Futt i gammelt krutt? (Hagle)

av Martini-Henry @, torsdag 5. september 2013, kl. 21:59 (1534 dager siden)

Hei, folkens. Dere får ha meg unnskyldt om spørsmålet har vært stilt tidligere. Jeg bare lurer på om gammelt svartkrutt fortsatt er brukbart. Fant en strut Hofs riflekrudt fff etter fattern. Regner med det er noe min farfar dreiv og ladet i hagla si. Det virker tørt og fint, så spørsmålet til dere er om det har noe for seg å teste?

Personlig bilde

Futt i gammelt krutt?

av Justme @, Askim, fredag 6. september 2013, kl. 05:43 (1534 dager siden) @ Martini-Henry

Lad og skyt.
Kruttet kan jo ikke ha blitt vassere med åra.
Bruk det som treningskrutt og test 3 og 3 skudd å sammenlign med nytt.
Du skal se at det ikke er store forskjellen.:skudd:

Lykke til
G.G

Personlig bilde

Futt i gammelt krutt?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 6. september 2013, kl. 07:16 (1534 dager siden) @ Justme

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men i Sverige ble det en gang testet svartkrutt som hadde stått lagret siden 1600-tallet. Det var kraftigere enn det moderne svartkruttet det ble testet mot. Svartkrutt holder seg med andre ord meget godt og kruttet ditt fungerer sikkert like godt nå som da det var nytt – forutsatt at det har vært lagret tørt, selvfølgelig.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Futt i gammelt krutt?

av Nygaard @, Nesodden, fredag 6. september 2013, kl. 09:51 (1534 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg vil anta dette kommer av at sortkrutt ikke (eller i allefall mest sannsynlig ikke) ble polert med grafitt på 1600-tallet. Grafittpoleringen avhjelper fuktproblemer til en viss grad og gjør kruttet glattere og dermed mer lettflytende i ladeprosessen og øvrig håndtering. Det negative er noe høyere antennelsestemperatur og redusert brennhastighet. Etter hva jeg har lest skal grafittbehandling ha blitt vanlig rundt slutten av 1800-tallet. Dette kan forklare den større "futten" i dette gamle kruttet.

Futt i gammelt krutt?

av Martini-Henry @, søndag 8. september 2013, kl. 21:01 (1531 dager siden) @ Martini-Henry

Nei, det er vel riktig som dere sier at kruttet ikke blir heitere med årene. Jeg skal veie opp noen ladninger og teste. Så får vi se om det blir "piff" eller "KABOOM" av det. Jeg skal oppdatere når jeg vet.

Futt i gammelt krutt?

av svovelsvein @, mandag 9. september 2013, kl. 14:48 (1531 dager siden) @ Martini-Henry

Det er en ting jeg har fundert på ; hvorfor vi må bruke reduserte ladninger med fyllstoff i perk-revolvere og i flere typer patroner for å oppnå presisjon i dag. Dette ble vel ikke gjort på 1800 tallet, og våpen og patroner vil jeg tro ble lagd for full ladning, og de skjøt sikkert godt i gamledager også. Har trodd at de hadde svakere krutt før, men dette stemmer ikke etter det som blir opplyst. Kunne det være at de brukte grøvre krutt før en det som er vanlig i dag, slik at de kunne fylle med mere krutt? Er det noen som har et logisk svar på dette?

Personlig bilde

Futt i gammelt krutt?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 9. september 2013, kl. 14:56 (1531 dager siden) @ svovelsvein

Svaret er ganske enkelt: revolverne ble opprinnelig laget for å drepe, og noe av presisjonen ble valgt bort til fordel for større stopp- og gjennomslagskraft. Da Colts Walker-modell ble introdusert i 1840-årene var meningen at den skulle være kraftig nok til å stoppe en hest. I dag er bruksområdet ganske annerledes og vi gjør det som må til for å tyne mest mulig presisjon ut av våpnene våre – noe som ofte betyr betraktelig lavere ladninger enn de som ble brukt i datidens militær- og jaktvåpen. Det fantes såkalte «gallery loads» på 1800-tallet, altså ammunisjon som var beregnet til målskyting, og denne var som regel ladet lavere en stridsammunisjonen.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Futt i gammelt krutt?

av Per-S @, mandag 9. september 2013, kl. 17:42 (1531 dager siden) @ Øyvind F.

En enkel test på om kruttet er OK er å legge 1/2 tesje krutt i en haug på et skrivepapir. Hold papiret i luften og tenn kruttet. Dersom papiret ikke blir brent er kruttet godt.

RSS på tråd