M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Tinytim @, fredag 12. januar 2018, kl. 23:32 (187 dager siden) @ valkyrien

Jeg hadde heller ikke tenkt jeg skulle kommentere noe mere i denne tråden, mye av samme årsak som har kommet frem her, men siden det blir lagt frem så mange påstander
om denne pistolen og også om andre pistoler av samme modell som heller ikke dokumenters så får jeg prøve å føre tråden videre.
Jeg har studert denne pistolen og skulle gjerne eid den selv, om den er restaurert gjør ingenting, det er bedre at den blir tatt vare på og satt i stand. Jeg kjenner også til historien til pistolen fra den ble funnet til den har havnet hos dagens eier. Blant samlere er dette den eneste kjente utgaven i flint av M/1818, før JanS slenger frem at han har holdt i en hos en samler, og samtidig prøvde sin 1818 løskolbe på samme pistol, hvis dette er riktig så må jo dette være informasjon som er "gull" verdt og som må dokumenters, både samlere og også forsvarsmuseet ville satt utrolig stor pris på dette.
Påstanden om at dette er en brent utgave av en venstrehånds versjon av M/1818 er også noe spesiell siden all dokumentasjon og beskrivelser av denne pistolen kun beskriver en flankør og en studser versjon som begge er beregnet for bruk med høyre hånd. De få kjente våpnene av modellen er også alle høyre hånds utgaver.
Det blir lagt også frem noen påstander om nese beslaget og avtrekkerbøylen som blir bare påstander så lenge JanS ikke har noe annet en sine egne synsinger å vise til.
Under her ser dere nese beslaget på tre forskjellige 1818 pistoler, som dere ser er alle litt forskjellige,men det er ikke så rart når man vet at dette er det første våpen KV produserte.
Etter min mening så har ingen av disse våpenene har vært med i Paleè brannen.

1818 modellen som er diskutert i tråden
[image]
1818/46 KV(privat)
[image]
1818/46 sivil(FMU)
[image]

Hele tråden:

RSS på tråd