Husqvarna mod.17A (Hagle)

av Terje B., torsdag 11. desember 2014, kl. 14:15 (1017 dager siden)

Hei, jeg har ei gammal Husqvarna dobbeltløpet hagle som er litt spesiell. Den har ett
løp som har rette (paralelle) rifler, og ett med vridde rifler. Den er kal.16
Jeg har søkt på nettet, men har ikke funnet noe, annet enn at det er laget noen med
rette rifler, og at det finnes eksempler på hagler med begge deler.
Håper det er noen der ute som kan svare på hva som er grunnen til at disse ble produsert med rifler, da det jo er ei hagle.

Personlig bilde

Husqvarna mod.17A

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 11. desember 2014, kl. 16:12 (1017 dager siden) @ Terje B.

Svaret er ganske enkelt. Eller; det er vel forsåvidt to svar.
Tilgi meg for om jeg roter litt men de to grunnene er som jeg erindrer:
I århundrer har man ment at rettriflede piper stabiliserer rundkuler bedre enn glatte piper. Dette fordi at kula underveis ikke kan 'trille' eller begynne å snurre og trekke sideveis eller i høyden. Likevel relativt enkel å vedlikeholde og produsere.
Den andre gunnen, som jeg mener passer best på svenske våpen fra denne tiden er krav til at større vilt som elg kun kunne felles med rifler. Det sto ikke noe om at det skulle være stigning/vridning så da mange bare hadde råd til ei børse kjøpte de gjerne ei som kunne brukes til alt. Jeg har en rettriflet Huqvarna Mod. 13 (Remingtonlås). Det bedre alternativet er en kombi og aller best en kombi med rettriflet haglepipe som ikke vil påvirke haglsvermen som en med vridning ville gjort. Det ble til storviltjakt benyttet rundkuler i disse pipene og såvidt meg bekjent har de ingen eller liten trangboring. Det ble solgt ferdigladede massingpatroner hvor rundkula lå i en culot av papp. Kulskott, tror jeg de ble kalt. Jeg er rimelig sikker på at jeg har sett bilde og/eller katalogbilde av disse. Skal lete litt.
Håper dette var oppklarende.

Husqvarna mod.17A

av Terje B., torsdag 11. desember 2014, kl. 16:25 (1017 dager siden) @ jæger justnæs

Hei, og takk for utfyllende svar. Hagla er kanskje ikke så spesiell som jeg trodde?

Personlig bilde

Husqvarna mod.17A

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 11. desember 2014, kl. 16:27 (1017 dager siden) @ jæger justnæs

Det står litt om kulskott i denne forumtråden.

I denne tråden på robsoft finnes dette bildet som Kurage har lagt ut av 'Kulskott for elgjakt':
[image]

Personlig bilde

Husqvarna mod.17A

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 11. desember 2014, kl. 16:34 (1017 dager siden) @ jæger justnæs

Som du selv sier så er det en 17A du har, altså en kombi. 17 kom også som ren hagle, og der har ingen av pipene rifler. Videre produserte Husqvarna mye på bestilling så det finnes mange utførelser, kalibervarianter og kombinasjoner som ikke står i katalogene. Anbefaler Rottas hjemmeside, her direktelenken til 17-serien.

Personlig bilde

Husqvarna mod.17A

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 11. desember 2014, kl. 22:33 (1017 dager siden) @ jæger justnæs

Snubla over denne artikkelen om Husqvarnas kombibørser av Fredrik Franzén, anbefales.
Mener bestemt at jeg for ikke lenge siden har sett et bilde eller utdrag av en katalog der det er omtalt/avbildet ladekomponenter for kulskott. Hylser, kuler og de særskilte forladningene med uthulet front til kula. Men kan ikke for mitt bare liv huske hvem, hva eller hvor. Og google vil ikke spille på lag med meg i dag. Men fant artikkelen over, så det var ikke helt forgjeves ;-)

Husqvarna mod.17A

av Terje B., fredag 12. desember 2014, kl. 01:13 (1016 dager siden) @ jæger justnæs

Takk til deg jæger justnæs. Det var mye bra lesestoff. Føler meg ganske oppdatert på hagla nå. Det er samlet mye kunnskap på dette forumet.

RSS på tråd