M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, mandag 29. januar 2018, kl. 21:25 (19 dager siden) @ valkyrien

Jeg er godt informert om hvordan M/1818 pistolen skal være merket. Likeså vet jeg godt hvordan M/1821 rifla er merket, inkludert oppned merking. Jeg har aldri dradd inn i denne diskusjon nevnte rifle, men det har andre. Pistolmodellen er 3 år før riflemodellen. Derfor må jeg bare henvise til mitt innlegg av 10.1. Som tidligere nevnt så opplyste Skaar i 1951 at ca. 3000 gjenstander hadde blitt ødelagt i Paleebrannen. Dette var hele gjenstander, men hva med alle andre deler, reservedeler, halvfabrikata etc. som var tapt for alltid i skrothaugen. Opp gjennom åra har jeg sett mange sjeldne pistolforfalskninger (holder geværer/blankvåpen/etc. utenfor) basert på brente hoveddeler. Jeg antar at jeg har holdt i den eneste kjente M/1818 flintlåspistol og har sett Forsvarsmuseets M/1818/sivilt perkusjonerte fra 1840-50 tallet. Videre så har jeg holdt i Kongsbergs neste flintlåsmodell, marines venstre-og høyrehånds M/1828. I tillegg så har jeg sett brente flintlåser, løp av forskjellig lengde, med og uten fenghull som nesten var som nye med fint tynt rustlag fra brannen. Det jeg vet mindre om er hvordan M/1818 var tiltenkt og om forandringer ble gjort til det vi i dag kjenner M/1818 som. Kanskje denne diskusjon kan frambringe ny viten?

Hele tråden:

RSS på tråd