Personlig bilde

Rufsete fettlapper, what's next? (Munnladning)

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 9. juni 2014, kl. 23:44 (1202 dager siden)

Jeg fikk anledning til å skyte litt i helgene under et besøk hos svigerfar. Han har en egen skytebane på tomten, så alt ligger til rette for å ta med skytejern når vi drar til han. Han har flere faste skivestativer montert opp fra 55-130m. Jeg skjøt bare på 55m fra sittende posisjon i benk. Skiva var en standard halvmeterskive.

Uansett, jeg tok med perkusjonsrifla i .54, en Mowrey. Gjorde klar 50 glass med krutt fylt opp med 70grs sveitser 3, ymse utvalg av fettlapper og rundkuler på .530. De forskjellige variantene prestere naturligvis variabelt, men jevnt over var det en sak jeg ikke likte. Ødelagte fettlapper.....Jeg testet lapper på 0.015 og 0.018, men bare 8 skudd med 0.018 lapper siden de rett og slett var for tykke. Utrolig harde å lade, men resultatet var strengt tatt ganske bra.

Her er ei skive med 5 hull der jeg brukte 0.018 lapper.

[image]

Lappene så helt perfekte ut etter skuddene, men som sagt, ladingen var utrolig hard og ikke forenlig med bruk under konkuranse.

Her er en annen skive med 5 grove hull der jeg brukte 0.015 lapper.

[image]

Jeg skjøt totalt 35 skudd med denne lapptypen og benyttet ved samtlige 43 skudd 70grs krutt og samme hettetype. Variasjonen innenfor disse 40 skuddene gikk på mengde fett på lappen. Som det fremkommer av bildet under var det en god del lapper som gikk fullstendig i oppløsning.

[image]

De blåstripete er de på 0.018, resten er hvite og måler 0.015. Jeg var hele tiden veldig opptatt av å sentrere kula på lappen, men alikevel var det veldig mange av de på 0.015 som virkelig falt fra hverandre. Den samlingen vist over var den beste jeg fikk til med denne tynneste lappen. De andre åpnet en del mer, men ikke mange cm heller. Hva bør jeg starte med for å unngå ødelagte lapper? Mindre krutt? Mer fett på lappen? De tykkere lappene holdt godt sammen med samme fettmengde, men som sagt, de gikk utrolig tungt ned løpet. Jeg føler at jeg er inne på riktig dimmensjon når jeg bruker 0.015 siden de går akkurat sånn "passe" tungt ned løpet.

Et bilde til av børsa for de som ikke er kjent med modellen.

[image]

Så en annen sak. Jeg opplevde etter hvert at ikke hanen alltid ville stå når jeg spente opp. Jeg åpnet låsen i går kveld og ser at det her er snakk om en forholdsvis enkel patent. Det er en justerbar skrue som tilsynelatende kan påvirke avtrekket og hvor godt hanen henger i hakk 2. Får vurdere å skru litt på denne tror jeg. Videre opplevde jeg stadig at hanen spratt opp til mellomsteget da jeg skjøt, fikk samtidig en deilig sprut i panna..... All grunn til å benytte briller her altså..... Er det bare bytte av hovedfjera som kan løse dette? Ser for meg at dette vil kunne være med på å variere gasstrykket bak kula som igjen vil kunne påvirke presisjonen?

Her er låsen åpnet.

[image]

[image]

Uansett, en fin helg hos svigerfar med litt skyting både fredag, lørdag og søndag. Sjelden kost for en småbarnsfar! Kommentarer til spørsmålene mottas med takk.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Rufsete fettlapper, what's next?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 10. juni 2014, kl. 07:56 (1201 dager siden) @ Kammerherren

Det ser ut som du er på god vei. Jeg ville prøvd semulegryn mellom kruttet og kula. Det gjør jeg i min .50 kaliber flintrifle der jeg bruker ca. 95 grains sveitser 3 (husker ikke akkurat ladningen i farten). Hvis ikke jeg bruker gryn revner lappene, men ikke på langt nær slik som din.

Eventuelt kan det være at bommene er for skarpe. Om så er tilfelle vil problemet kanskje løse seg etter et par hundre skudd. Eventuelt så kan du lappe løpet forsiktig. Jeg har en Armi Sport .50 kaliber perkusjonsrifle med 1:48-stigning som river lappene noe hinsides, omtrent som på bildene dine. Den har litt rufsete løp, og sannsynligvis for skarpe bommer. Der har eneste løsning vært å bruke lav ladning. Den går hull i hull med 30-35 grains Wano PPP.

Ellers bruker jeg bare vann til baneskyting. Det gjør det lettest å få lik mengde væske på lappen fra gang til gang.

Pusser du mellom skuddene, forresten?

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 10. juni 2014, kl. 15:52 (1201 dager siden) @ Kammerherren

Om hanen spretter opp i halvspenn av skuddet, så tyder det på at hullet i nippelen er blitt for stort og at denne bør byttes.
Alternativet er å redusere kruttladningen.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av Mustaruuti, Stockholm, tirsdag 10. juni 2014, kl. 21:34 (1201 dager siden) @ Kammerherren

Hei,

Flott bössa!

Fråga bara, varför har ni så kraftiga laddningar på 50m??

--
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, tirsdag 10. juni 2014, kl. 23:38 (1201 dager siden) @ Mustaruuti

Takk for tilbakemeldingene. Jeg skal gjennomføre en ny test der både svakere ladninger prøves samt bruk av semulegryn.

Ang valg av ladning..... Ingen spesiell grunn annet enn at jeg har innprentet i bakhodet at ca 1,5x kaliberet ofte er et godt sted å starte. Jeg ser nå at 70grs sveitser 3 nok er i overkant av hva som faktisk trengs på 50 m...... Jeg prøver litt videre, så ser vi hvor det ender opp!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 11. juni 2014, kl. 13:19 (1200 dager siden) @ Kammerherren

I min ungdom lærte jeg en tommelfinger regel som lyder:
Kaliber = Krutt = Twist.
Dvs. for ex kaliber .54 = 54grain krutt = 54 i riflestigning.
Om man har slakkere twist kan man skyte hardere ladning.
En ting til er at kula bør rotere en halv turn i pipa. Det vil si at pipa må ha en lengde på halve twisten, i dette eksemplet 27 tommer.
Dette gjelder for rundkuler og lapp. Minie og lange kompresjonskuler er en helt annen sak. ;-)

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 11. juni 2014, kl. 14:00 (1200 dager siden) @ kjberg

Det med den 1/2 runden er et minimum, lengere piper er bare et +.

RSS på tråd