Personlig bilde

Søndagskjøp. (Munnladning)

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 20. oktober 2013, kl. 12:09 (1707 dager siden)

Kjøpte denne i dag, skal vist være en dansk 1794/08.
Vi får hvordan den egentlig ser ut når den kommer i hus.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 20. oktober 2013, kl. 14:50 (1707 dager siden) @ Mr. Pitt

Flott søndagshandel, artig!
Den ser ut til å ha mistet sitt Kyhlkse skjold på fengpannen, ellers komplett og fin :-)
Edit: Bajonettklakk mangler? Ladestokken er nok uoriginal. Fin likevel!

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 20. oktober 2013, kl. 19:11 (1707 dager siden) @ Mr. Pitt

Spennende børse som utvilsomt har utgangspunkt i M1794, men det er ikke en M1808. M1808 skal ha tre rørken - http://norskevaapen.no/?p=553. Den ser likevel ut som om den er "hel, militær ved" (vel bortsett fra det innfelte på bakkolben).

Det lettere frustrerende er at jeg ikke har peiling på hva dette er eller kan være.

Men - gratulerer!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 20. oktober 2013, kl. 21:04 (1706 dager siden) @ Trond

Tusen takk.
Kan det være en nedkortet 1808 til borger/eksersergevær eller noe sånt?

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 20. oktober 2013, kl. 21:28 (1706 dager siden) @ Mr. Pitt

Fant dette hos ARMA-DANIA:

Betegnelse: Ingeniørmusket
Modelbetegnelse: M/1794
Type: Flintelåsgevær
Kaliber: 17,7 mm. (16 lødig)

Fremstiller: Kronborg Geværfabrik

Beskrivelse:
Principielt samme gevær som Infanterimusket M/1794, men afkortet til brug Det Kongelige Ingeniør Corps.

Anvender samme bajonet som infanterigeværet (71,1 cm. konstrueret af Kyhl).

Det står også nevnt et dragongevær uten beskrivelse.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 20. oktober 2013, kl. 21:50 (1706 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg har ingen beskrivelse av denne tilgjengelig, men finner det litt usannsynlig at den bare skulle ha to rørken, såfremt den ikke er veldig nedkortet. Hvor lang er denne musketten?

--

Trond

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 20. oktober 2013, kl. 21:58 (1706 dager siden) @ Trond

Jeg har pr. idag ingen mål, det får vi ta når den kommer.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, mandag 21. oktober 2013, kl. 08:23 (1706 dager siden) @ Mr. Pitt

Da har jeg funnet igjen beskrivelsen på salgssiden.
Pipelengde: 73,66 cm.
Totallengde: 111,76 cm.
Så, antagelig noe sivil omgjøring, kanskje til bruk på båt.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 21. oktober 2013, kl. 22:01 (1705 dager siden) @ Mr. Pitt

Forsiktet ser veldig riktig og militært ut. Dersom dette ikke er en nyere sammensetning/kapping hvor noen virkelig har jobbet litt, tror jeg ikke at det er umulig at dette kan være noe militært/borgerbevæpning e.l. (det sistnevne tviler jeg riktignok på - også i Danmark).

Sjekk fenghullet skikkelig. Kan den være tilbakebygget fra perk?

--

Trond

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 03:57 (1705 dager siden) @ Trond

Jeg skal gå over hele børsa og ta en ekstra god titt på fenghullet og pipemunningen.
Fenghullet skal jo være litt på skrå, slik at kruttet rant ut på pannen under lading.
Borgevæpningsgevær med perkusjonslås M/1794/1841, har omtrent samme mål, men med tre rørken og helstokk.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 09:10 (1705 dager siden) @ Mr. Pitt

Lurer litt på om den kan ha vært i engelsk tjeneste,se likheten med short land pattern (brown bess carbine).
Da skal den antagelig ha engelske stempler.

[image]

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 10:37 (1705 dager siden) @ Mr. Pitt

Lurer litt på om den kan ha vært i engelsk tjeneste,se likheten med short land pattern (brown bess carbine).

Bildet av den engelske musketten du lenker til over er jo en replika av Pedersoli som ikke er en kopi av en original karabin. Peersoli har simpelthen bare kappet Short Land-musketten litt, ergo er det et fantasivåpen. Husk også at engelskemennene ofte refererte til kaliber når de snakker om karabiner. De hadde et nominelt muskettkaliber på .75, mens karabin- og pistolkaliberet var nominelt .65. Flere av karabinene til den engelske hæren, blant annet Model 1756 Light infantry Carbine hadde 42" pipe i likhet med muskettene som kom noen år senere. Men, de hadde også en del karabinmodeller med pipelengder fra 37" til 28", men altså ingen Short Land Pattern som var kappet. Derfor blir sammenligningsgrunnlaget, altså bildet fra Pedersoli, feil i denne konteksten.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 10:45 (1705 dager siden) @ Øyvind F.

Var ikke klar over at det var et fantasiprodukt.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 16:24 (1705 dager siden) @ Mr. Pitt

Engelskmenn som ligner:

1776 Royal Forester.
1776/94 Artillery.
1796 Heavy dragoon.
1799 Elliot light dragoon.

--

Søndagskjøp.

av Magnum4, torsdag 24. oktober 2013, kl. 17:36 (1703 dager siden) @ Mr. Pitt

[image][image][image][image][image]

Hei,

Her er vel en M. 1794-08 muskett. Løpslengde 86 cm, Total lengde 124 cm, Kyhls bajonett, "Skyvere", tre rørken. Ser at låsen din er noe forskjellig fra min.

Mvh

Søndagskjøp.

av anvil, søndag 27. oktober 2013, kl. 11:58 (1700 dager siden) @ Magnum4

[image][image]Det ser ut til at M1794/1808 finnes i 2 varianter: En med 2 skyvere som på Magnum4 sin og en med 3 skyvere, slik som beskrevet og vist av Arma-Dania, som på bildet nederst.
Ut fra originalen M1794 (som var snaue 20 cm langre enn M1808), kan det tyde på at varianten med 2 skyvere kun ble kappet på pipe og stokk,mens varianten med 3 skyvere med lik avstand, har fått delvis nytt treverk i framstokken.
Min M1794-1808 er med 3 skyvere plasert som på bildet, og den har fingerskjøt i stokken ved bakre rørken.
Forøvrig oppgir Arma-Dania at M1794-1808 totalt er ca 127 cm lang og har 89 cm pipe. Min har målene 128,5 og 87,5 cm.
Ellers er det litt artig å lese beskrivelsen av M1794-1808 i Arma-Dania: "Afkortet M1794 til brug for små soldater (høide 1,57 - 1,59 cm) under krigen 1807 - 14". Tyder på at danskekongen brukte barnesoldater!
Anvil

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 27. oktober 2013, kl. 12:34 (1700 dager siden) @ anvil

Betyr dette at min kan være en 1808 allikevel, kanskje for enda kortere soldater (1,47-1,49)?

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 30. oktober 2013, kl. 12:06 (1697 dager siden) @ Mr. Pitt

Da er børsa i hus, det har vært bajonettklakk med front 38 mm fra munningen.

Hvis dette stemmer trenger jeg målene slik at jeg kan sette på en ny.

Ladestokken som fulgte med er en vits, får løpe i gang dreiebenken og lage en ny.

Ellers er løpet i forholdsvis god stand, med riktig svansskrue og tennhull.

God del stempler som stemmer med 1794.
Skal etterhvert plukke den helt ned og gjøre den rein.
Låsen fungerer, gir god gnist.
Skjeen som bremser ladestokken mangler, denne får vi lage.
Bli vel en ålreit børse ettethvert.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 30. oktober 2013, kl. 16:06 (1697 dager siden) @ Mr. Pitt

Etter en henvendelse til Tøjhusmuseet fikk jeg dette svaret.

Tak for din henvendelse til Statens Forsvarshistoriske Museum af 28. oktober 2013.

Vi ved desværre ikke hvorfor, at geværet er forkortet til 76 cm, da den i 1808 kun skulle være forkortet til 89 cm. Det gjorde man i 1808 for at små soldater (jægere og infanterister) kunne bruge det som eksercergevær.
Umiddelbart tyder det på at nogle soldater var endnu kortere og derfor fik geværet forkortet yderligere, men vi kan ikke sige det med 100% sikkerhed.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 30. oktober 2013, kl. 20:00 (1697 dager siden) @ Mr. Pitt

Oversikt over stempler:
Låsblikkets ytterside: TF 1989.
Låsblikkets innerside: ID 967.

Pipens høyre side:
Sirkel med kryss.
Stor IR 1046, støckel 3570.
M 1482.
Litt rar firkant. 2385.

Pipens underside:
NH 1584, støckel 4134.
HB ?.
VII Smedmerke?
IIII Smedmerke?
9 prikker på to linjer.
Og noe som ligner på et ettall, kan være støvel.

Underbeslaget nedre ende:
+ (kryss) 2251.

I tillegg er det merket med 6C:107 på låsblikkets ytterside, sideblikket og pipens venstre side rett over treverket ved svansskruen.

Numrene viser til Merkekatalogen 1960.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 31. oktober 2013, kl. 05:29 (1696 dager siden) @ Mr. Pitt

Trenger målene på de store skruene på kolbekappen.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 31. oktober 2013, kl. 16:06 (1696 dager siden) @ Mr. Pitt

Siden jeg har bestemt meg får å lage ladestokk trenger jeg noen mål.
Den var jo laget av jern i hver ende med stål i midten og var timeglass formet.
Det jeg trenger er lengden fra front til skjøt jern/stål, enden som er 12mm. og innvendig mål på gjengepartiet til krasseren.

--

Søndagskjøp.

av Magnum4, torsdag 31. oktober 2013, kl. 16:35 (1696 dager siden) @ Mr. Pitt

Hei

Her har du noen mål fra min:

Kolbekappeskruer: Dia= ca 16,5 mm. H = 7 mm. Skruespor ca 1,5 mm

Bajonettknast: Fra munning = 70 mm. Knast lengde = 10 mm. Knast bredde = 4 mm. Knast høyde Forkant = 3 mm. Knasthøyde bakkant = 5 mm.

Ladestokk: Lengde = 84,5 cm. Hull i forkant = 5,2 mm (gjenger er slitt bort). Hulldybde = 11,5 mm. Ø ladestokk forkant 11,5 mm, Ø midtre = 8 mm. Ø bakre = 9 mm.

Håper dette hjelper noe.

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 31. oktober 2013, kl. 20:03 (1695 dager siden) @ Magnum4

Takk.
Dette er fine greier, holder i massevis.
Men, bajonettknasten, det er plass til original knast, men det er 88mm. fra munning til skjeftet.
Det som har sittet der er 39mm. fra munning, den måler ca.14 x 7mm.
Eller som jeg kommer på nå, det er nok rester etter festet til fremre rembøyle.
Så, da har det ikke vært bajonett på denne allikevel.
Jeg tror vi nærmer oss ekserser/borgervern.
Tok også av pannen, skruehullet som holder skjoldet er plugget igjen, det kan være at skjoldet har blitt skadet ved en trefning, og istedenfor å reparere, har de fjernet det.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 17. november 2013, kl. 11:03 (1679 dager siden) @ Mr. Pitt

Trenger tykkelsen på fengpanneskjoldet.

--

Søndagskjøp.

av Magnum4, søndag 17. november 2013, kl. 12:04 (1679 dager siden) @ Mr. Pitt

Hei,

Her har du noen mål fra fengpanneskjoldet på min. Merk forskjellen på tykkelsen på skjoldet!

[image]

[image]

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 22. november 2013, kl. 04:58 (1674 dager siden) @ Magnum4

Jeg må takke for all hjelp, er nå i tenkeboksen for å finne ut hvordan jeg skal lage skjoldet, har noe 6mm. vinkeljern liggende, får ta å skjære av en bit og begynne.
Må også finne en som kan sveise på fengpannen slik at jeg kan file ut tappen som holder skjoldet.
Ellers vil ladestokk og skruer bli laget i dreiebenken.
Reim skal også lages.
Får se etter hvert om denne skal avfyres, kanskje som hagle.

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 23. november 2013, kl. 11:46 (1673 dager siden) @ Mr. Pitt

Det har blitt mye studering av Kyhls lås etter at en slik en kom i hus.
Kan se ut som om det har sittet et slikt skjold på min, siden skruehullet er så høyt oppe.
Bilder fra Lauritz.

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

Søndagskjøp.

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 11. desember 2013, kl. 15:33 (1655 dager siden) @ Mr. Pitt

Da har jeg så smått begynt restaurering, messing er rengjort.
Fant da ut at krysspinner til rørken var av litt tykk ståltråd, klippet og satt på plass.
Siden jeg alltid hær vært litt skrotnisse, har jeg liggende gamle runde jernspiker med riktig diameter.
Ved prøvemontering fikk jeg se at de ikke var så nøye på boringen den gang.
Skruer til kolbekappen kom i posten fra Richard.
De må files og kortes ned.
Ellers er det fortsatt manko på skruer til underbeslaget.
Kommer skruer fra usa, får se om de passer.
Det neste på programmet er å rense løpet og rette opp munningen.
Som skal skures etter den gamle metoden.

[image]

[image]

[image]

--

RSS på tråd