Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM. (Munnladning)

av runastav, torsdag 1. april 2004, kl. 15:42 (4924 dager siden)

Hei.
Etter ca.10mndrs venting så fekk eg Tennessee rifla frå TVM. Tennessee Valley Muzzleloading til husa.:-D Flintlås kal.50 1-66 riflestigning.Så pass deg Øyvind nå får du konkurannse:-P
[image]
mvh.Runar. alias.Rusty Steel.

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 1. april 2004, kl. 16:41 (4924 dager siden) @ runastav

:knegge:

Det vil nå visa seg! Semi-custom er jo ikkje det same som custom veit du, med håndsmidd pipe f.eks.:

[image]

Du får halde oss oppdatert på korleis du får rifla til å gå, eller kanskje du har kjøpt katta i sekken? Me får no sjå i påsken, då får me ta ein liten konkurranse.

Det er godt å sjå at andre og investerer i skikkelige rifler. Her er lenke til TVM der Runar bestilte rifla si: Tennesse Valley Muzzleloading. TVM har eit godt rykte på seg i USA og trass i den lange ventetida så er det nok verdt å bestille seg eit skikkeleg svartkrutvåpen der.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Semicustomrifle frå TVM.

av Kenny, Where the streets have no name, torsdag 1. april 2004, kl. 18:27 (4924 dager siden) @ runastav

Hei.
Etter ca.10mndrs venting så fekk eg Tennessee rifla frå TVM. Tennessee
Valley Muzzleloading til husa.:-D

Flott rifle Runar! Jeg skulle likt å hatt en slik men jeg får vel klare meg med min italienske replica så lenge. Hva er det som gjør at kvaliteten er så mye bedre på semicustom rifler enn de riflene en får kjøpt over disk i Norge?

--
Kenny

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, torsdag 1. april 2004, kl. 20:07 (4924 dager siden) @ Kenny

Hei.
Bedre med semicustom? ja M.Avance som har bygd mi begynner med stokken frå blanks altså heilt håndlagd frå bånn av,han brukar kvalitets lås og løp som han monterer inn for hånd.Det er jo klar kvalitetsforskjell på denne og dei Italienske replikkaene me er vant med.
mvh.Runar.alias.Rusty Steel.;-)

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, lørdag 8. mai 2004, kl. 16:40 (4887 dager siden) @ runastav

[image]

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, lørdag 8. mai 2004, kl. 16:45 (4887 dager siden) @ runastav

Hei.
F.... data, fekk ikkje me teksten får prøva igjenn. Ja ja nå begynna det og likna på noko ikkje sant Øyvind. 5 skudd ca 40 meter koselading 50 Grains 3F
495" rundkule 2stk mellomladinger og ca. 0.30mm fettlapp BORE BUTTER.
mvh.Runar.

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 11. mai 2004, kl. 16:12 (4884 dager siden) @ runastav

F.... data, fekk ikkje me teksten får prøva igjenn.

Host, det er vel ikke dataen det er noe galt med tenker jeg! :lol3:
Du kan forresten redigere postene ved å trykke «Rediger> til venstre på dine egne poster.

Ja ja nå begynna det og likna på noko ikkje sant Øyvind.

Jau, det kjem seg. For de som ser dårlig så er treffene ikke de hvite prikkene som ser ut som hull, men de mørke hullene oppe til høyre sånn ca. kl 1 i nier-ringen. Du får gi beskjed hvordan det går på 100 meter. Førti meter er jo ingenting.

:-D

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, tirsdag 11. mai 2004, kl. 17:01 (4884 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind.
Du vett ei semicustomrifla som går godt på 40m går selfølgeligt lika godt på 140m ha ha trudde du visste det. Synd du må vara i Barrgen på lordag når me andre ska kosa oss på skytebaen.
mvh.Runar. alias Rusty Steel.

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, lørdag 28. oktober 2006, kl. 15:04 (3984 dager siden) @ runastav

Hei.
I bladet MUZZLELOADER januar/februar 2006, skriver Mike Nesbitt.
Let`s not get too technical.
Javel, det går da på rundkuledia når vi lader våre munnladere med fettlapp og rundkule.han skriver om ei kal.40" rifle som brukar 395" til vanleg. Denne blei testa med 376" kuler og det var stor suksess:-P
Flott tenkte eg, er lei av og henge på ladestokken for og lade i min 50" kal tenneseerifle med 490" og 018" fettlapp, ja har prøvd tynnere og tjukkere fettlapper.
Så her er beviset at det går ann med mindre kuledia. Tok 490" kuler og zisa de gjennom ei 12mm/473" hullpipe og lada opp med 50 grs 2F og 018" fettlapp + bore butter, 4 skudd i ragg og et litt ut ikkje verst?:-P
og som dere ser lappene er like heile, så her ska det zises og kanskje må eg til med ny tang i 472"???? Til orientering så var disse kulene en lek og lade i forhold til full dia:-)
mvh.Runar

[image]

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 28. oktober 2006, kl. 18:04 (3984 dager siden) @ runastav

Dette var spennende lesning, Runar. Jeg har alltid trodd at i riflede piper bør kula være så stor som mulig. Opplevde i går å få tålig presisjon på 45 meter med kuler som var .037''/0,95mm under løpsdiameter(.735 rundkule i .772 løp). Venter på større kuler, men resultatet var både overraskende og oppløftende.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 28. juli 2013, kl. 10:19 (1519 dager siden) @ jæger justnæs

Runar, jeg løfter denne tråden igjen siden jeg lurer på å bestille ei rifle fra nettopp TVM. Bildet av rifla i åpningstråden din er borte, kan du legge ut et nytt? Er du fornøyd med tilpassninger stål/tre? Du som kan et og annet om børsebygging er sikkert en kritisk kunde? Du fikk TVM til å sende den direkte til deg eller måtte den gå via noen andre i statene? Takk for råd!

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, søndag 28. juli 2013, kl. 11:56 (1519 dager siden) @ Kammerherren

Hei kammerherren!
Du kan trygt handle rifle fra de, fine tilpassninger(Kan neppe gjøre det bedre sjølv;-) ) Det eneste jeg angrer litt på er at jeg skulle bestillt svampet pipe, så jeg kunne skutt stående uten skytestikker dårlig rygg vett du:-| Rifla henger i mitt synsfelt i stua, godt og kvile augene mot:-) Når rifla ble sendt så gikk den direkte til Oslo, men der stopper den jo selvfølgelig i tollen og du får beskjed om og sende kjøpetillatelsen til disse glupingene hehe.Lurer du på mer så berre spør!
Mvh Runar
[image]

[image]

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 28. juli 2013, kl. 12:50 (1519 dager siden) @ runastav

Takker så mye! Den ser jo riktig så fin ut der den henger! Med tanke på pris og valgmuligheter tror jeg nok jeg lander på å handle med TVM.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 14. august 2013, kl. 12:07 (1502 dager siden) @ Kammerherren

Jeg fortsetter på tråden din jeg Runar, så samler vi TVM børser her! Nå har jeg nemlig bestilt ei rifle jeg også. Endte opp med en Early Virginia rifle i kaliber .50. http://www.avsia.com/tvm/virginia.htm

Satt å snakka med dem via facebook i går kveld, må si de var svært hjelpsomme og svarte på alt jeg hadde av spørsmål.

Gjorde noen forskjellige tillvalg, så vi får se hva jeg ender opp med, må uansett vente minst 6 mnd før det muligens kan dukke opp noe. Dette blir moro!:-)

--
Kammerherren

Semicustomrifle frå TVM.

av BjørnL, fredag 25. juli 2014, kl. 09:06 (1157 dager siden) @ runastav

Hei!

Fin børse.
Hva menes med "swamped pipe"?

BjørnL

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 25. juli 2014, kl. 10:15 (1157 dager siden) @ BjørnL

Swamped pipe vil si at ytterdiameter på løpet ikke er lik fra kammer til munning. Ved å ha et smalere løp utover fra kammer, for så å øke diameter mot munningen igjen oppnår en å få en bedre balanse i børsa uten at den blir for fremtung. En stor fordel ved stående skyting.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, tirsdag 22. april 2014, kl. 00:29 (1252 dager siden) @ runastav

Må vel kjappe meg litt før K.H får sin og poster. Får desverre ikke lagt inn bilder på den gamle slitte PCen min men det kommer. Kjøpte ett gjør det selv byggesett/våpen som jeg fikk hjelp til å sette sammen av en eldere og veldig hyggelig herre fra Østfold.
Ser att tennstålet skulle vært justert da det har fått ett par hakk alerede.
De få skudda jeg har tatt har hatt en veldig fin samling så jeg gleder meg til å ta fatt igjen utover våren/sommeren. Vil tro att det ikke er så mange som må se opp for min del he he:topistoler:

--
T.B

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 26. april 2014, kl. 23:56 (1247 dager siden) @ Burgsmuller

Du rakk det med god margin, børsa skulle tross alt innom Posten Norge....

Nå er ventetiden over for min del, fikk børsa i hus i kveld! Den ble omstendelig pakket opp i kjelleren og jeg må si at TVM virkelig pakker inn børsene sine godt. Tykk pappeske inni en solid trekasse som jeg skrudde løs lokket på.

Detaljer om denne børsa:

TVM kaller denne modellen Early Virginia.
Løpet er fra Rice og det er på 42" i kaliber .50. Løpet er swamped.
Låsen er fra Siler.
Stokken er en super premium lønn, som har fått en rød oljebehandling.

Siden dette er semicustom er det jo strengt tatt bare trearbeid som er håndarbeidet her, som også innebærer tilpassing inn mot alle metallkomponenter. Jeg er svært godt fornøyd med finish på arbeidet som er utført. Løpet er signert av Matt Avance som er innehaver av TVM. Jeg vet ikke om han ar bygd den selv, eller om han signerer på vegne av TVM.

Her er noen mobilbilder. (Jeg er ingen stor fotograf, så beklager kvaliteten).
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 27. april 2014, kl. 00:14 (1247 dager siden) @ Kammerherren

Gratulerer KH.
Dette var jo ei sabla flott rifle. Den likte jeg godt :clap:

Skyter den like bra som den ser ut, så vil æ au ha ei ;-) Kan du muligens si litt mere om hvem, hvordan og hva for å få noe så fint i hus?

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av runastav, søndag 27. april 2014, kl. 10:24 (1246 dager siden) @ krutnarr

Hei Godtfolk!
Flott rifle Kammerherren! Swampa løp og greier, er den in the white?
Mvh Runar

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 27. april 2014, kl. 10:30 (1246 dager siden) @ runastav

Den var nydelig, gratulerer med flott flintlåsrifle!

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, søndag 27. april 2014, kl. 11:51 (1246 dager siden) @ jæger justnæs

Nydelig rifle, Gratulerer !

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 27. april 2014, kl. 11:54 (1246 dager siden) @ jæger justnæs

Hei folkens.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger på nyervervelsen!

For å svare Krutnarr først. Prisen på disse er ingen hemmelighet, alle priser er tilgjengelige på nettsiden til TVM. Med mine tillvalg kom den på totalt 1500,-USD. Frakten kom på 142,-USD, så da måtte jeg ut med ca 2600,-NOK på posten her hjemme. Totalt beregner det seg da til ca 12600,- med dagens kurs. Jeg må si at når jeg ser på resultatet så er ikke dette noen upris. Mer detaljer finnes på TVM

Når det gjelder bestilling så er det svært lett. TVM har en svært god kundeservice, de svarer raskt på mail og er veldig hjelpsomme. De er også på Facebook, så det er lett å chatte med kontordama Melanie om du har noen konkrete spørsmål du vil ha raskt svar på. Jeg scannet min godkjente våpensøknad å ba dem legge den ved pakka, men de klarte å legge den oppå pappesken inni trekassa, så den så aldri tollverket her hjemme. (Dette er nok strengt tatt helt unødvendig å legge ved).Når pakka kom til Norge fikk jeg en sms om å levere nødvendige papirer. Jeg sendte da våpensøknad og kopi av faktura så dukket børsa opp i posten noen dager etter.

Runastav, nei, jeg er en klampslager, så denne kom ferdigbygd fra TVM, det er nok det tryggeste!:-D Men, som du er inne på, disse kan naturligvis kjøpes som kitt, der du gjør fintilpassningene selv samt oljefinish. Da blir den en del billigere.

Jeg har alt jeg trenger av kuler og forskjellige lapper i hus, så nå blir det litt testing fremover, gleder meg stort!

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, tirsdag 29. april 2014, kl. 23:53 (1244 dager siden) @ Kammerherren

Grattulerer med ett skikkelig flott smelljern K.H

--
T.B

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 24. juli 2014, kl. 16:32 (1158 dager siden) @ Burgsmuller

Siden jeg har investert tungt i det siste så er det litt begrenset hvor mye testing jeg har fått tid til å utføre med forskjellige skytejern. I dag ble første skikkelige tur på banen med flintlåsrifla. Jeg hadde med litt forskjellige typer lapper for å se hva jeg fikk til å gå best, og jeg endte opp med en kombinasjon av lapp på .020" med kule på .490. Løsnet 17 skudd uten noen tekniske overaskelser fra børsa sin side. Siden jeg er veldig urutinert med flintlås så regner jeg med at det er en del å hente på mengdetrening, men jeg tror jeg har kommet ganske nær en god ladning på 50m. Her er et bilde av den beste skiva. De 5 skuddene jeg skjøt som en del av testen gav 46 poeng, så skjøt jeg et skudd ekstra helt til slutt før jeg måtte pakke sammen sakene igjen, det ble en 7'er. (Vi hadde en over snittet fin sommerdag her i dag med 30 grader i skyggen, må innrømme at jeg sleit litt med sola i perioder også). Fortsettelse følger.
[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

Semicustomrifle frå TVM.

av Parelius @, onsdag 10. februar 2016, kl. 16:04 (592 dager siden) @ Kammerherren

Et virkelig vakker våpen...nydelig treverk og flotte detaljer ellers.

En ny Brown Bess fra Børselars ligger på 12.500,- så prisen på dette våpenet i forhold er det ikke mye å si på, selv med ugunstige valutakurser.

RSS på tråd