Personlig bilde

Hva er dette kammerladningsgeværet ? (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 2. mars 2018, kl. 22:49 (260 dager siden) @ JanS

En virkelig interessant og spennende tråd for slike som meg! Øyvind har antagelig etter hvert opparbeidet seg vesentlig større kunskaper på kammerladere enn hva jeg har, men jeg har holdt på med slikt siden godt før han ble født og har en interessant teori på denne # 110 som jeg skal komme tilbake til.

Jeg har plukket frem 7 litt forskjellige varianter av de korte M1860'ene mine:

[image]

[image]

For å gi et litt bedre inntrykk av mekanismeforskjellene:

[image]

Fra høyre mot venstre, de tre første er i prinsippet nesten like, men unntak for at den lengst til høyre er centre fire, grunnen til at jeg har tatt med alle tre er at den til høyre har det vanlige, 'kjedelige' Kongsberg bjerkeskjeftet, # 2 har et lett flammet skjefte og # 3 et praktfullt flammeskjefte.
# 4 er litt spesiell. Den er fullstendig fabrikkny og med noe flammer i skjeftet, men har under omgjøring fra sabelbajonett til døllebajonett. En omgjøring som aldri ble fullført enda den rakk å bli gjort om til Landmark.
# 5 er en vanlig marine 1860 med døllebajonett som ble 'glemt' gjort om til Landmark.
# 6 er et vanlig skytterlagsgevær i originalutgave med en trist og kjedelig bjerkestokk. Ikke noe nøttetre eller eksotisk her i gården.
# 7 er en skikkelig raring. Den har aldri hatt bajonettfeste, fjærene til båndene sitter på helt feil sted og kammerstykket er rundt og ikke hexagonalt som på de andre. Jeg kommer tilbake til denne også. Her sett fra siden i samme rekkefølge, men nå igjen ovenfra:

[image]

De tre øverste poå bildet er helt klart Hærens militære utgaver, alle gjort om til Lund. Men # 2 og særlig # 3 har skjefter i flammebjerk, noe som viser at også dette ble brukt på standardvåpen.
# 4 har altså hatt sabelbajonett, men har vært under ombygning ved at siktet er flyttet, sabelbajonettklakken er fjernet til fordel for en døllebajonettklakk på den andre siden av pipen, noe som aldri ble fullført.
# 5 fremstår som en vanlig 'uombygget' M1860 med klakk for døllebajonett - altså Marinen.
# 6 er et uombygget skytterlagsgevær med klakk for sabelbajonett, forreste bånd trykket vesentlig lenger tilbake enn på de militære og med hornavslutning på skjeftet. 'Vanlig' hexagonalt kammerstykke.
# 7 er bare helt annerledes, kommer tilbake til denne.

Jeg tror dette burde være tilstrekkelig informasjon til at kanskje flere får samme mistanke til hva trådstarters rifle er enn bare meg.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd