Personlig bilde

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 30. januar 2018, kl. 00:24 (197 dager siden) @ JanS

Kanskje denne diskusjon kan frambringe ny viten?

Ny viten er vell muligens å ta hardt i, men at det kan komme frem nye antagelser er visst ;-) Denne tråden er i bunn og grunn veldig interessant. Det viser hvor vanskelig det er å være bastant på viten. Ingen har fasiten, men kun overbevisninger for egen del. Som eksempel har jeg lyst til å vise noe fra et innlegg tidligere i tråden og hva jeg tenker om den problemstillingen.
Tinytim legger ut tre flotte bilder av nesebåndet til M/1818 pistolen. Responsen er:

Forskjellen mellom viste 3 nasebeslagbilder liker jeg ikke og uenig med Tinytim at de kunne være så forskjellige. Dette skurrer hos meg og kanskje hos andre som vet at det var en mal som var utgangspunktet som filere, børsemakere, skjeftemakere og gjørtlere måtte forholde seg til for å få godkjent arbeidet.

Jeg derimot tenker at her har det kommet inn 40-50 pistoler på en tirsdag til våpenteknisk med nesebåndet fraværende. Beskjeden er at "General strutsen" skal ha disse pistolene klare til lørdag. Da er ikke malen så høyt i kurs, men funksjonen av pistolen. M/1818 er jo et verktøy til soldaten som han ikke kan unnvære.

Tror at det er fikset og ordnet veldig på alle våpen fra forsvaret som igjen gjør det komplett umulig å fastsette hva som er den eneste sannhet om hvordan et originalvåpen skal se ut. Merking inkludert. Det er kun våpen fra moderne tid som dette kan fastslås.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Hele tråden:

RSS på tråd