Personlig bilde

Tengene fra Lee har kommet (Utstyr og tilbehør)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 23. desember 2008, kl. 15:29 (3712 dager siden) @ jæger justnæs

Nå har jeg testet jarmannkulene kalibrert til .408" eller 10,36 mm. I praksis var kulene 10,38 mm etter kalibreringen. Resultatene skulle vise seg å bli en del dårligere sammenlignet med ladningene som hadde kuler som var presset ned til .401" (10,19 mm).

Denne gangen prøvde jeg to 10-skuddsserier. Den neste forskjellen var at den ene serien hadde kuler støpt av rent bly, mens den var ladet med kuler støpt med en legering bestående av 1 del tinn og 20 deler bly. Ladning, avstand og prosedyre var identisk med forrige gang.

[image]

Først ut var serien med tinnlegering. Resultatene var dårligere forventet, og samlingen målte 11,8 cm.

[image]

Neste serie med kulene av rent bly var katastrofalt dårlig, og bare til å kaste i søppelbøtta. Jeg får beklage at "samlingen" ikke er målt, men jeg hadde bare skyvelær med meg. Neste gang får jeg ta med meg tommestokk! De tre øverste skuddene er ikke stabile heller, og hullene har litt nøkkelhull-form.

Det ser i hvert fall ut til at min Jarmann foretrekker litt mindre kuler. Muligens blir det hele for trangt når kruttslammet bygger seg opp i løpet.

Det neste får være å prøve .401"-kulene med tinnlegering, eller skaffe en sizer som er ca. 10,28 mm, og se om et hjelper. Er det andre som har fått prøvd disse kulene?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd