Bygge om randtent sluttstykke remington 12,17 (Patronvåpen)

av bystyvel, søndag 20. november 2005, kl. 11:52 (4839 dager siden)

Veit noen hvordan jeg skal gå fram for å bygge om randtent til sentertent Remington 12,17 ,stålet er godt herdet. Er det bare settherdet eller er det laget av kullstoffstål?? Ps.har et ekstra sluttstykke så jeg ødelegger ikke orginalen.

Bygge om randtent sluttstykke remington 12,17

av bystyvel, mandag 21. november 2005, kl. 13:02 (4838 dager siden) @ bystyvel

Veit noen hvordan jeg skal gå fram for å bygge om randtent til sentertent
Remington 12,17 ,stålet er godt herdet. Er det bare settherdet eller er
det laget av kullstoffstål?? Ps.har et ekstra sluttstykke så jeg ødelegger
ikke orginalen.

Jeg får vist svare meg sjøl.Fant en løsning etter å ha såvi påt.Laga et lite borr i hardmetall (Jobber med hardmetall) og kom greit i gjenom herdingen,det var settherdet!!! Så da slipper jeg å gløde det ut..

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 21. november 2005, kl. 13:13 (4838 dager siden) @ bystyvel

Gratulerer! :ok: Nå venter vi bare på rapport fra banen:-P

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, mandag 21. november 2005, kl. 17:23 (4838 dager siden) @ bystyvel

ikke orginalen.

Hei.
Du har vel fått orden på det nå, men kan jo føye til litt. Svenske og Norske sluttstykker er fjærherdet, altså gjennomherdet. Men det går godt ann og borre i alikevel. Noko av det viktigeste ved ombygging til sentertenning er og få tennstempelet til og treffe tennhetta messt mulig i midten. så for og merke opp der hullet skal være så setter du i ei tommhylse med et tennhull(boxer) og inni den en bolt som du borrer inn en pinne som fungerer som kjørner gjennom tennhullet i tomhylsa. Lukk mekanismen og bruk en stang fra løpsmunningen og dunk forsiktig på bolten m. kjørner og du vil få merke på sluttstykket. Demonter og forsenk merket med kjørner og nå har du posisjon både framme og bak på sluttstykket til og borre opp til tennstempelet enkelt ikkje sannt?
mvh.Runar

av bystyvel, tirsdag 22. november 2005, kl. 18:01 (4837 dager siden) @ bystyvel

ikke orginalen.

Takk for svar:
Men jeg gir meg ikke så lett,sluttstykket er settherdet.Jeg knekte eggen på både hss fres og bor uten å lage spor i materialet.Sluttstyket kan jo være fra Remington.Resten er gjort som beskrevet over.
Men et problem,må jeg lage nytt hull til stiftstopperen eller går det å kappe skruen og la den gå i mot sporet vil den da kunne kile seg?
Angående test så mangler jeg foreløbig lisens hetter og krutt.Har bare noen børser,den ene har løp som nytt innvendig,men det er vel en bra begynelse.

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 22. november 2005, kl. 19:14 (4837 dager siden) @ bystyvel

Hei.
Ja du kapper skruen og justerer den inn mot det flate partiet på tennstempelet, filer til tennstempelet glir ut og inn av sin eigen tyngde uten og binde for det kan være meget farlig dersom det låser seg i framre stilling og du smeller igjen sluttstykket da kan det gå av uten låsing. Ein god vane med rolling block våpen er og stryke fingeren over støtbotnen før du lukker det over skarp patron.
mvh.Runar

RSS på tråd