Personlig bilde

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 19. februar 2018, kl. 23:08 (124 dager siden) @ JanS

Jeg ble tilbudt en påstått 'M1818' pistol i flint for endel år siden. Det var slått inn KONGSBERG VF i bakkant av venstre side av pipen, den var utstyrt med svanehals hane og fengpannen var i stål. Kongsberg VF var slått inn med en temmelig liten font, tatt på husken ca 7 pkt.

Sett med mine øyne var dette en svensk M1807 reparasjonsmodell som noen hadde slått inn Kongsberg VF på og jeg bedømte den nord og ned. Pistolen var utstyrt med en del regimentsmerking, noe som overhode ikke er 'mitt bord'. Denne merkingen påstås å være norsk.

Pistolen ble etterhvert solgt/byttet bort (til en annen samler) som begynte å 'forske' på dette. I følge ham ble fengpannene i messing erstattet med fengpanner i stål i 1824 og det ble produsert 712(?) eks eller muligens 712(?) par av denne pistolen frem til 1827.

Jeg har tatt veldig feil før og jeg kommer sikkert (forhåpentligvis) til å ta veldig feil flere ganger fremover (leve lenge), men i 'boken min' kan det umulig ha blitt produsert som mange eller over så lang tid - da hadde vi samlere funnet flere av dem.

Min kompetanse innen svenske våpen er mildest talt beskjeden. Men M1807 var en temmelig lang pistol, M1809 var en kort pistol - dog med C-hane. Denne hanen kom visstnok på 1807 modellen fra 1808 og utover (jeg er litt på gjyngende grunn her). Når Norge bestemmer seg for å lage et antall M1807 i norsk utgave først i 1817 eller 1818, finner jeg det helt ulogisk at de tar utgangspunkt i den opprinnelige M1807 reparasjonsmodellen, men at hanen fra 1808 må ha vært den de tok utgangspunkt i. Og da dukker spørsmålet opp, hvorfor denne avlastningsskinnen? Den svenske varianten hadde den ikke, men hadde da allerede vært i bruk i nærmere ti år, antagelig uten problemer. Det er ikke engang i nærheten av å være logisk.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd