M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, torsdag 8. februar 2018, kl. 23:52 (253 dager siden) @ Svartkrudt

Siden Øyvind ser ut til å være mer opptatt av meg enn egne disiplers ordbruk så blir det lett "gnål". Glarson har tidligere blitt bedt om å komme med tekniske kommentarer hvis han har noen. Tekniske spørsmål og kommentarer er ikke ubehagelige, men velkomne. Sparknekten ser ut til å være utålmodig vedrørende sine spørsmål som jeg avventer opplysninger om fra omtalte forfalskning av M/1818 flintlåspistol. Svartkrutten og Tinytimen har tekniske kommentarer, men ser fortsattt ut til å være av den oppfatning at flinthanen på M/1818, som ingen av dem har sett skal ligne på flintlåsgeværhanen M/1821 som kom tre år senere. Trond påpeker riktig at vår M/1818 flintlåspistol skulle være en kopi av den svenske M/1807 flintlåspistolen. Forsiktig så sier han at pistolmodellen M/1818 er mest vanlig i "reparasjonsmodeller" som er et forfina ord for forfalskninger. Siden det ser ut å være vanskelig å få fram flere detaljer om omtalte juksepistol så måtte jeg gå tilbake til "originalkildene" som omtaler M/1818 flintlåspistolen for å sjekke om hukommelsen fortsatt var tilstede. Kongsberg Våpenfabrikks historie 1814-1914 og Hærmuseets årbok 1951-52. Sistnevnte beskriver Hærens pistoler og revolvere 1814-1940. Forfatterne er oberstløytnant Frits Skaar og Ole Nielsen. Skaar var Hærmuseets grunnlegger og første leder. Han har beskrevet pistolmodellene fra og med M/1818 til og med M/1864 Lefaucheux revolveren. Årbokas første del anbefales angående Skaars personalia og forfatterskap som kan være av interesse for forumets lesere for å gjøre seg kjent med hans omfattende våpenbeskrivelse uten å bli referert til i nyere utgitte skrifter. Og igjen må jeg henvise til hans tidligere nevnte foredrag om hva som er en forfalskning. Til slutt så ønsker Svartkrutten å få sen en original M/1818 og det ønsket er han nok ikke alene om.

Hele tråden:

RSS på tråd