M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, søndag 14. januar 2018, kl. 01:13 (155 dager siden) @ JanS

Innleggene på forumet bør komme inn i den rekkefølge de blir skrevet slik at man kan følge naturlig tråden. I går gikk jeg derfor glipp av Tinytims og oppdaget dem like etter mitt siste innlegg. Hos storsamleren holdt jeg i to M/1818 hvor begge var merket med Kongsberg V. F. på løpet. Den ene som løskolben ikke passet helt på likte jeg ikke helt. Men i sammenligning med omtalte pistol på forumet var den gulljeve og bedre tillaget. Jeg kunne ikke se noe juks med pålodding av avtrekkerens framre del. Det må også påpekes at da studerte jeg pilstolene med selvsyn mellom mine hander og ikke ut fra bilder. Forskjellen mellom viste 3 nasebeslagbilder liker jeg ikke og uenig med Tinytim at de kunne være så forskjellige. Dette skurrer hos meg og kanskje hos andre som vet at det var en mal som var utgangspunktet som filere, børsemakere, skjeftemakere og gjørtlere måtte forholde seg til for å få godkjent arbeidet. Kadettsabelen M/1818 er også et godt bevis på at malen måtte følges selv i startperioden av fabrikkens virke.

Hele tråden:

RSS på tråd