Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle (Hagle)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 27. februar 2013, kl. 11:49 (1725 dager siden)

Jeg la ut en artikkel om rullekrymping av haglepatroner for et par dager siden, og har fått flere tilbakemeldinger som godt flere kunne hatt nytte av. Har du noe å bidra med om temaet ladeutstyr til hagle, del det gjerne her! :-)

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av MrOneTwo @, onsdag 27. februar 2013, kl. 13:07 (1725 dager siden) @ Øyvind F.

Ikke mye annet enn at jeg kan skaffe en god del engangs skutte papp hylser....

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av MrOneTwo @, onsdag 27. februar 2013, kl. 15:43 (1725 dager siden) @ MrOneTwo

Glemte å ta med dette.... de eneste gamle svartkrutt haglene jeg har ladet til er Wincester 1887. Kaliber 10 og 12. Og begge de haglene fikk problemer med headspace`n. Rimmen er for tjukk. Jeg kjøpte noen forferdelig dyre dreide messinghylser i kaliber 10 også, samme problem der. Det ble løst med noen lange timer ved en dreibenk. Nå er nok dette ikke et stort tema med dobbeltløpere, men i Winchester 1887 hagler er det litt annerledes ettersom du kan få en dårlig låsing dersom blokka ikke går helt i smekk. Nå skal det legges til at jeg prøvde stinne ladninger i kal 10 plasthylser, med for liten headspace. Den åpnet ikke ved avfyring. Det kan hende skjer med hylser som ikke skaper like mye friksjon mot kammerveggen. Jeg er av den oppfatning at det er kammerveggen omtrent like mye som støtbunn som tar opp kreftene bakover.

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Jon @, torsdag 28. februar 2013, kl. 00:18 (1724 dager siden) @ MrOneTwo

Får få denne tråden på sporet igjen jeg da;-)

Jeg skrev et lengre innlegg men rotet litt med bildene slik at alt gikk i dass. Inntil videre får dere klare dere med bilder, så skal jeg supplere med tekst senere:

[image]

[image]
De første to bildene er samme utstyret med stapper, trakt, brettehode og hoveddel.

[image]
Kun til isetting av filtpropp, komprimerende trakt øverst

[image]
Løs forniklet trakt virker som den over men ingen stapper. Videre to håndholdte brettere.

[image]
Bordmontert bretter av en noe annen utførelse enn den Øyvind viser i sin artikkel

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Jon @, torsdag 28. februar 2013, kl. 10:21 (1724 dager siden) @ Jon

Da tar vi neste steg, litt historikk.
Jeg nevnte vel H. Larsen katalogen fra juli 1880 over og at der ikke var ladeutstyr, brettere og annet i den. Det jeg kaller en relativt utførlig beskrivelse av papphaglhylser er dette :

[image]
Artig at de hadde såpass mange kal. her i Kongeriket

En amerikaner, Col. Berkeley R. Lewis gjorde et fantastisk historisk arbeid fram til han døde i 1972. Her noen utdrag angående de første haglpatronene.

[image]

[image]

[image]

På den nederste ser man at det først er i 1861 at vi får noe er lik de haglpatroner vi kjenner #54 Daw 1861
Ellers taler vel bildene og teksten for seg selv.

Hjem til Norge igjen så er det uhyre vanskelig å finne kataloger før 1900 men jeg har kopi av en L.H. Hagen katalog ca 1893. Her står der nevnt endel ladeutstyr for haglpatroner, tar med hele siden med div.

[image]

Jeg hadde ikke sett dette før idag men der står jo nevnt Træ-Ladeapparater i 4 Dele, kanskje var det slike som først ble brukt ?? Ser ikke de mer avanserte bretterne i jern er nevnt.

Har nok litt mer som er relevant, kommer tilbake når dere andre har vist oss hva dere har.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 28. februar 2013, kl. 15:09 (1724 dager siden) @ Jon

Hadde tilsvarende problem med en sideligger fra Brno, den ville ikke lukke, måtte ordne dypere spor til rimmen.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 28. februar 2013, kl. 18:11 (1724 dager siden) @ Mr. Pitt

Artig tråd!
Jon: Det som i annonsen kalles 'Brettepinder', er disse for rullekrymp eller stjernebrett som vi gjerne tenker på som 'brett'?
Har ikke så mye å bidra med her.

[image]
Denne hettetanga til kaliber 12 bruker jeg svært lite

[image]
Denne her, derimot -en sabla god venn når det skal lades haglepatroner!
Utskiftbar utstøterstang så den brukes til boxer og hagleknall. Setter også i berdanknall med denne.

Den sveiveren du har, Øyvind -er vel tilsvarende en av de som står i Hagen-katalogen til Jon med fabrikkmerke MD? PS! Gi den noen dråper med olje, det knirka litt på filmsnutten ;-)

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Jon @, torsdag 28. februar 2013, kl. 18:46 (1724 dager siden) @ jæger justnæs

Det må være alderen som tynger, jeg la ikke merke til de dyre brettemaskinene MD i farten. Det ble litt mange ting å holde tråden i tidlig i morges.
"Brætte" betyr nok skilling brett som vel var det man brukte frem til 2.VK. På tynne messinghylser ser man noen noen ganger en slags halv-stjernebrett når disse var ladet med kule.

Artig den utstøteren for boxerhetter i haglpatroner, den typen har jeg aldri sett før.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 28. februar 2013, kl. 21:52 (1723 dager siden) @ Jon

Det stemmer, min er merket MD, og er nok av typen som er markedsført som «billigere». Er det noen som vet hva initialene står for?

Det er forresten bordet som knirker. Beste kvalitet fra IKEA :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Jon @, torsdag 28. februar 2013, kl. 23:29 (1723 dager siden) @ Øyvind F.

Måtte jo ned i skuffen å leite litt jeg også da. Fant fem slike hvorav 3 er merket M.D. en A.K (?) gotisk og bare 24m/m

[image]

[image]

[image]

Dette er egentlig ikke ting jeg behøver å ha mange av, så noen kan byttes mot patroner/merkinger jeg mangler.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Jon @, torsdag 28. februar 2013, kl. 23:40 (1723 dager siden) @ Jon

Hadde noen flere bilder liggende innen dette temaet.

[image]
Her ulike løse brettehoder i messing og stål samt et med bakkelitt innlegg.

[image]
Så noen originale fra Nitedals Krudtværk, disse stod på kon som man ser.

[image]
"Kjøpekruttmål" med engelske mål og vekt, stillbare. Både til hagl og krutt.

[image]
Hetteuttaker for boxerhetter, ters egentlig.

[image]
Presseutstyr for messinghylser i ulike kal. med utstøtertein m/forsenkning for tennhetterommet innvendig.

Da tror jeg at det meste fra min skuff er vist her.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 31. januar 2015, kl. 22:22 (1021 dager siden) @ Jon

Får pusse støvet av denne tråden med en nyervervelse.
Til min overraskelse lå sakene i originalemballasjen, en fin bonus.
Nå vet også tidliger eier at det er kommet til et godt hjem. Innholdet varierer fra etiketten men det virker relativt komplett.
Noe sliten kartong men det er tross alt fra tampen av 1800-tallet, siste patentår er 1892 og de var visstnok veldig store på 1880-tallet og et par tiår fremover.

[image]
12 gauge sett fra The Bridgeport Gun Implement Company

[image]
Rullerkymper, hetteutstøter, krutt- og haglmål, trakt for lading av komponentene og tang til å sette i hetter med. Helt og pent, skal eventuelt brukes med andakt :-)

[image]
Gamle ladedata med illustrasjon. Umulig å anslå årstall men moro likevel. En skivefeil (eller lesefeil fra meg) 3 grams 1 1/4 Shot

[image]
Kruttmålet innstilt på 'SHOT OZ 1 1/4 POWDER DRAMS 3' som samsvarer med tommelfingerregelen likt volum krutt og hagl. Interessant? Absolutt, synes jeg :-)

[image]
Ladetrakt merket 'BRIDGEPORT G.I.CO 1149 12'

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 26. februar 2015, kl. 22:00 (995 dager siden) @ jæger justnæs

Denne ankom pr. postrytter i dag etter en byttehandel med en trivelig kar på forumet.
Måtte testes umiddelbart og ga et finfint resultat på en omladet 12-65 Gameborepatron :-)
[image]

--
Best når det smeller!

Ladeutstyr til hagle

av festus @, fredag 27. februar 2015, kl. 00:52 (995 dager siden) @ jæger justnæs

Her er et fransk haglmål, merket 40-45-50 gram. plomb (bly)

[image]

Litt artig denne også, beregnet på å monteres på haglpung til munnladerhagle:

[image]

Den skrå kanten på skuffen skyver på et fjærbelastet lokk som åpner seg når den presses inn, og lukker seg når den tas ut.

[image]

[image]

[image]

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 27. februar 2015, kl. 05:01 (995 dager siden) @ festus

RCBS har ladeverktøy for kal.12.
CH4D har for .410, 28, 24, 20, 16, 12 og 10.

Dette er for messinghylser.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Ladeutstyr til hagle

av Hiorthefot @, Asker, fredag 27. februar 2015, kl. 10:03 (995 dager siden) @ jæger justnæs

Og her er det Jæger Justnæs sendte i bytte, + den nyutvikla solventen som lukta godt! Gleder meg til å prøve den ---

[image]

RSS på tråd