Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av olav, mandag 1. august 2005, kl. 15:13 (5010 dager siden) @ Øyvind F.

Hvor får du tak i blytråd som du presser kuler av? Det kunne vært
interessant å begynne å presse kuler selv, men utstyret er vel ganske
dyrt?

Det er tre måter å kaldpresse blykuler på. En er å støpe kulen og size samt smøre den og så presse den til rett vekt samt ønsket base og en forbedret kuleprofil.
Den andre er det jeg har undervist og anskaffet for Parabellum med utgangspunkt i orginalkulen. Den er i rent bly og jeg skulle jo helst hatt en annen legering, 1-20- 1-16 tinn og antimon som kan skaffes spesialbestilt, noe jeg funderer på i og med at jeg snart får en tennstempel i 10,15.
Blytråd er dyrt om du skal kjøpe det her i Norge og du får det i utlandet, og det beste er å hente det selv.
Det tredje alternativ er å presse mantlede kuler, her må en trekke om mantlene selv og ha blytråd som passer i mantelen. Jeg hat i midlertid akkumulert mantler gjennom årene og får se.
Corbin Swaging Co selger kaldpressingsutstyr , mantler og blytråd, det blir relativt dyrt i innkjøp
men hvis du skyter mye og kanskje har avsetning for kulene kan det svare seg.
Det kreves noe instruksjon, Corbin har bøker, Rediscover Swaging og håndbøker som nok må leses.
Om jeg får tilgang på støpte kuler i 10,15 Jarman til noenlunde fornuftig pris.
vil jeg nok presse disse om, samt kanskje en legert blytråd og mantlede kuler. Det er det med diameter jeg funderer på til en kule som skal papirvikles.
Olav

Hele tråden:

RSS på tråd