Personlig bilde

Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 1. august 2005, kl. 13:04 (5013 dager siden) @ olav

Jeg har nå prøvd forskjellige varianter med Jarmann-rifla. Det som fungerer best er kaldpresset kule fra Parabellum, presset ned til .401” (10,18 mm) og papirviklet med Eatons 9 lbs. Airmail Paper med 25 % bomullsinnhold til en diameter på ca. 10,34 mm.

Det virker som de fleste ladninger fungerer. På grunn av den forbannede kruttmangelen, som har ødelagt mye denne sesongen, bruker jeg nå 70 grains med FFFg laget på Nitedal Krudtværk. Dette fungerer bra. Jeg skjøt nettopp 7 skudd på 100 meter og der var fire skudd innenfor en tomme, men et par fluer førte til at samlingen ble 8 cm. Jeg pusset mellom hvert skudd med en pussefille smurt med Bore Butter.

Blinken nedenfor er skutt på femti meter tidligere i sommer. Fire skudd ligger i samme hullet, mens en flue nede til høyre ødelegger litt. Ladning: 70 grains Wano PP, papirviklet kaldpresset kule på 337 grains, Federal magnum-tennhette. Mellom krutt og kule en bivoksskive, en fettkake av kulefett og en kartongskive.

[image]

Hvor får du tak i blytråd som du presser kuler av? Det kunne vært interessant å begynne å presse kuler selv, men utstyret er vel ganske dyrt?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd