M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av JanS, søndag 11. februar 2018, kl. 21:07 (10 dager siden) @ Sparknekt

Når man har mange års erfaring med gamle norske våpen oppdager man ganske raskt om et våpen har blitt tuklet med eller forfalsket etter dets brukstid. Vanligvis avsløres dette raskt ut fra bilder av våpenets ytre som trådstarter henviste til 7.1. Hvis man er usikker så begynner man med å skru våpenet fra hverandre og dermed kan man nesten lese våpenets historikk. Min gjennomgang av forfalskningen så langt har gått sakte fram, men tross dette ser det ut som Sparknekten ikke har fått dette med seg eller velger å ikke innrømme forfalskningen av ukjente årsaker. Kanskje ikke påviste messingskjøyt 8.1 på framre del av avtrekkerbøyle kan ses på fargeforskjellen ved kanthakket. Hvis det er tilfelle så kan dette vises med ei pil på bildet. Kanskje har heller ikke HAF's bilder og tekst 9.1 med løpsstemplingen A.G. blitt lagt merke til. Innrømmelsene vedrørende "tuklingen" med låsens innside har kanskje heller ikke blitt lest. HAF's bilder med tekst 14.1 er også greie å ha i bakhodet ved gjennomgangen. Historie's spørsmål av 17.1 kan kanskje heller ikke ha blitt lest. Det kan indikere at jeg ikke er helt alene om min konklusjon så langt. Særlig Historie's bilder med tekst 22.1 av postførervergen er ganske avslørende for forfalskningen. Mitt innlegg av 24.1 vedrørende AG burde også Sparknekten ha i sitt minne siden han ser ut til å tro at omtalte pistol ikke er noen juksepistol.

Hele tråden:

RSS på tråd