Personlig bilde

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 1. februar 2018, kl. 23:01 (260 dager siden) @ Svartkrudt

Jeg er litt ute på gyngende grunn her, men M1818 skulle være en kopi av den svenske M1807 pistolen. Akkurat denne pistolen er mest vanlig i 'reparasjionsmodeller' - gamle pistoler, men ny kolbe og bånd med svanehalshane fra 1700-tallet. De 'rene' M1807 hadde samme hande som den svenske M1809 og den norske marine pistolen M1828 - se bildet over. En vanlig 'C' hane som på Kongsbergs infanterigeværer fra 1825 og utover.

Det finnes, meg bekjent, kun én helt original Kongsberg M1821 jegerrifle i flint og denne har en merkelig forsterkningskinne på baksiden av hanen. Dette kan ikke jeg forklare. Denne hanen ser riktignok original ut, men...

Når det gjelder M1818 har det aldri, meg bekjent, blitt funnet en helt hane. Men det er laget en hane ny med utgangspunkt i hanen fra M1821 jegerriflen med forsterkningskinnen. Dette stemmer litt dårlig overens med det at pistolen skulle være tilnærmet identisk med den svenske M1807 med unntak for at den skulle ha messing fengpanne.

Det spennende er at det stadig dukker opp hittil ukjente våpenvarianter og at den som lever får se. Det dumme er at våpensamlere kjøper vrak, bygger dem opp og påstår at dette er den opprinnelige virkelighet som de tror den måtte være.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd