Hagleladning (Hagle)

av Thunder shot, mandag 10. april 2006, kl. 18:28 (4544 dager siden)

Hei. Jeg skal lade noen patroner til hagle 12x65. Har svartkrutt av tysk fabrikat. Kruttet er merket ppp, kan dette brukes i hagle og hvor stor ladning med krutt/blyhagl kan jeg bruke? Hva er forskjellen på krutt merket ff-fff?

Hagleladning

av rolling, mandag 10. april 2006, kl. 20:54 (4544 dager siden) @ Thunder shot

PPP og FFF er i utgangspunktet det samme, antall p eller f angir hvor grov/finkornet kruttet er, jo flere p/f jo finere gradering og høgere hastighet/ raskere forbrenning. PPP/FFF passer best som fengpannekrutt eller til kulevåpen opp til ca.9mm. FF/PP er det kruttet som passer best til hagle. En "tommelfinger regel" er at man da lader med like deler hagl og krutt, jeg har ikke noe eksakt mål men du kan jo tømme en orginal røyksvak patron i samme haggelstørrelse og kaliber som den du skal bruke og måle opp dette så har du et utgangspunkt, jeg snakker da om volum og ikke vekt. Jeg har en gang i tiden ladet en munnladerhagle med PPP, ikke min skyld at det gikk bra. Sikkert noen der ute som kan mer om dette enn jeg.
MVH. Rolling.

Hagleladning

av Yellowboy @, Nordpå, tirsdag 11. april 2006, kl. 08:19 (4543 dager siden) @ Thunder shot
redigert av Yellowboy, tirsdag 11. april 2006, kl. 08:27

Les her om saken Haglelading
FFF er haglekrutt, det er hverfall det du finner anbefalt på gamle kruttbokser og karduser, FF er til kulevåpen og FFFF fengpanne !!!!!!
Min erfaring i kulevåpen er at FF når du passerer ca 35 grains krutt og FFF når det er mindre enn ca 35 grains !!

Er det noen som vet om det finnes "magnumhetter" til haglepatroner ?? Eventuelt med forskjellig styrke.

Hagleladning

av Thunder shot, tirsdag 11. april 2006, kl. 18:08 (4543 dager siden) @ Yellowboy

Etter det jeg forstår så kan jeg bruke FFF. Er det noen som vet hvor mange grain som er anbefalt?

Personlig bilde

Hagleladning

av Hiorthefot @, Asker, lørdag 15. april 2006, kl. 20:44 (4539 dager siden) @ Thunder shot

Boka "Black powder loading manual" forfattet av Sam Fadala er god lesning for alle svartkruttskyttere. Han meiner 70 - 72 grains FF er ei bra ladning bak 1 unse hagl i munnladning. Dette er nok eit bra utgangspunkt for ei hagle i god stand.

Hagleladning

av Cap'n Redneck, close to Hell., søndag 16. april 2006, kl. 02:45 (4538 dager siden) @ Hiorthefot

Gamebore patronene fra England som ble solgt av bl.a. G-Sport i kal. 12 var ladet med 83 grains 3F og 28 gram hagl.
Hvis du skal bruke plast "shotcup" bør du legge en pappskilling mellom svartkruttet og plastforladningen, ellers får du løpet fullt av smeltet plast.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Hagleladning

av Thunder shot, mandag 17. april 2006, kl. 09:36 (4537 dager siden) @ Cap'n Redneck

Takk for tipsene. Jeg har ladet med 80 grain 3F og tilsvarende volum med bly og wads i mellom og papp på toppen. Har ikke prøvd ennå men tror det er en fornuftig ladning.

Hagleladning

av Snap Shot, onsdag 27. desember 2006, kl. 17:54 (4283 dager siden) @ Thunder shot

Det er viktig og experimentere for og finne den riktige løsningen. Utgangspunktet ditt synest helt OK. Prøv gjerne på en malt stålplate.el.
Mere krutt og mønsteret åpner seg, for stor wad og mønsteret blir smultring.
For lite krutt og mønsteret blir ujamt. Mine 12cal. messinghylser lades med
75grns. FFg en Ox-Yoke 10cal. filt wad og 1 1/4OZ med haggel. meget bra mønster og jeg bommer bare litt, men det skyldes nok skytteren! Jeg bruker forøvrig samme ladning i min 62cal. Tulle Fusil, i den blir mønsteret enda bedre, og sværmen blir litt lengere. Skal liksom være mere ideelt for flukt-skyting.

RSS på tråd