MLAIC reglementet (Munnladning)

av Milorg, Øvre Romerike, lørdag 24. april 2004, kl. 11:40 (4927 dager siden)
redigert av Milorg, lørdag 24. april 2004, kl. 11:46

Jeg har lest gjennom reglementet fo MLAIC, men står igjen med en del ubesvarte spørsmål.

Hva som er en replika kan synes som et enkelt spørsmål, men i denne sammenheng blir det verre. Du får ikke lov til å stille med et orginalt våpen som er forandret på en slik måte at den historiske verdien er ødelagt. På den annen side kan du bruke orginale deler i en replika. Så hvor er skillet? Jeg bygger en flintlås hvor jeg bruker det orginale løpet, avtrekkerbøylen, sideblikket og kolbekappen. Men flintlås, rørken, kolbe, nesekappe og ladestokk har jeg vært nødt til å lage nytt. Hva har jeg da gjort, har jeg restaurert et orginalt våpen, eller bygd en replika med orginale deler?
Og historisk verdi, hva er det? Utgangspunktet mitt var en flintlåsmuskett fra mellom 1710 og 1720 ombygd til perkusjon på midten av 1800-tallet med ny eikekolbe som så var kortet ned til halvstokk. Den kostet meg bare 2000 kr og har sikkert en intressant historie, men hadde den historisk verdi?
Forresten hadde jeg tenkt til å bare bruke denne til lerdueskytingen, men jeg har også en 1774 eksersismuskett jeg vil restaurere og bruke i miqueletklassen. Det blir en like omfattende restaurering og derfor er dette spørsmålet ganske sentralt.

Replikavåpen behøver ikke bære "proofmarks". Betyr det at orginale våpen må ha det? Trykktestingssystemet ble jo innført ganske sent i de fleste land.

Jeg håper at noen med erfaring fra slike arangement kan svare på hva som er tolkningen av disse reglene, problemstillingen må jo ha kommet opp før også.

Personlig bilde

MLAIC reglementet

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 24. april 2004, kl. 14:53 (4926 dager siden) @ Milorg

Jeg bygger en flintlås hvor jeg bruker det orginale
løpet, avtrekkerbøylen, sideblikket og kolbekappen. Men flintlås, rørken,
kolbe, nesekappe og ladestokk har jeg vært nødt til å lage nytt. Hva har
jeg da gjort, har jeg restaurert et orginalt våpen, eller bygd en replika
med orginale deler?

Kjempeflott tiltak å lage sin egen børse med hjemmelaget flintlås. Det er sikkert mange som ønsker at du fortsetter med dette. Norge har ikke vondt av smeder som er eksperter på munnladningsvåpen.
:clap:

Du har ifølge lovverket til MLAIC bygd en replika med originale deler. Du får ganske sikkert lov til å bruke den i en replikaklasse hvis den går gjennom inspeksjonen til stevneledelsen. Reglene sier:

«353 Replicas: A replica is a modern made reproduction of an original antique firearm, with sights, lock assembly, stock and barrel in the original style. Original parts may be used to build replicas. Replica firearms do not need to bear proof marks.>

Replikavåpen behøver ikke bære "proofmarks". Betyr det at orginale våpen
må ha det?

Det kan jeg aldri tenke meg. Jeg har i hvert fall originale våpen som ikke har slike merker.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

RSS på tråd