M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, onsdag 17. januar 2018, kl. 23:17 (275 dager siden) @ Øyvind F.

I forbindelse med Palebrannen kan det her være av interesse å gjengi et avsnitt fra foredraget "Kommandør John A. Gades våpengave og gamle våpen" som offiseren og stifteren av NVS Frits C. Skaar holdt i Oslo Militære samfund 22.10.1951. Foredraget finnes i NVS's småskrift I fra 1959 hvor det står følgende:" Vi mistet omkring 3000 gjenstander i palebrannen, meget var uerstattelig. Det er tatt vare på brannlidte piper og lås og blanke våpen og noe av det gjør sin nytte som studiemateriale. I hvert fall gir det oss den magre trøst at det er adskillige norske våpen fabrikert på Kongsberg som vi neppe noen gang får se i full stand, men må nøye oss med å rekonstruere på papiret. Den første etappe i det forskingsarbeide jeg har planlagt, er nemlig å gjøre rede for hærens håndvåpen 1814-1940. Jeg kan tenke meg at mange vil si at det kan da ikke være noen forskingsarbeide, det må vi da ha rede på fra før. Ja, det trodde jeg også da vi begynte arbeidet, men for å sitere en kjent offiser: Jo lengere man tenker dypere, jo mere forstår man mindre, og nu er jeg dessverre klar over at mange problemer neppe kan løses tilfredstillende fordi våpnet ligger i skraphaugen fra brannen".

Hele tråden:

RSS på tråd