M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, mandag 22. januar 2018, kl. 01:10 (119 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Øyvind, kjeklingen kan du få slutt på ved å gi beskjed til noen få om å forholde seg til teknisk diskusjon og uenighet om objektet. Jeg har ikke "instruert" noen om hvordan forfalskninger skal merkes. Det er trist å se at våpenforumet karakteriserer min informasjon om et så viktig og alvorlig tema som forfalskning av henviste/viste objekt M/1818 og forfalskning generelt som "kjedsommelige". I flere våpenpublikasjoner er der flere feil og kortslutninger. Ingen publikasjon om kilden er bedre enn kilden eller gjenstanden selv hvis man kan observere, har kunnskap om hvordan disse beskrives, diskuterer og konkluderer. Kilden eller gjenstanden forfalsker seg ikke selv, men av andre. Derfor har jeg etter beste evne prøvd å beskrive hva jeg observerte fra bilder og ved delvis demontering har forfalskning blitt bekreftet, men gjenstanden har ennå ikke fortalt hele sin historie. Demonterig av løp, løskolbefeste, messingbeslag og treverk med bilder gjenstår. Så langt i den tekniske diskusjonen kan det ut som om at M/1818 flinthanen som ingen har sett, med unntak av kanskje meg, ble kopiert etter en M/1821 rifleflinthane. Trond er inne på noe viktig, siden han har sett mer enn de fleste av oss. Når det gjelder reprasjoner i sin originale brukstid så er det ingen forfalskning. Men skjer den i vår "svartkruttnostalgiske/samler" tid så er det en forfalskning hvis umerket.

Hele tråden:

RSS på tråd