Ladding av svartkruttpatron hagle. (Hagle)

av Trapdoor, torsdag 13. oktober 2011, kl. 16:41 (2172 dager siden)

Hei

Skal kjøpe meg noen messinghylser.
Går det å bruke stålhagl?
og hva er en grei start ladning i kaliber 12.
Håper det er noen som kan hjelpe meg.

mvh

Ladding av svartkruttpatron hagle.

av Håvard, torsdag 13. oktober 2011, kl. 20:13 (2172 dager siden) @ Trapdoor

Hei
standard kruttladning i kaliber 12 er vel ca 83 grains 2 f og har fungert veldig fint for meg, det går sikkert an å variere fra 60 til 100 grains.
Tommelfingerregel for hagel kontra kruttmengde er at hvis du måler 83 grains i målebeger skal tilsvarende hagelmengde måles i samme beger. altså likt volum.
Det som skjer hvis du har for lite hagel i forhold til kruttmengden er at spredningen øker kraftig.
kruttet bør stappes godt og holdes godt på plass av en forladning "filtpropp eller lignenede" så fylles hagel i patronen og disse må jo også holdes på plass av noe, en pappskilling brukes ofte.

Stålhagel kan fint brukes i moderne hagler godkjent for dette, neppe noe sjaktrekk i gamle våpen beregnet på svartkrutt.

Personlig bilde

av proud.norwegian, torsdag 13. oktober 2011, kl. 20:46 (2172 dager siden) @ Håvard
redigert av proud.norwegian, torsdag 13. oktober 2011, kl. 20:50

NEI!!!!
Stålhagel kun i plasthylser med hagelkopp/forladning beregnet for stålhagel.
Stålhagel uten slik forladning/hagelkopp - er reine døden for ei haglepipe.

av Trapdoor, torsdag 13. oktober 2011, kl. 20:52 (2172 dager siden) @ proud.norwegian

Takker så mye for info..

mvh

av Cap'n Redneck, close to Hell., torsdag 13. oktober 2011, kl. 22:47 (2172 dager siden) @ Trapdoor

Henger meg på "Proud Norwegians" advarsel.:fy_fy:

Jeg ladet ett par messingpatroner med 4,5 mm runde, forkobrede luftgeværkuler i den tro at disse var av bly med et tynt lag kobber utenpå...
De var i virkeligheten laget av forkobret stål.
Resultatet var at stålkulene valset render i messingpatronene og videre ut igjennom løpene på en gammel, sliten belgisk sideligger. :ohgosh:

Hvis du ikke kan bruke blyhagl er det best å krype til korset og kjøpe en pakke vismuth-ammo for kannibalisering.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av Bjarte E. @, Bergen, fredag 14. oktober 2011, kl. 12:17 (2171 dager siden) @ Cap'n Redneck

Helt enig. IKKE STÅLHAGL.Jeg bruker 50-50 krutt og blyhagl med en tykk smurt
filtpropp. Under filtproppen har jeg en skilling av melkekartong.Dette for å ungå
fett på kruttet.Over blyhaggelet legger jeg og en skilling av melkekartong.
Så drypper jeg flytende sterin for å forsegle patronen.Blyhaggelet kjøper jeg på en dykker butikk.De bruker blyhagl i blybeltene og koster ikke så mye.
Lykke til

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

RSS på tråd