M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, onsdag 24. januar 2018, kl. 00:17 (269 dager siden) @ krutnarr

Først må jeg takke historie for hans hint om A.G. på det oppfilte M/1818 Palebrannløpet 17.1 og deretter hans avslørende bilde 22.1 fra nylaget låsedel til en postførerverge som er korrekt merket AG 1973 etter rustmester Arne Gundeid ved Forsvarsmuseet. Mitt uttrykk av 17.1 om A.G var ikke ment på ham som jeg slett ikke tenkte på, men totaljuksemakeren som har fjernet del/er med samme initialer og et årstall på kanskje lås, treverk, messingbeslag og erstattet disse med svenskedeler og juksedeler. Gundeid var min første kontaktperson på museet noen få år senere om DN/N våpen og før jubileet i 1978 hvor han svarte på bilder og detaljspørsmål. Gundeid har merket "branngodset/sammensetningen" helt korrekt i tråd med Hærmuseets første leder etter krigen. Som tidligere opplyst så byttet nesten alltid Hær/Forsvarsmuseet bare bort brente/sammensatte våpen. De sammensatte Palebrannvåpen var merket av rustmesteren, men oppfilt/pusset/skjeftet av filere/børsemakersvenner som avtjente førstegangstjenesten etter råd fra teknisk stab ved museet. Håper Kruttnarren og de andre våpensmedene på forumet har lært noe fra Gundeids merking slik at ikke enda større problem enn omtalte M/1818 falsknøtt oppstår for kommende slekter med harde utsagn og bruk av fremmedordet pseudohistorie som denne pistol er et godt eksempel på.

Hele tråden:

RSS på tråd