Noen som kjenner til Montenegrin revolver? (Håndvåpen)

av Steinar, torsdag 1. april 2004, kl. 17:28 (4923 dager siden)

Hei! Jeg har arvet en gammel Montenegrin revolver fra min farfar. Er svært interessert i å vite mer om denne, men har ikke kommet over noe info:-( Eneste jeg vet er at den er stor og tung.. Har en masse spørsmål, håper noen kan ta seg bryet å svare.

Om jeg melder meg inn i skyteklubb, går det da an å skyte med den?
Hvor kan man evt skaffe patroner? (Tror kalibret er 11.25, men ikke helt sikker)
Hva kan den være verd?

mvh Steinar

Noen som kjenner til Montenegrin revolver?

av Kenny, Where the streets have no name, torsdag 1. april 2004, kl. 18:51 (4923 dager siden) @ Steinar

Er det en slik revolver:

[image]

Du finner mer info om den her: http://www.collectorsfirearms.com/ah489.htm

Du ser jo en liten prisantydning i $$$ på den siden. Det ser ut som at kaliberet heter 11,75 og ikke 11,25. Dersom den er laget rundt 1870 så er den vel ikke reg pliktig heller. Den kan vel skytes med dersom du finner kuler og hylser, noe jeg tviler på at noen lager.

--
Kenny

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 1. april 2004, kl. 19:07 (4923 dager siden) @ Kenny

Den kan vel skytes med dersom du finner
kuler og hylser, noe jeg tviler på at noen lager.

Åjoda, Bertram lager det meste. Slik ser 11,75 Montenegrin-hylsene fra Bertram ut som selges gjennom Midway.

[image]

Hylsene kan bestilles direkte fra Bertram, Australia eller gjennom Midway.no eller Parabellum i Notodden.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av Steinar, fredag 2. april 2004, kl. 08:35 (4922 dager siden) @ Steinar

Tusen takk!!
Den ser slik ut ja, i slitasje også. Vurderer å pusse den ned og lakkere, noen tips når det gjelder det?

Kjempebra side dette her forresten.. blir nok luskende rundt her i en god tid framover;-)

av Pelsjeger, fredag 2. april 2004, kl. 09:21 (4922 dager siden) @ Steinar

Den ser slik ut ja, i slitasje også. Vurderer å pusse den ned og lakkere,
noen tips når det gjelder det?

Det er ikke så lurt å pusse og lakkere om revolveren er historisk og antikk. Det vil nemlig senke samler verdien på den til et minimum. Men dersom den er fullstendig herpa og ikke har så mye samlerverdi i utgangspunktet så gjør det kanskje ikke så mye? Lykke til videre med revolvern! :-D

av Steinar, fredag 2. april 2004, kl. 17:05 (4922 dager siden) @ Steinar

Ved nærmere ettersyn ser jeg at revolveren ikke er helt lik den Kenny la ut..
Den ser slik ut: (beklager litt dårlig bilde)
[image]
Mulig den er eldre?? Eller kanskje annen modell?

Den har ingen inngraveringer såvidt jeg kan se.. ikkeno stempel.. bare noen tall hadde vært gøy, men neida:-P

Tror kanskje siktet forran er slipet ned og bolten til å dytte kulene ut av tønna er uorginal.[image]

Ha ei fin påske i allefall!:-)

av Pelsjeger, lørdag 3. april 2004, kl. 15:18 (4921 dager siden) @ Steinar

Ved nærmere ettersyn ser jeg at revolveren ikke er helt lik den Kenny la
ut..

Er den ikke ganske lik da? Unntatt utstakeren som kanskje har blitt byttet en gang. Har den flutet tønne?

av Steinar, lørdag 3. april 2004, kl. 16:08 (4921 dager siden) @ Pelsjeger

Utstaker, tønne, sikte forran og hanen er ulik om jeg skal stole på mine nærsynte. Dumt det ikke står noe lesbart på den:angry:
Vet ikke helt hva som menes med flutet tønne.. men om det betyr at den kan svinges til siden, så gjør den ikke det.

Tønna roterer ikke nøyaktig mot løpet, men har noe slarke i begge retninger.. Dette gjør at jeg er skeptisk til å skyte med den, litt kjipt om kula ikke finner veien til løpet vil jeg tro;-)

av Pelsjeger, mandag 5. april 2004, kl. 11:39 (4919 dager siden) @ Steinar

Vet ikke helt hva som menes med flutet tønne.. men om det betyr at den kan
svinges til siden, så gjør den ikke det.

Hei igjen!!

En flutet tønne betyr at det er fjernet litt gods mellom kammerene for å få revolveren lettere slik som på dette bildet:

[image]

Denne derimot har ikke flutet tønne:

[image]

av Steinar, mandag 5. april 2004, kl. 16:52 (4919 dager siden) @ Pelsjeger

Da har den ikke flutet tønne..
Har fått tak i ammunisjon til den, men vet ikke helt om jeg tørr skyte med den ettersom tønna ikke roterer presist mot løpet. Slarke i begge retninger:-(

RSS på tråd