Personlig bilde

Hva er dette kammerladningsgeværet ? (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 3. mars 2018, kl. 18:22 (112 dager siden) @ krutnarr

Jeg kommer tilbake til rifle # 7 allerede nå, det er ikke forventet at noen av dere skal kunne se hva dette er for noe rart. Den er ikke en 4''', men en 12,5 mm fra 1858. Det ble produsert 30 forsøksmodeller av en 'finkalibret' kammerlader, dette er # 27 av disse.

Historien om hvordan jeg fikk fatt på den er litt spesiell. Jeg fant den på en auksjonsside i USA, hvor den var avbildet med temmelig dårlige bilder. Jeg la merke til at den 'manglet' båndfjærer (de er på undersiden, som på karabinene), forsiktet var plassert 'feil' og at vinkel-lamell-siktet var noe forskjellige fra de korte M1860'ene og ga et relativt høyt bud (syntes jeg da) - og fikk den.

Den ble sendt til meg i Brekkestø og jeg pakker opp en uventet perfekt børse og så at det stod 1858 og # 27. Jeg var strålende fornøyd frem til jeg skulle se på båndfjærene på undersiden. Der var det malt HAO 6086 - pokker, rappa på Hær- eller Forsvarsmuseet. Jeg ringte så til daværende fungerende rustmester Fjeld for å fortelle at jeg hadde fått den, men at jeg ble på Sørlandet i én måned til. Når jeg var tilbake i Oslo skulle jeg komme innom med den, om det var greit?

[image]

Han fikk HAO nummeret og klikket på et tastatur - # 27 fra 1858, 12,5 mm kammerlader? spurte han, - den byttet vi med en amerikaner i 1983. Yes!!! Den var lovlig vare!!! Fra strålende fornøyd til megasur og grinete til strålene fornøyd på under 10 min!

Hint 2, hva trådstarters kammerlader antagelig er, fremkommer i teksten under det tredje bildet i mitt tidligere innlegg dersom man leser dette skikkelig og som djevelens advokat leser Bibelen. Det er godt kammuflert!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd