Larsen-Liege tennstempelrifle (Patronvåpen)

av slegga @, tirsdag 12. oktober 2004, kl. 07:45 (5302 dager siden) @ jæger justnæs

Hei, det høres ut som du får gjort mer enn å ha bare planer om jakt...
Hva slags kuletang vil du anbefale, papirvikler du? Og hva med sizer, kun
neck, eller? Har kjøpt 20 hylser fra Bertram, har skutt etpar skudd og er
absolutt klar for mer (både info og skyting)!:yes:

Har hatt problem med å finne rene blykuler i riktig vekt :-(
Våpenet mitt er i MEGET godt stand og med speilblankt løp og all finish utvendig fremdeles inntakt.
Det vises heller ikke slitasje på mekanismen.
Etter en vurdering så valgte jeg å nytte mantlede kuler Hornady #4500. Disse viser seg å fungere meget godt.

Hmmmm
Bertram ja..
Visste du at jeg var den som fikk Bruce Bertram til å sette dette kaliberet i produksjon :-D
Kjøpte først 60 hylser som et prøveparti, disse var jeg ikke fornøyd med, de var for svake i trykkring-området (bakerst på hylsa).
Disse hylsene kan kjennes igjen på at kraven har en forholdsvis skarp kant..

Deretter så fikk jeg tilsendt et nytt parti, gratis, hvor dette var rettet opp.
Kraven på disse hylsene er pent rundet og ingen skarpe kanter.

Disse hylsene strekker seg noe etterhvert så en hylsefres er på sin plass etter noen få avfyringer. Litt vanskelig å finne patronholder som passer (til RCBS sin fres)men det kan du modifisere noe selv.

Alle kammer er noe forskjellige så jeg skyter først hylsene i rifla mi (da passer de ikke alltid i andres rifler) og deretter nøyer jeg meg med å kun size halsen.
Det skal egentlig ikke være nødvendig på svartkruttpatroner (enkeltskuddsvåpen), men jeg lager også en liten krymp når jeg setter i kula. dette for å være sikker på at den ikke faller ut når patronen ligger i lomma.

originale data oppgir hastigheten til å være 2100fps altså godt i overkant av 600 m/s, men dette er nok med blykuler som drives lettere ut av løpet enn mantlede kuler.

OBS OBS
Sørg for å få våpenet ditt skikkelig sjekket før du går opp til de ladningene jeg tidligere har snakket om.

--
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

Hele tråden:

RSS på tråd