Hva har katten dratt inn nå? (Hagle)

av Jone T, Rogaland, søndag 20. oktober 2013, kl. 18:09 (1434 dager siden)

Fikk en overaskelse ramlende inn dørene i går, og katten i dette tilfellet var min Mor av alle, som hadde vært på antikk og samlermesse...

Der hadde hun funnet en hagle som hun like så godt kjøpte og drog hjem til meg:-D
Så ein stor takk te na Mor:clap::clap:

Så til saken, det er en side by side perkusjons hagle lagd av Jose Mateo Beistegui i 1849, men desverre så har noen vandaler bestemt seg for å pusse opp hagla, så det er ett helt blankt sørgelig syn i grunnen, og hva pokker de har brukt for å få det så blankt, det må gudene vite, ikke forstår jeg hvordan de har fått det til heller for alle skruene satt som bare f...

Det ble ikke tatt noen før demonterings bilder, for iveren var ikke til å tøyle:blump:

Fant også ut at det venstre løpet var ladd:forkvaklet: i tillegg så hadde den ivrige jeger ladd dobbelt, så flaks for ham at det ikke ble til skudd den dagen....
og til info kruttet brant som bare pokker, selv etter en rustløser dynking så dette kunne ha gått av, selv etter alle disse årene.

Pistongene må ut, noen gode tips? nå har jeg plugget dem med tannpirker, og fylt rustløser i pipene

Svansskruene må ut, her trenger jeg også ideer, pipene er tynne, og loddet sammen, så her må jeg nok være forsiktig

Ladestokken mangler, så der trenger jeg tips til hvordan den nye skal se ut.

Forslag til eventuell overflate behandling av de enkelte deler, samt forslag og meninger om videre arbeid ønskes på det sterkeste

Må bare beklage bildekvaliteten/ fotografen

[image]
[image]
[image]
[image]

Her er bilder av de få hagla jeg gadd plukke opp fra gulvet og ene settet med forladninger, kruttet gikk opp i røyk før jeg kom på å ta bilder av det...
[image]
[image]

Her er bilde av låsene, men de er like sikre som ei rottefelle for øyeblikket, så her må det reperasjon til...
Noen som har sett noe lignende forresten?
[image]
[image]
[image]

Siden resten er så vandalisert, så mente min far (snekkeren) at det var bedre å lage nytt skjefte, enn å fikse det gamle, er det noen som har noen innspill?
Var visst lagd i ask det gamle, men vi er noe usikker på originaliteten, for det er noe grov finish og dårlig tilpasset

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Får se om det er mulig å få denne skytbar på sikt, eller om det blir veggpryd

Forresten så er det mitt første perkusjons gevær, uansett så passer den godt inn i min hovedinteresse med jaktvåpen/sivile våpen

Mvh
Jone

Hva har katten dratt inn nå??

av svovelsvein @, søndag 20. oktober 2013, kl. 18:16 (1434 dager siden) @ Jone T

På revolveren min satt pistongene som bare!!!!! ut og inn av fryseboksen og med varmelampe i mellom 5-6 ganger så kom de til slutt.

Hva har katten dratt inn nå?

av Jone T, Rogaland, søndag 20. oktober 2013, kl. 18:43 (1434 dager siden) @ svovelsvein

Skal testes
Takk

Jone

av festus @, søndag 20. oktober 2013, kl. 18:50 (1434 dager siden) @ Jone T

Låstypen er en variant av snapplås, jeg tipper det er den typen som kalles Miquelet. Spanjolene brukte den typen en god del. Hvorfor må du ha ut svansskruene? Jeg skjønner at det er lettere å inspisere kammerenden da, men jeg ville tro du fikk et greit inntrykk hvis du så ned i løpet med skarpt lys, og jeg har sett så mange herpede svansskruer og løp med stikkemerker at jeg ville vurdert nødvendigheten av et slikt inngrep. På den annen side kan jo en svartkruttladning av fiin gammel aargang medføre en del rust over tid, så kanskje det er best...

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av Jone T, Rogaland, søndag 20. oktober 2013, kl. 19:30 (1434 dager siden) @ festus

Det er det jeg er redd for ja, kan ikke se skikkelig ned i pipene så da tør jeg ikke skyte med den før jeg vet...

Munnings diameteren er 16mm, så hva kaliber kan dette være?

av svovelsvein @, søndag 20. oktober 2013, kl. 23:57 (1433 dager siden) @ Jone T

Så en som hadde en minimag lykt som han slapp ned i løpet, etter det har jeg alltid en slik for hånden for inspisering av forladere. Da ser man det meste.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 21. oktober 2013, kl. 09:47 (1433 dager siden) @ svovelsvein

Hei.
Artig flott hagle. All ære til "katten" og jeg tar av meg hatten :ikkeverdig:

Enig med festus at svanskruejobb her kansje ikke er heilt nødvendig. Det er "masse" plass for innspeksjon. Sjøl kjøpte jeg for ei tid siden en dings på clas ohlson som er grei. Finnes beskrevet i denne tråden.
Det er sikkert noen som kan låne deg en på et bilverksted el. Koster heller ikke skjorta om du kjøper en ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av Jone T, Rogaland, mandag 21. oktober 2013, kl. 20:06 (1433 dager siden) @ krutnarr

Hei Krutnarr
Hu Mor sier takk for det, hun er ikke rent lite stolt over handelen hun gjorde!

Så til dagens oppdatering: Dreid og filt verktøy til å ta ut nipplene med.
De løsnet i grunnen greit med skikkelig verktøy.
Nye nippler M7X1.0mm er bestillt fra Track of the Wolf(pluss en hel haug med annet "dill")

Bestemt meg for å høre på ekspertisen, og lar svanseskruene være i fred. Låner med meg slangekamera fra jobb imorgen, så får vi se hvor galt det er.

Hva bør jeg gjøre med pipene, brunering eller blånering? Og hva med resten av mekanismen og deler?

Har noen av dere en mening/ tips angående skjeftet? Lage nytt, eller reparere det gamle? Litt avhengig av om pipene kan skytes med kansje?

Mvh
Jone

av festus @, mandag 21. oktober 2013, kl. 20:43 (1433 dager siden) @ Jone T

Jeg ville gått for brunering, jeg innbiller meg at det er mer korrekt uten å kunne underbygge det med noe. Jeg er tilhenger av å ta vare på gammelt treverk der det lar seg gjøre, et alternativ er å lage en "skytestokk" for bruk og kle på den originalfrakken når den henger på vegg mellom slagene. Hvis treverket er pill råttent er det selvsagt et vurderingsspørsmål, men en ærlig reparasjon her og der trenger ikke trekke ned, synes jeg. Andre vil kanskje mene noe annet...

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Hiorthefot @, Asker, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 09:59 (1432 dager siden) @ festus

Ja, enten la stålet vere som det er, eller la det ruste til passelig finish. Og reparer stokken heller enn å lage ny. Og forsiktig med epoxylim når du skal felle inn eller skjøte. Har sjølv svært dårlig erfaring med dette på hardt treverk. Bruk heller vanlig vannfast snekkerlim eller polyutetanlim. Men dette må ha hardt press under herding. Det er nok andre på forumet lengre sør som kan dette med lim.

Veggtykkelsen i haglpiper er svært liten. Ofte under ein millimeter lengst framme.

Er du usikker på om den er skytbar, er jo oppskrifta på test av svartkruttvåpen følgende:

Dobbel kruttladning og dobbel mengde med hagl. Avfyring med lunte frå sikker avstand. Fest løpet fleksibelt med kraftige strikk eller tau til f. eks. sandsekk.

Har du pipene heile etter dette har du både veggpryd og jaktvåpen. Om ikkje, kan du jo slenge på eit par 1/2 toms vannrør på stokken og henge den så høgt opp på veggen at ingen ser den skikkelig.

Lykke til med børse med skikkelig brukspreg!!

av svovelsvein @, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 19:17 (1432 dager siden) @ Hiorthefot

Skjønner at de gjorde dette med et nytt våpen i gamledager, men om et gammelt våpen tåler denne behandlingen, kan det ikke da oppstå trøtthetsbrudd som kan gi løpsspregning senere med normale ladninger?

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 19:34 (1432 dager siden) @ svovelsvein

All skyting med gamle originaler er i en eller annen form for risiko.
De som ser best ut kan være dårlige som fy og motsatt.

Trykktesting kan gi nedtur eller opptur. Men du bør prøve om du skal skyte med børsa

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av Hiorthefot @, Asker, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 21:52 (1432 dager siden) @ nevS

Ja, hagler kan vere litt lumske. Dei er jo lodda sammen med skinner. Her blir det eit holrom mellom pipene fulle av gass. Om dette holromet er hermetisk tett er alt OK. Men med den minste lekkasje kan det kome oxygen til, fukt og deretter tæring av rust. Det kan vere svært vanskelig å vurdere tykkelsen på godset.

Men det er vel kanhende nok å prøve med ei litt frisk ladning som test. Og deretter bruke litt små ladningar ved bruk. I ei kaliber 12 kan ein godt bruke ladning tilpassa kal. 20.

av Jone T, Rogaland, tirsdag 22. oktober 2013, kl. 23:32 (1432 dager siden) @ Hiorthefot

Tror nok dobbel dose blir litt i tøffeste laget, men her er inspeksjons filmer av begge pipene (har bilder også viss ønskelig)

Setter virkelig pris på alle innspill

Høyre pipe

Venstre pipe (rustinnsnevring ca 17cm fra bunn, der første forladning satt)

Hva mener dere, kan det skytes etter att løs rust er gravd ut?

Jone

av skoggangsmann, fredag 25. oktober 2013, kl. 09:24 (1429 dager siden) @ Jone T

Hei mitt beste råd ville være å få rensket opp begge løpene innvendig slik at de er rustfrie og glatte. Deretter vil jeg ha målt godstykkelsen i løpet. det finnes noen retninglinjer på anbefalt godstykkelse. Disse er desverre i engelske tommer.
tre tommer fra støtbunn, 0,092 tommer. 18 - 22 tommer fra støtbunn 0,024 tommer. Det er klart at rent praktisk vil det i siste målet kunne være ned i 0,020 tommer og kansje noe under det tatt i betraktning at det skal brukes svartkrutt. Det er mot løpsenden at det bør være nok gods da trykket faller raskt mot løpsmunningen. er det for tynt her så ville jeg nok hengt børsa på veggen.

av Jone T, Rogaland, fredag 25. oktober 2013, kl. 14:01 (1429 dager siden) @ skoggangsmann

Flott, var akkurat dette jeg trengte

Skal bruke helga til rustrensking, så får vi se hva som skjer, skal få NDT inspektøren på jobb til å ta full sjekk før en eventuell testskyting

RSS på tråd