Flintlås, Baker 1806 (Munnladning)

av Dynamit Harry, søndag 21. juli 2013, kl. 22:07 (1641 dager siden)

Hei.
Noen som har god greie på flintlås? Kjøpte nylig en replika av Baker 1806 rifle, kaliber 62. Men har problemer med tenningen, dårlig gnister fra flint. Ca. hvert 7-8. avtrekk klarer å tenne pannekruttet. Har prøvd å herde frizzen på nytt, uten at det gjorde susen. Fikk med noen flinter fra Lyman som eg har prøvd, ser ut som syntetisk materiale, kan det vere desse som er dårlig sort? Har bestillt noen engelske flinter som seies skal vere gode, om det kan få fyr i panna.Tips og råd tas i mot med takk, min erfaring begrenser seg til patron og perkusjon, så flintlås er nytt for meg.

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av nevS, Minnesund, mandag 22. juli 2013, kl. 08:00 (1640 dager siden) @ Dynamit Harry
redigert av nevS, mandag 22. juli 2013, kl. 08:06

Hei.

Som amerikanerene sier: There is more than one way to skin a cat.

Kasenit er et fint stoff for frizzen herding.
Hvis du finner en boks for salg et eller annet sted, Kjøp den stoffet begynner å bli vanskelig å finne.

Men over til andre tradisjonelle måter å herde på:

Du kan ta en blikkboks som er stor nok til å få ned ildstålet pakket inn i skinn "Mange lag"
Vesterålens fiskeboller bør duge. denne boksen MÅ være helt tett etter at du har lagt inn deler og skinn for herding.

Ligger naturlig nok en video på youtube som forklarer prosessen,

Du kan også herde med samme metode men med bruk av trekull, det fordrer en litt stor boks men det vil gi en dypere herding enn mange av våre nye tradisjoner for å få fine gnister.

Men som mange opplever før de knekker koden på flintlåsen så er det temmelig frusterende.
Sørg for at overflaten er ren og slett med slipt overflate, jeg bruker 240 korning smergel papir etter at jeg har rettet opp flaten før herding.

Anløping er viktig etter herding, varm tuppen på ildstålet med en mild gassflamme så den blir strågul til blå i tuppen, la den ligge i romtemperatur og avkjøles, dette gjør du selvsagt etter at alle flater er rengjort for å ha kontroll.

Det er mye på nettet som omhandler flint og låsgeometri, herding men det er bare litt veiledende og noe villedende.

Prøv deg fram med plassering av krutt og mengde, det er overraskende lite som skal til for å få tenning, sett deg ned å se hvor de gnistene som kommer lander i pannen det gir en pekepinn på hvor sånn ca du skal legge kruttet.

Med riktig geometri og en god flint, et bra herdet ildstål kan du få overraskende mange skudd ut av en stein selv uten skjerping.

Når flintlåsen virker som den skal er ingen ting bedre, eller glis bredere.

Håper det hjalp.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 22. juli 2013, kl. 08:18 (1640 dager siden) @ nevS

Veldig bra skrevet, nevS.
Det er virkelig et kapittel for seg, dette med flintlås.
Vil bare nevne et par små ting som også kan være verd å sjekke siden trådstarter skriver at flint er noe han har lite erfaring med:

• Hold fengstål fritt for olje
  • Tørk av fengstål og flint med en tørr fille mellom skuddene
  • En tilsynelatende skarp flint kan ha et sløvt punkt som fengstålet rir på
  • Bruk velegnet fengkrutt

Velkommen som flintskytter, Dynamit Harry :-)

Flintlås, Baker 1806

av Sharps, Ut mot havet., mandag 22. juli 2013, kl. 19:48 (1640 dager siden) @ jæger justnæs

Får du ikke tak i Kasenit kan du høre med apoteket om de er villig til å selge deg rødt blodlutsalt, gjør samme nytten ved herding men må gjøres i skikkelig ventilasjon da det utvikler cyanidgasser. Men det funket før i tiden og funker ennå :-)

Flintlås, Baker 1806

av Dynamit Harry, mandag 22. juli 2013, kl. 23:05 (1639 dager siden) @ Sharps

Takker for gode råd. Har holdt frizzen ren og har kvesset flinten også uten at det har bedret seg. Skal prøve å få herdet frizzen på denne måten, så får eg snart noen nye engelske flinter. Mistenker litt desse flintene fra Lyman som eg har, dei er hvite på farge og ser mer ut som syntetiske. Håper det bedrer seg da. Dei skudda eg har fått avgårde med musketten har vert snadder, så absolutt mersmak:-D

Flintlås, Baker 1806

av Dynamit Harry, tirsdag 30. juli 2013, kl. 08:47 (1632 dager siden) @ Dynamit Harry

[image]

Hei.
Har fått nye flinter, har herdet frissen på tradisjonell måte, pusset og stelt den.
Men får fortsatt ikkje gnister. Har vurdert å få tak i en annen type lås.
Noen som kan se noe umiddelbart gale her?

Flintlås, Baker 1806

av anvil, tirsdag 30. juli 2013, kl. 18:32 (1632 dager siden) @ Dynamit Harry

Hei!
Oppfatter at ditt problem er at du får dårlig med gnister.
Kan grunnen være at det er for dårlig spenn i slagfjæra?

Av bildet ditt slår det meg at kanskje stopper hanen for tidlig i forhold til posisjonen ildstålet har da? Eventuelt i kombinasjon med at ildstålet spretter framover for tidlig? Geometrien bør vel ellers være slik at ildstålet spretter fram akkurat idet flinten er i ferd med å passere nedkant av ildstålet, og at dette skjer like over kruttet. På mitt M/1808 glattløpede gevær er avstanden mellom nedkant flint og overkant panne ca 9 mm etter skudd. Bildet ditt antyder vel noe mer enn det.

Temaet interesserer meg fordi jeg holder på å bygge en kopi av Kongsberg's M/1825. Utgangspunktet er fotografier av prototypen som er på museet på Kongsberg. Har kommet til at jeg ikke skal bore hullet i låsblikket for hanen før jeg har alle delene klare og kan studere geometrien nærmere.

Ellers har jeg spørsmål til "nevS" som skriver at ildstålet bør anløpes ved "strågul til blå" farge. Er dette korrekt?
Omsatt til temperatur tilsvarer det ca 240 - 300 grader C, noe som gir hardhet i området 57 - 52 HRC for et normalt eggstål, der selv 57 HRC vil gi en dårlig egg om det var snakk om kniv.
Jeg trodde at ildstålet måtte være hardere. Har et par flintlåser. Med ei god fil finner jeg at begge er hardere enn som så, vil anslå til rundt HRC 60 eller over.
Ildstålet i mitt prosjekt er laget med innlaminert kullstoffstål (1% C) mot vanlig st37. Har planer om å flammeherde alle delene i låsen, noe som da ville skje ved 960 grader C. Ildstålet, altså da uten anløping, vil få en hardhet på drøye 60 HRC, noe jeg trodde ville være bra.
Men om bløtere stål vil gi bedre gnist må jeg se bort fra flammeherding for denne delen.
Her er det sikkert mange som har erfaringer, så kom igjen med råd om hva jeg bør gjøre!

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av nevS, Minnesund, onsdag 31. juli 2013, kl. 13:19 (1631 dager siden) @ anvil

Hei

Du skal bare varme tuppen av ildstålet så du ser den strågule fargen kryper nedover.
Hardheten er et relativt begrep jeg aner ikke noe om hvor hardt stålet skal være men får du hvite gnister er det hardt nok eller bløtt nok.

Ser ut i fra bildet ditt at steinen treffer litt langt ned etter min smak,
jeg tror du trygt kan snu steinen eller legge den lenger fram i kjeften på hanen for å treffe tidligere.
Hvis du har herdet stålet for hardt vil steinen bare gli av og hvis den er for bløt vil den få dype furer og groper ganske fort uten å gi no særlig gnist.

Ildstålet skal gli lett men med en fast motstand, hvis den vipper over fort når du trekker av og stopper kan fjøra være for hard, da vil også flinten gå i knas ganske fort.

Litt lett gjennomgang av overflatene på stålet og fjøra i annlegsflatene kan gjøre susen, ikke glem at det må smøres med en god olje som sikrer javn friksjon.

Hvis du får lagt ut enn video snutt hadde vi fått sett bedre hvor feilen ligger.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av Tobben, onsdag 7. august 2013, kl. 07:27 (1624 dager siden) @ nevS

...kanskje denne videoen kan hjelpe....

http://www.youtube.com/watch?v=VFKxKXtkPzE

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av reldor @, Moss, onsdag 7. august 2013, kl. 18:46 (1624 dager siden) @ Dynamit Harry

Har fått nye flinter, har herdet frissen på tradisjonell måte, pusset og stelt den.
Men får fortsatt ikkje gnister. Har vurdert å få tak i en annen type lås.
Noen som kan se noe umiddelbart gale her?

Hanen bør gå lenger ned/frem slik at gnister blir "ført" mot kruttet.
Låsen på bilde under har jeg lagd selv. På den ser du steinen går helt ned i fengpanna. Den låsen fungerte veldig bra.
[image]
Herdet stålet på den tradisjonelle måten!???
Når du herder stålet må du få tilført carbongass i overflata slik at det kan gnistre
og ikke bare gløde når steinen skraper av metall..
Å bruke kasenit til dette er en god løsning , en god gnist spraker som på en lighter.

Jeg herdet mine stål ved å holde stålet ved skruehullet med en flat tang.
Stålet varmes til kirsebærfarge eller til det ikke er magnetisk.
Dyppes så i kasenit til stålet er dekket med kasenit , for så å varmes opp igjen
og dyppes på nytt og varmes opp igjen....
Så bråkjøles i kald automatolje. Når kald rengjorde jeg stålet til blankt på slite siden.
Jeg anløp så stålet ved å holde med tanga over hullet og varmet nederst på sliteflaten
til antydning av blå farge. Da fjernet jeg varmekilden og lot varmen spre seg i stålet. Når jeg traff riktig temp. ble stålet blått nederst og brunt/strågult på toppen.
Dette gnistret perfekt....

Send meg e-post adressa di ,så kan jeg sende deg en artikkel som heter "6 steps to a better flintlock" som beskriver hvordan låsen bør være.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av nevS, Minnesund, onsdag 7. august 2013, kl. 18:52 (1624 dager siden) @ reldor

Jeg lærer fortsatt no nytt i flintfaget. Bra skrevet Reldor.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.

Flintlås, Baker 1806

av sotlur @, mandag 12. august 2013, kl. 19:08 (1619 dager siden) @ nevS

Har slitt med samme problemet I maken børse.
Fikk mailet artikkelen 6 steps to a better flintlock som er nevnt lengre opp I tråden. Har gjort alt som står der til punkt og prikke med unntak av biten med å lodde på en herdet "liner" av sagblad på ildstålet. Ingenting hjalp. Poff fra fengpanna I ett av ti tilfeller...

I dag dukket imidlertid opp pakke fra Track med noen forskjellige typer nye flinter. Den som heter Eng 6 lagde bål I 10 av 10. Til og med med sprengkrutt av granulering som kokekaffe tente villig.

Vet ikke om du har forsøkt disse flintene, men absolutt et forsøk verdt.

Flintlås, Baker 1806

av Dynamit Harry, fredag 16. august 2013, kl. 21:42 (1615 dager siden) @ sotlur

[image]

Hei.
Takk for alle innlegg med mange gode råd. Bestilte ny frizzen og noen deler fra Track før eg reiste på ferie. Har nett holde på å sett i sammen og tilpasset deler, har endret vandring på hanen også. Går mye lenger frem enn tidligere. Dette har i hvertfall gjort susen, lager bra med gnister. Prøvde mange forsøk med krutt i panna også, full fyr i 15 av 15 forsøk.:-D
I morgen må det bli kulestøping og skyting på menyen:-)

Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806

av reldor @, Moss, søndag 22. september 2013, kl. 16:49 (1578 dager siden) @ Dynamit Harry

Hei
Hvordan gikk det , ble det treff?

R

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Flintlås, Baker 1806

av Dynamit Harry, tirsdag 15. oktober 2013, kl. 18:43 (1555 dager siden) @ reldor

Hei.
Fungerte utmerket. Har fått skutt en god del med den og smeller hver gang:-)
Veldig artig børse å skyte med.

RSS på tråd