".310 kadett og LEE .311 med de målene der på det som skal ned i hylsa. Fungerer tålig. Skal det brukes diesett så kan ikke yttre diameter (bæreflaten) være for stor.
Skal hælbasen være kun .305 så er jeg redd for at de vil slarke litt i hylsa. Tror de bør ha hæl på ca .310. Skal kula settes uten dier så må de vertfall det. Har målt 20-30 hylser som er skutt og de måler nesten alle .309-11. Der er det selvfølgelig forskjell fra revolver til revolver.

Noen synspunkter blant Nagant-skytterne? Er det forskjell på innvendig diameter i f.eks. nedkortede .32–20, Bertram og Fiocchi?

Har målt litt på hylsene jeg bruker. Originalhylser (1919...),Normahylser, 7,5mm Swiss og 32-20 nedkorta til originallengde. Finner liten eller ingen forskjell utenom på gamle originale som er litt tynnere i gods.

Redigert....

The Dane som skriver over her har helt rett..... Muligens at basen bør være helt opp mot .315-.320. Spesielt om kulen er så stor at det er mulighet for gasstetting i kammeret.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Hele tråden:

RSS på tråd