Personlig bilde

Hva er dette kammerladningsgeværet ? (Identifisering)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 7. februar 2018, kl. 08:37 (102 dager siden) @ JanS

Det er jo spesielt at en sivil M/1860 har militære messingbånd. Har du et bedre bilde av skyveren på skarpskyttersiktet? Denne ble som kjent endret i 1865.

Jeg ser i oversikten over produserte militære M/1860 av nr. 110 var et kort gevær, men det er nok ikke dette. Jeg tror JanS har rett i at den er laget på forkastede militære deler. Jeg har et langt skytterlagsgevær med både militært og sivilt serienummer, og der finner jeg igjen et langt militært gevær med samme nummer i Hovedarsenalets oversikt. Det kan derfor hende at delene fra denne ble forkastet, og det ble laget et nytt militært gevær som fikk nr. 110.

Når det gjelder geværer i reklameøyemed, så sendte blant annet Konsberg Våpenfabrikk 4''' geværer til verdensutstillingen i London i 1862. Disse ble hentet fra den militære produksjonen og hadde ikke spesielle skjefter så vidt jeg er kjent med. Kanskje det kan være et tidlig utkast til skytterlagsgevær?

Forresten, er dette det samme geværet som ble nevnt i en tidligere tråd av valkyrien?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd