Personlig bilde

M1860 for skytterlag (Kammerlader)

av Jon @, fredag 8. august 2014, kl. 23:54 (1145 dager siden)

Hvor mange ulike varianter ble laget (var i prislisten) av Kammerlader M1860 for skytterlagene?
Med variasjoner menes da: ulike stokker/treverk, sikter, lengder, mulig annet?

Hvilket tilbehør kunne man kjøpe med?

Skikkelig nøtt for de fleste dette er jeg redd;-)

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 9. august 2014, kl. 13:14 (1144 dager siden) @ Jon

Mange! Jeg har skytterlagsgeværer med bjerk og valnøtt skjefte og mener også å ha sett med bøk. De kommer som to- og trebåndsvarianter, men jeg har også en trebånds i kortere utgave, antagelig for en kvinne eller et barn. De fleste som er bygget om til patron, er bygget om med Landmarks sluttstykke, men jeg har også sett ombygning til Lund og til andre merksnodigheter som denne:

[image]

[image]

Den største variasjonen er det antagelig på siktene - og her er det virkelig mye rart som har vært gjort. Det omtrent eneste jeg ikke har sett her, er et vanlig norsk sivilt sikte fra tiden.

[image]

Dette lille knippet her er, fra venstre, en trebånds i valnøtt, en ca 5 cm kortere trebånds i bjerk, en tobånds i bjerk og to tobånds i valnøtt.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Jon @, lørdag 9. august 2014, kl. 20:02 (1144 dager siden) @ Trond

Synes Trond er flink jeg. Dette er så nær faciten at det ikke er så mye mer å dvele ved.
For en tid siden fikk jeg fatt i et sirkulære fra Centralforeningen 1862. Denne er som man ser ment som et bestillings-sjema for rifler til de da ganske nystiftede skytterlagene. Både inventarierifler til utlån og sikkert personlige våpen.

Det kanskje artigste er to typer perkusjonsrifler, en laget på KV og en laget hos bøssemager Petersen Chr.a. Begge i 4''' og altså 9 ulike varianter av Kammerlader M/1860.

Se også at man kunne få enten 3K (dølle-) eller sabelbajonett, og endel annet ekstrautstyr.

Så her skulle der være mye å leite etter for ihuga samlere, lykke til!

[image]

Håper det smaker :-)

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av qualibra @, lørdag 9. august 2014, kl. 21:48 (1144 dager siden) @ Jon

Hvordan i alle dager går det an å finne papirer
som dette etter 152 år ???
Det er nesten utrolig, men du verden så artig å se .

Takk skal du/dere ha for at dere deler med oss menige .

--
qualibra

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 10. august 2014, kl. 08:35 (1143 dager siden) @ qualibra

Perkusjonsgeværet det er snakk om er antagelig det som er avbildet nederst på dette bildet. Dette har et Enfielt sikte og er antagelig produsert etter 1863 med serienummer 501.

[image]

Børse over er gjort om til hagle, men de to ser ut til å være i nært slektskap.

--

Trond

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 10. august 2014, kl. 20:24 (1143 dager siden) @ Trond

Nydelig dokumentasjon, gøy å følge med og lese seg litt opp :-)

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 4. mars 2016, kl. 13:10 (571 dager siden) @ jæger justnæs

I denne tråden skriver Øyvind:
"Litt på siden, men KV tilbød også M-1860 skytterlagskammerladere med snellert, og fra og med 1868 med to sluttstykker (perkusjonskammer og Landmark-sluttstykke). Så det er nok flere varianter enn de ni som ble tilbudt i 1862. Snellerten var tillatt i konkurranser i regi av Centralforeningen."

På den skannede siden Jon har lagt inn lenger opp her står det "...at indsende det paa omstaaende Side trykte Schema i udfyldt Stand."
Finnes det noe valg for snellertavtrekk her?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 4. mars 2016, kl. 13:27 (571 dager siden) @ jæger justnæs

Det tviler jeg på, for det var ikke før i 1865 at Centralforeningen godkjente bruk av snellert. Jons skriv er fra 1862. KV tok 1 speciedaler ekstra for snellerten.

I samme anledning som Centralforeningen tillot snellert ble kolbekapper med sveitsisk profil tillatt – såfremt det ikke gikk ut over våpenets bruk som krigsvåpen. Den sveitsiske kolbekappen, kjent fra mange matchvåpen, har en sterkt buet kolbekappe som gir et godt anlegg. Dette betyr derimot ikke at det finnes M-1860 skytterlagsgeværer med slik kolbekappe. Jeg har i hvert fall ikke sett disse avertert som valgmuligheter i bestillingsskjemaer fra KV.

Dioptersikter ble derimot ikke tillatt på møtet i 1865, selv om det var oppe til diskusjon. Årsaken var at det ble regnet som upraktisk til militært bruk.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Jon @, fredag 4. mars 2016, kl. 14:02 (571 dager siden) @ Øyvind F.

Schema for bestilling er på den siden som har ligget ute lenge, bare å fylle inn antall. Scannet baksiden som også gir litt innblikk i den aller første tiden.

[image]

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Jon @, fredag 4. mars 2016, kl. 14:08 (571 dager siden) @ Jon

Kan ta med litt mer, de som er med i NVS har jo fått dette og mer i MTM. Dette er vel ganske selvforklarende, at Centralforeningen som eide mange av inventarieriflene ville selge disse eller kreve dem innlevert etter at Folkevæpningssamlagene oppstod.
Artig at munnladningsriflene kostet mer enn kammerladerne(?)

[image]

[image]

M1860 for skytterlag

av TNK, søndag 13. mars 2016, kl. 00:11 (563 dager siden) @ Jon

Hej!

Här har vi den kolvkappan Öyvind nämnde i ett tidigare inlägg.Den är skruvad på den
ordinarie kappan med en skruv.Kolven är okså förlängd med ca 25mm,även ett kindstöd
är i skuret snyggt.
Geväret är en två bands skyttelag av sen tillverkning 1867 nr:3080
Om det är gjort på fabriken eller senare modefikation vet jag ej.[image]

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 13. mars 2016, kl. 12:08 (562 dager siden) @ TNK

Flott bilde, TNK.
Kan man be om et bilde fra venstre av kolben også?

--
Best når det smeller!

M1860 for skytterlag

av TNK, søndag 13. mars 2016, kl. 13:33 (562 dager siden) @ jæger justnæs

Hej!

Så här ser kolven ut från andra sidan.Såg någon bild
på en civil kammarladdares kindstöd,dom var identiska.[image]

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 13. mars 2016, kl. 16:55 (562 dager siden) @ TNK

Takker for bilde :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

M1860 for skytterlag

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 14. mars 2016, kl. 22:51 (561 dager siden) @ jæger justnæs

Det kommer en skikkelig bra artikkel om disse i kommende MTM fra NVHS (MTM = Meddelelse Til Medlemmene, NVHS = Norsk VåpenHistorisk Selskap) av Karl Egil Hanevik, der er det til og med en 18 lødig skytterlag (det har jeg aldri sett ved selvsyn).

Jeg skal spørre Hanevik om det er greit at jeg (eller han) setter inn bildene i denne tråden etter at MTM har blitt sendt ut, alternativt om han kunne tenke seg å legge ut hele artikkelen her etter hvert.

--

Trond

M1860 for skytterlag

av TNK, søndag 8. mai 2016, kl. 13:45 (506 dager siden) @ Trond

Hej!

Har nu löst ut ett skjubane kort så att jag kan testa skyttelags geväret
Tog mig lite tid att göra pappers patroner och hem gjutna kulor 382gr
och laddning 65gr WanoPP,ingen mellan laddning eller polenta.
Kulan och patronen är inte historiskt korrekta med det blev
något.Ska snart sätta mig i skottstolen 80m så återkommer jag med
resultatet.
Jag lyckas inte ladda upp bilder från telefonen men jag återkommer med det.

RSS på tråd