Personlig bilde

Gundersen perkusjonsrifle (Munnladning)

av qualibra @, torsdag 11. desember 2014, kl. 19:31 (1077 dager siden)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Var på besøk hos en lokal børsemaker i dag, og han hadde denne stående
inne til reparasjon .

Har noen sett maken eller lignende børse før ?
Og i tilfelle, er den beregnet for langkule/spisskule ?

Jeg fikk ikke sett så nøye innvendig i løpet som jeg helst ville ha gjort,
men ut i fra det lille jeg så, synes jeg at det så ut som om riflestigningen
kunne tilsi at den kan være egnet for ei sekskantet langkule av omkring .48 kaliber, med ei antatt vekt på rundt 350 + gns .

Den måler 12,2 - 12,25 mm på toppen av bommeme, men i bånn av den spesielle
riflinga , måler den 13,5 mmm omtrent .
Dette er mål ,som er tatt med skyvelære i munningen av løpet, og blir derfor omtrentlige mål .

Vet ikke om dere kan se så godt hvordan riflinga ser ut, men jeg er inne på tanken om å prøve ei Lyman plainskule, som jeg ellers bruker i remingtonrifla mi .

Har ei hjemmelaget kalibreringsdie etter "reldor", som jeg kan lage sekskantkuler med .

Noen og kanskje de fleste vil si at den er beregnet for rundkule og fettlapp, tatt i betrakning den djupe riflinga .

Kom med kommentarer og synspunkter, kara !

--
qualibra

Personlig bilde

Gundersen perkusjonsrifle

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 11. desember 2014, kl. 19:55 (1077 dager siden) @ qualibra

Spennende, qualibra!
Jeg fikk ikke helt med meg sammenhengen her; var den til reparasjon og du skal teskskyte den eller var den til reparasjon/salg og har havnet hos deg? I så fall, gratulerer :-)
Jeg har jo den modda Larsen-inspirerte kula som også likner på den Kokkinbørsa med tang som Cato Dozer hadde lånt ei gang. Se bilde av min og Kokkinkula helt mot slutten i denne tråden.
Kan se om jeg har noen liggende. Hvis så er tilfelle og dimensjonen er passelig kan jeg sende deg en neve.

Edit: Fant ei kule i mykt bly, måler ca. 12,1mm (.477'') og vingene 13,2mm (.519'')

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 11. desember 2014, kl. 23:51 (1076 dager siden) @ jæger justnæs

Lekker, påkostet børse! Men hvem og hvor var Gundersen? Han har gått meg fullstendig hus forbi.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av G.Larson, fredag 12. desember 2014, kl. 00:01 (1076 dager siden) @ Trond

Helt ut av det blå: Kan Gundersen være eieren av børsa? En eller annen med mye penger som ville ha en børse med personlig preg.
Synes navnet er skrivd alt for stort til å være børsemakeren. De fleste børser jeg har sett fra børsemakere på den tiden hadde mye mindre prangende navn/logoer på arbeidet sitt.

Btw: En fantastisk fin børse.

--
Ståle B.

Personlig bilde

av qualibra @, fredag 12. desember 2014, kl. 07:29 (1076 dager siden) @ G.Larson

[image]

Beklager at det ble litt uklart rundt omstendighetene rundt denne børsa .

Jeg tok bare på meg oppdraget å finne ei kule som kunne brukes til å testskyte denne børsa .
Jeg har ellers ingen annen tilknytning til den på noen måte .

Da jeg så riflinga og hvordan den er konstruert, så kom jeg også til å tenke på den Kokkinbørsa og kuletanga til den, noe jeg også nevnte for de tilstedeværende på børsemakerverkstedet .

Da jeg kom hjem , så tok jeg noen .504" diameter plainskuler og presset de gjennom
den hjemmelagede sekskantdia fra "reldor" , men de blir i minste laget da de jo også må fylle opp helt ut i "hjørnene" av riflinga.

Denne "dia" er laget av en bit av et 12mm Remingtonløp , så den lager jo ingen "vinger", slik jæger var inne på i hans innlegg i tråden her .

Med dette som bakgrunn , så sier jeg gjerne ja-takk til jæger for tilbudet om å få noen av de kulene tilsendt .

Legger ved et mislykket bilde av en plakett som sitter på kolben, hvis inskripsjon dessverre ikke kom fram på bildet, men skriften lyder som følger :
"Premie 1870" .

Kan legge til at det herskende inntrykket hos eieren , børsemakeren og andre impliserte , er at "Gundersen" er identisk med opphavsmannen til våpenet .

Har ikke funnet noen børsemaker ved navn "Gundersen" i den sparsomme beholdningen av bøker som jeg har tilgang til, som var i virksomhet på denne tiden da geværet ble laget.

Ellers takk for god respons .

Eldar .

--
qualibra

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 12. desember 2014, kl. 11:34 (1076 dager siden) @ qualibra

Spennende skattejakt etter Gundersen.
Som du nevner finner ikke jeg heller noen Gundersen for den aktuelle periode. Stöckels oppslagsverk er tomt for navnet. I Hærmuseets årbok 1962 finnes det en oversikt over norske børsemakere, sortert fylkesvis. Tron Gundersen fra Buskerud(aktiv fra ca 1743 etter hva jeg forstår) er for tidlig ute men det er vel ikke utenkelig at det var noen etterkommere som fulgte i samme fotspor?
Avskrift fra artikkelen: Gundersen, Tron ( - 1743 - ) børsemaker i Bragernes

RSS på tråd