Personlig bilde

Hva er dette kammerladningsgeværet ? (Identifisering)

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 9. mars 2018, kl. 20:23 (106 dager siden) @ JanS

Jeg har 2 sivile 4 linjers kammerladere som begge har svært begrenset merking. Flotte børser i sin tid som har nr 71 og 108. Ingen av dem har det vanlige Model 1860.....4"" på venstre side av låskassa slik alle mer "normale" skytterlagsmodeller har. Begge er merket med serienummer på venstre side av kassa, på kammerstykket og bak på kolbekappa. Ellers er det ikke noe årstall på kassa, men begge har stempelet til Jacob Gabriel Lund like ved serienummeret på låskasseveggen. Han var underrustmester ved KV fra 1850 - 1858 og rustmester ved HA 1858 - 1899. Det er ikke skrevet all verdens om disse sivile riflene med helstokk, så det er mange spørsmål her. For de som mottar MTM vil jeg anbefale å ta en titt i nr 163 som kom i mars 2016. Der er 7 tilsvarende helstokkmodeller av 4 linjers avbildet. 3 av disse er også stemplet av den samme Lund og ingen av de 7 som er omtalt der er merket med Model 1860....4"" til tross for at en har stemplet inn årstall så høyt som 1863. Det er et svare virvar med tanke på merking generelt, noen mangler serienummer, andre mangler årstall etc. I MTM er disse omtalt som skytterlagsmodeller, men jeg har ingen tro på at disse inngår i samme produksjon som de mer ordinære korte og lange skytterlagsmodellene som er mye lik de militære søsknene. Det jeg vil frem til er at KV gjorde mye rart som ble heller dårlig dokumentert og det virker som kunden kunne be om mye forskjellig. Godt mulig TS sin rifle delvis er bygd på kasserte militære deler, men jeg har liten tro på at den på noe som helst tidspunkt er utlevert til militær bruk. Ei flott rifle er det uansett!

--
Kammerherren

Hele tråden:

RSS på tråd