Personlig bilde

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 11. mars 2018, kl. 01:19 (197 dager siden) @ JanS

Etter å ha samler på DkN og Kongsberg i mer enn 50 år, begynner det å bli stadig vanskeligere å finne noe jeg ikke har fra før. Jeg har derfor begynte å lete etter ting som 'ikke finnes' og ting som 'burde finnes', men som ikke er beskrevet i litteraturen.

Dette har etter hvert begynt å gi resultater. Jeg har funnet meg en Jarmann karabin, en grenadermerket sabel med hulkil fra 1748 (hvilket jeg opplever at understreker at M1753 kun er en infanterisabel) samt litt annet snadder.

Noe jeg lenge har lurt på har vært hvilke bajonetter det var de høye herrer hadde tenkt på å bruke på M1821 jegerriflen? Med utgangspunkt i at de danske jegerriflene neppe ble sendt til Norge med 100-vis av ekstra bajonetter og at de i praksis knapt noensinne så bruk, har jeg alltid lurt på dette. Da jeg kjøpte det meste av samlingen etter Ulf Lamer for noen år siden - og der fant jeg svaret.

I Hærmuseets årbok fra 1951/52 står det at M1829 pistolen kun eksisterer som brendte rester, trist, men leit. På den annen side var det nok av disse restene til at de kunne beskrive i detalj hvordan pistolen måtte ha sett ut:

[image]

Da jeg kjøpte samlingen til Øystein Stie var det en pistol der som definitivt ikke var en M1831, men den var nesten veldig lik. Løskolben passet nesten på en M1831, men overhode ikke på en svensk M1820. Og pistolen var helt uten stempler:

[image]

Bajonetten på bildet har rikasso på klingen og Kongsberg platen fremfor vikling på grepet. Og den er fullstendig uten merking - et modelleksemplar. Kongsberg hirshfängeren ble produsert i 1827/28 og ut fra det antallet vi samlere finner av dem, er det sannsynlig at det ble produsert 3-400 av dem. Men, ble samtlige produsert som bajonetter og deretter bygget tilbake til hirshfängere? Dette finner vi muligens aldri svaret på. Men jeg sitter antagelig med modelleksemplaret av bajonetten.

På bildet er det pistolen til venstre identisk med beskrivelsen av restene etter de brendte i årboken, men den mangler stempler. Den til høyre er en 'vanlig' Kongsberg M1831. Løskolben til den antatte M1829'en passer nesten på en M1831, men ikke helt. Men den passer overhode ikke på en svensk M1820. Er dette en 'gjenlevende' M1829? For de spesielt interessert - svanseskruen er avrundet og møter ikke den avrundete skinnen for løskolben på M1829. På M1831 møtes disse og de er ikke avrundet.

Så, hvorfor dette helt irrelevante innlegget her? Etter min hva jeg tror, ble det antagelig produsert 50 par av M1818 pistolen. Hittil har to-tre av disse dukket opp. Det har dukket opp én av antagelig én mulig Kongberg hirshfängerbajonett, én av én mulig Kongsberg M1829 pistol, én av muligens flere M1848 grendersabler etc. Jeg regner ikke med at det blir meg som finner en original M1818 i flint, men jeg håper virkelig at den dukker opp i min tid.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd