Personlig bilde

På banen i dag (Munnladning)

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 3. august 2013, kl. 12:49 (1880 dager siden)

Hadde en fin liten tur på "banen" i dag der jeg fikk testet den nye enfielden litt forsiktig. (Banen består av en gressåker med en vold i enden, maksavstand er 85m).
Børsa er en Parker Hale P58 replica, jeg benyttet 70grs PP, bore butter på kula og i basen, Lyman old style Minie på 460grs og standard muskett hetter. (Kulene jeg benyttet i dag var skrapkuler med flere skavanker og stor variasjon i vekt. Vekta på de beste kulene ligger på ganske nøyaktig 500grs, disse jeg benyttet i dag varierte mellom 490 og 500, samt noen hadde tydelige tegn på feil temperatur på blyet. Som sagt, skrapkuler....) Skjøt sittende i benk på 85m og opplevde at det gikk ca 25-30cm for høyt, men retningen var ok. Det ble skutt totalt 10 skudd mot skiva. Her er et bilde av serien. Blir moro å teste litt mer fremover med bedre kuler og mest sannsynlig SPG fett på kulene! Skal skaffe noen halvmeterskiver også, lettere å holde samme siktepunkt. Jeg benyttet stjerten som siktepunkt, ja, orrhanen står 90 grader feil.....

[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

På banen i dag

av qualibra @, lørdag 3. august 2013, kl. 13:57 (1880 dager siden) @ Kammerherren

Heisann !

Ja, se der ja !

Detta lovar jo gøtt det !

Minie er langt ifra det letteste man begir seg inn på
av svartkruttskuting, det er det mange som har erfart .

Løkke tel videre !:knegge:

Eldar .

--
qualibra

Personlig bilde

På banen i dag

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 3. august 2013, kl. 14:23 (1880 dager siden) @ qualibra

Absolutt en lovende start, det er ikke mange forunt å få det så godt til på
startladningen :-) Lykke til videre!

Personlig bilde

På banen i dag

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 3. august 2013, kl. 14:56 (1880 dager siden) @ jæger justnæs

Børsa forplikter, det er den gamle til Berger...... :-D

--
Kammerherren

Personlig bilde

På banen i dag

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 6. august 2013, kl. 15:09 (1877 dager siden) @ Kammerherren

Hvis du ser på dette bildet (fra From Musket to Metallic Cartridge) så er det tre samlingene øverst til venstre eksempler på hva ett grains avvik kan ha å si.

[image]

Samlingene er skutt med min originale P-56 på 50 meter med 54, 55 og 56 grains sveitser 3. Forskjellene blir enda tydeligere på 100 meter. Miniéskyting handler om å være konsekvent i alt du gjør, og det er spesielt viktig at skjørtet på kulene er hele. Har du delt dem for å sjekke om de har luftblærer? Miniékuler er noe herk å støpe, og det kan ta litt tid å finne teknikken. Smurningen er også særdeles viktig. Jeg har aldri fått SPG til å virke i miniéverdenen, men bruker en hjemmelaget blanding av bivoks, delfiafett og matolje.

Jeg veier alle mine kuler, mest for å ikke ha noe å skylde på når ting går skeis. Og det gjør det jo ofte med miniékuler. :-)

Ta med deg den femskuddsklysa videre. Den er meget lovende til å være første forsøk.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

På banen i dag

av qualibra @, onsdag 7. august 2013, kl. 14:01 (1876 dager siden) @ Øyvind F.

Jøss, er det mulig at et grain kan gjøra slik utslag på kort hold .
Det blir jo styggmye om holdet er dobbelt så langt!!!:surprised:

Det ligger et par fine orginale Enfield'er på Collectors firearms Simpsons LTD.
Det som er synd med de engelske er at kolben er så rett at jeg får meg
ei tæve på kjakan hvert eneste skudd, så den blir blå og diger .
Kommer liksom ikke nedpå, og blir liggenes å tvinge øyet ned i siktelinja .
Hadde hatt Snider'n enda jeg, hadde det ikke vært for den rette stokken .
Fælt å begynne med skavhøvel på ei orginalbørse syns jeg .:ohgosh:

Detta kan jo væra helt annerledes for en med en annen modell kjakabein .:knegge:

--
qualibra

Personlig bilde

På banen i dag

av Mustaruuti, Sweden, fredag 9. august 2013, kl. 07:59 (1874 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.

Intressant det där.
Själv har jag aldrig märkt så mycket av 1 grains skillnad. Betänk att krutet sjunker ihop något under transport varpå 1 grain torde vare av mindre betydelse.

Det viktigaste när det gller minieskytte som jag märkt under mina 20 år är kulans form och vikt samt krutsort och FETT.

Jag har för närvarande 4 olika miniebössor. Två original och 2 replikor. Samtliga dessa 4 bruker olika kulor. 2 av dem använder schw 2, en schw 3 och en schw 4. Jag har också helt olika fett till de olika bössorna, en mer bivaxblandningsliknande sort, en creme, en hårdare creme och en med mer hemlig blandning av fett och olja.

Kulans stabilitet och krutets och fettets förmåga att hålla pipan någorlunda ren under serien är avgörande.

--
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

Personlig bilde

På banen i dag

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 26. august 2013, kl. 09:29 (1857 dager siden) @ Mustaruuti

Hadde nok en tur på banen i går, tror det må være ny rekord med så mye svartkruttskyting på en og samme sommer....... Fikk luftet den nye S&W 44 Russian revolveren, og kunne konstatere at den nok har det tyngste avtrekket jeg noengang har opplevd...... Den gikk også ganske mye for høyt, men viste antydning til samling. Noen gode råd til justering av avtrekk på slike revolvere? Skjøt noen skudd med Mowrey rifla i .54 også, knallgøy! Den børsa tror jeg faktisk kan ha et brukbart potensiale på 50m stående! Litt mer skeptisk til liggende pga stokkfasongen. Skjøt sammen med en jaktkamerat i går som ikke har noen erfaring med svartkrutt. Da jeg skulle sende av gårde første skudd med Mowrey rifla kjørte jeg en introduksjon i ladeprosedyre, før jeg skjøt stående mot skiva på 80m. Da vi gikk bort til skiva for å se om jeg var i nærheten var overraskelsen stor da skuddet havnet i 10`er ringen! Tidenes lykketreff der altså, hehe. Det så jo svært så overbevisende ut for han som aldri har skutt med slikt før da......:-D

--
Kammerherren

RSS på tråd