Heve frontsikte, men hvor mye? (Håndvåpen)

av atkleiv, søndag 30. oktober 2011, kl. 20:51 (2671 dager siden)

Etter de første 30 skudd med min nye Uberti Colt army 1860 fant jeg ut at den gikk bra sideveis, men altfor høyt (som normalt har jeg forstått). Dvs at jeg må heve frontsikte, men hvor mye?? Jeg siktet på 6 eren og traff som vist på bilde (de store hullene altså :-) )

??[image]

Personlig bilde

Heve frontsikte, men hvor mye?

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 30. oktober 2011, kl. 21:05 (2671 dager siden) @ atkleiv

Pent skutt, atkleiv!
Ser ihvertfall ikke ut til å være noe galt med hverken ladning eller skytter :-)
Det finnes sikkert formler men en enkel metode er å brette en svart skivelapp over forsiktet og prøve seg fram. Jeg foretrekker å legge på litt ekstra; lett å file av litt i så fall.
Noen sikter også rullende mye lenger ned på blinken men da begynner det å bli vanskelig å bruke revolveren til felt.

JJ

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 30. oktober 2011, kl. 21:30 (2671 dager siden) @ jæger justnæs

Hvis du skal sikte rullerende på 7 streken bør 1mm holde.
Men det er som sagt det er lettere å file av enn på:-P

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av atkleiv, mandag 31. oktober 2011, kl. 09:52 (2670 dager siden) @ reldor

Takker for svar. Tenker jeg legger på et par millimeter..

Men så til det store spørsmålet: hvordan får man gjort dette? Børsemaker.. Eller kan en nevenyttig person få til noe slikt mon tro?

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, mandag 31. oktober 2011, kl. 15:10 (2670 dager siden) @ atkleiv

Her er det formelen på siktejusteringer.
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&p=126543

Litt knotete men den funker.
bruker den på alt av skytevåpen ut i fra et excel dokument jeg har
Formelen er som følger: Løpslengde i METER Delt på Avstanden til skivene Gange flytting av treffpunkt i meter

Blir no sånt som dette:
0.25
/25
X 0,050
= 0,0050 Meter
/100
= 0,5MM

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 31. oktober 2011, kl. 15:38 (2670 dager siden) @ atkleiv

Har laget nye og høyere sikter til 1860 Army og 1848 Dragoon.
Begge var mykloddet og tilpasset en utfresing i pipa omtrent som illustrajonen under.
Ikke rare metallsløyden å file til en bit som passer, profilen oventil files ferdig etter høyden er funnet ved testskytiing.

[image]

av atkleiv, tirsdag 1. november 2011, kl. 12:58 (2669 dager siden) @ jæger justnæs

Var innom en børsmaker på PV i Kristiansand og han mente det gikk an å sveise på litt gods på frontsiktet. Dette for å slippe varmlodding med påfølgende brunering av misfargede områder.

Er sveising å anbefale? Eller er kaldlodding like bra? (Beklager maset, men jeg er ny når det gjelder svartkruttvåpen :-) )

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 1. november 2011, kl. 13:16 (2669 dager siden) @ atkleiv

Nå uttaler jeg meg kun som snekker; metallsløyd har jeg ikke mye kjennskap til. Men sveis høres mye varmere ut enn myklodd med tinn? Varmlodd med sølv kan muligens forstyrre blåneringa men å sveise på et messingkorn skjønner jeg ikke. Eller er det stålkorn på din revolver? Mitt råd er fortsatt å lage et nytt korn.
JJ

av atkleiv, tirsdag 1. november 2011, kl. 13:28 (2669 dager siden) @ jæger justnæs

Vet ikke noe om metallsløyd jeg heller.. Kanskje børsemakeren mente å ta bort hele org kornet og sveise på nytt? Høres vel ut som din mykloddingsmetode er best :-) Da trenger jeg altså hjelp av noen til denne loddingen.. hint hint;-)

av festus @, tirsdag 1. november 2011, kl. 16:08 (2669 dager siden) @ atkleiv

Dette er vel ren hedenskap, og innebærer sikkert automatisk eksklusjon fra en haug med disipliner, men på min colt navy filte jeg ut et svalehalespor og satte på et gammalt korn fra ei rifle. Fungerer helt suverent, og kan dessuten sidestilles...

av atkleiv, fredag 4. november 2011, kl. 17:34 (2666 dager siden) @ jæger justnæs

Okey, ta tok jeg saken i egne hender.

Varmet frontsiktet forsiktig og dunket det av. Så brukte jeg formelen nevnt i denne tråden for utregning av nytt treffpunkt og filte til et nytt forsikte av stål.
Etter å ha pratet med en som hadde peiling på stål og våpen på Proffpartner jernvare, ble det til å bruke et kraftig Loctite lim til kornet. Så får vi se om det holder.

Til Jæger Justnæs: Hva slags loddetinn brukte du til myklodding av dine nye korn? Og hvordan gjorde du det?

[image]
[image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 4. november 2011, kl. 17:48 (2666 dager siden) @ atkleiv

Ser pent ut, atkleiv!
Rengjorte deler holdes sammen med for eksempel med kobbertråd og varmes opp til loddetinn (sånn vanlig loddetrådtråd med flussmiddel i midten)trekker inn mellom pipe og sikte. Bare å sette tråden borti det som skal loddes av og til, plutselig er det varmt nok og tinnet smetter på plass. Smeltepunkt for denne loddetypen er rundt 350 grader mot sølvlodd som ligger drøye 200 høyere.

JJ

av atkleiv, lørdag 5. november 2011, kl. 12:44 (2665 dager siden) @ jæger justnæs

Da er nytt frontsikte utprøvd på skytebanen. Det limte kornet sitter som spikret foreløpig. Men jeg har prestert å lage kornet litt for lavt slik at treffpunkt på 25 m ligger 10 cm over siktepunktet.. Men det er kanskje greit det?
Skal prøve å utvide skuret litt forsiktig, har hørt at det kan senke treffpunktet litt :-)

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, lørdag 5. november 2011, kl. 15:26 (2665 dager siden) @ atkleiv

eller en justering av ladningen

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 5. november 2011, kl. 15:45 (2665 dager siden) @ nevS

Bare pass på at du ikke knoter det til så du får problemer i våpenkontrollen.
Er usikker på hvor strengt det kan være på replikarevolvere, kanskje noen andre vet?

av atkleiv, lørdag 5. november 2011, kl. 17:13 (2665 dager siden) @ jæger justnæs

Er obs på det.. Kornet er omtrent samme form som orginalen, og skuret er også V- formet som det orginale skal være :-)
[image]

RSS på tråd