Personlig bilde

Remington New Army m/1863 med bittelitt problem (Håndvåpen)

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 14. januar 2015, kl. 22:04 (1428 dager siden)

Hei.
Har kjøpt meg en antikk Remington New Army M/1863 som ser tålig grei ut. Den fungerer bra mekanisk også, utenom en bitte liten detalj. Tønnestopperen kommer ut i halvspenn. Regner med at noen av dere revolverguruer her på forumet kan tegne og forklare hva jeg skal gjøre?
Tok noen bilder (for å skryte litt ;-) )Som viser hvordan jeg tror det skal virke, men som det ikke gjør.

[image]
Revolveren i sin prakt.

[image]
Løpet slik det ser ut nå før litt gopuss.

[image]
Tønnestopperen er oppe i halvspenn.

[image]
Regner med at det skal se ut som her? Eller ser dere hva som er feil?

Personlig bilde

Remington New Army m/1863 med bittelitt problem

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 14. januar 2015, kl. 22:14 (1428 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med finfin revolver. Bra pipe på den der!
Nå har jeg kun Colter men den armen bak på tønnestopperen ser litt for avrundet ut.
Litt google: Remington New Model Army/Navy Cylinder Stop (Reproduction for Original)
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 14. januar 2015, kl. 22:32 (1428 dager siden) @ jæger justnæs

Gratulerer med finfin revolver. Bra pipe på den der!

Takk :-D

Nå har jeg kun Colter men den armen bak på tønnestopperen ser litt for avrundet ut.

Fin stopper der jj.
Min Ser muligens avrundet ut på bildet, men egentlig er den skåret tvert av på toppen. Den er skarp i kantene på den armen som ligger inn mot hanen.

[image]

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, onsdag 14. januar 2015, kl. 23:10 (1428 dager siden) @ krutnarr
redigert av Roy-Terje Kjoberg, onsdag 14. januar 2015, kl. 23:33

Har en Transitional New Model Army og der kommer også tønnestopperen opp ved halvspenn. Det har jo sine fordeler når kammeret skal lades. Skal ta en kikk i Remingtonavdelingen i morgen og sjekke om alle i den familien lider av samme syndromet :klohode:
[image]

Halvspent New Model Army. Ser det slik ut på din revolver også?

Personlig bilde

av runastav, torsdag 15. januar 2015, kl. 09:43 (1428 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hei Svartkruttgodtfolk!
Flott revolver krutnarr:-)
Det har jo sine fordeler når kammeret skal lades.????? Fordel at cylinderen låser seg i halvspenn, jaja hvordan vil du då lade den Roy Terje Kjoberg???
Cylinderstopperen skal i teorien hoppe opp like før låsehakket i cylinderen. Kjøp ny og juster inn rett,den du har har for kort arm mot hanen sin kamknast(Hammer stud)
Mvh Runar
[image]

[image]

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 15. januar 2015, kl. 11:45 (1428 dager siden) @ runastav

Systemet er laget slik at tønnen skal rotere én vei - med-urs sett bakfra. Forsøker man å rotere den mot-urs sett bakfra så vil den protestere. Sporene i tønnen sammen med utformingen av tønnestopperen skal sikre dette.
For å lade når hele greien stopper kontant i halvspenn så legger man hanen ned og gjentar operasjonen inntil man går lei og filer til tønnestopperen slik at tønnen kan rotere med-urs sett bakfra når hanen er i halvspenn.
Ser på Remingtonene mine at utformingen av mottakersporene i tønnen og tønnestopperen varierer.

Trans-modellen min har serienummer 12456. Hvis din er i nærheten på nummer så kan det kanskje ha med modellen å gjøre?

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 15. januar 2015, kl. 15:27 (1428 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg
redigert av Roy-Terje Kjoberg, torsdag 15. januar 2015, kl. 15:51

Her er tre forskjellige Remingtoner - alle bygget på sammme modellen men med litt forskjellige rammestørrelser. Den øverste er NM Army der tønnen står dønn i halvspenn. Den i midte er en NM Belt der tønnen spinner mot-urs (sett bakfra) i halvspenn og den nederste er en NM Police der "hånden" stopper spinning og tønnestopperen er helt nede ved halvspenn. På de to andre står tønnestopperen oppe ved halvspenn.

Et annet moment som spiller inn er utformingen på det som kalles "indent" på tønnen. Et tredje moment kan være spennet i den kombinerte avtrekker/tønnestopperfjæren. Et fjerde kan være utformingen på tønnestopperens topp.

[image]

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 15. januar 2015, kl. 17:43 (1427 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hei.
Takk for flott tegning og beskrivelse runastav. Ser at det er armen på tønnestopperen som er litt kort. Jeg veide litt opp for det med å vri kammen ca 10grader med klokka. Da ble kanten på kammen litt lengre ned på hanen. Nå fungerer revolveren perfekt med rotasjon av tønna i halvspen og står i sju stein i fullspenn. :clap:

Roy-Terje
Flotte revolvere du viser bilder av. Ang. At tønna står fast når du lader må da være litt fikklete? Å trekke i hanen hver gang tønna skal rotere kan vel være direkte farlig. Ivertfall når du skal sette på tennhetter.
Som du ser over så har jeg fikset min med å vri bitte litt på kammen på hanen. Det er nok et resultat av slitasje. Ny stopper skal bestilles ;-)
Nå roterer tønna med klokka i halvspenn og handen hindrer den i å rotere mot venstre. I helspenn kommer tønnestopperen opp å alt er sikkret for skudd.

Nå er det lade og skytetid :hagle:
Kammerene måler .460 helt i ytterkant. De er kone innover. Jeg må ha ca. 30grain 2f og voksa filtpropp på 3mm og ei .457 kule for å kunne sette alt med ladearmen. Høres det ok ut? Løpet er .464 ved inngang og .455 ved utgang. Riflene er progresive.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 15. januar 2015, kl. 18:08 (1427 dager siden) @ krutnarr

Flottings, det ordner seg for gode svartkruttgubber!
.457 høres skummelt smått ut hvis kamrene er .460, kom og lån en neve .460 og .468 kuler :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 15. januar 2015, kl. 18:58 (1427 dager siden) @ jæger justnæs

Åja, .460 ute og kone innover. Leste litt fort da jeg leste i stad. Som sjekk: skru alle pistongene og lad kamrene med .457-kuler. Er de passe harde å lage og å slå ut igjen med en dor så er du godt innafor.

--
Best når det smeller!

av Sharps, Ut mot havet., fredag 16. januar 2015, kl. 19:01 (1426 dager siden) @ krutnarr

Hei Krutnarr.
Ser ut som den runde knasten på siden av hanen din er slitt, den skal ha en jevn skrå,men på din er det to flater. Er ikke uvanlig på godt brukte remingtoner. Tønnestopperen skal absolutt ikke sprette opp i halvspenn men sprette opp rett før hanen er i helspenn. Riktig justert går den opp ca. en tidel mm før, er den for tidlig blir det banket ut hakk i tønna. Sett inn en replika tønnestopper, kanskje den har lengre fingre som du kan file til forsiktig.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 16. januar 2015, kl. 20:56 (1426 dager siden) @ Sharps

Registrerte at tønnestoppere kan være veldig følsomme i forhold til oppspenning av hane. Sjekket på et par revolvere og ved nennsom oppspenning holdt tønnestopperen seg nede i rammen.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 18. januar 2015, kl. 00:57 (1425 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Så har jeg muligens klart det igjen :-(
pistongene var svært deformerte på denne originale Remingtonen. Da er det jo bare å bytte de ut, men......

Jeg fikk ut de fleste med litt varme og tålmodighet. Det var selvfølgelig en som kødda det hele til.

Jeg måtte borre og splitte som det heter på fagspråket ( et språk jeg snakker dårlig desverre). Under borring så ble vinkelen feil med det resultat at kanten på gjengene i ytterkant forsvant i kammerert. Bildet viser at gjengene er synlig på deler av nippelen. Hva gjør jeg nå?

[image]

Her er et bilde av de andre kammerene som ble perfekte
[image]

Har æ kødda dette skikkelig opp eller kan æ skyde ann?????:-(

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 18. januar 2015, kl. 15:07 (1425 dager siden) @ krutnarr

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det som er rødt på denne skissa er det som er vekk? Altså borret skjevt sånn at du har tatt en "skalk" inn mot kammeret? I så fall; er halve gjengepartiet igjen eller mer/mindre?
Hvis det er hele gjenger igjen bak så tror jeg kanskje at den kan brukes som den er. Men pass på at den ikke lekker i gjengen, da vil du sannsynligvis brenne en kanal der det er færrest gjenger igjen. Dette er min subjektive vurdering men jeg er bare snekker...
Beklager klein skisse, gjort i en fei:
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 19. januar 2015, kl. 07:28 (1424 dager siden) @ jæger justnæs

Hei.
Flott tegning jæger. Det er nesten som du beskriver, men desverre litt verre. Alle gjenger er borte på den ene siden. Kammeret er ødelagt som det fremstår i dag. Men.. Jeg tror det er mulig å rette opp feilen. Skal prøve meg litt frem for så muligens legge ut resultatet her (eller en annonse på markedet etter ny tønne ;-) )

Personlig bilde

av G.Larson, mandag 19. januar 2015, kl. 08:28 (1424 dager siden) @ krutnarr

Hva slags gjenger er det på pistongene dine?
Om du anser tønna for ødelagt slik den er nå, så kan du jo borre
opp og gjenge på nytt. Og sette inn løsgjenger(Helicoil).
Evt dreie og gjenge innsatshylse selv.

--
Ståle B.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, mandag 19. januar 2015, kl. 11:45 (1424 dager siden) @ G.Larson

Det er kanskje plass til en pistong med større gjenge diameter.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 19. januar 2015, kl. 21:08 (1423 dager siden) @ Mr. Pitt
redigert av krutnarr, mandag 19. januar 2015, kl. 21:13

Det er sikkert mange måter å fikse dette på. Ødeleggelsen er for stor til å gjenge opp for større nippel. Tror jeg måtte gått for muskettnippler i såfall. Det er muligens litt overkill

[image]

[image]

Jeg ente med å bore opp til M8 og sette inn en boltebit. Nå venter jeg på pistolnippler og gjengetapp fra Amerika. Sluttfinish får vente til slutt

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 22. januar 2015, kl. 08:53 (1421 dager siden) @ krutnarr

Å mens mann venter på deler så......

[image]

....er det tid til å flikke litt på småting. :-P

av festus @, fredag 23. januar 2015, kl. 20:36 (1419 dager siden) @ krutnarr

Jeg har hørt en historie om at enkelte revolvermenn fylte det ene kammeret med dollarsedler til begravelsen, i tilfelle en dårlig dag på jobben... Det kunne jo også vært en mulighet? ;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 20. februar 2015, kl. 08:20 (1392 dager siden) @ krutnarr

Hvordan går det, har delene dukket opp?

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 20. februar 2015, kl. 09:07 (1392 dager siden) @ Mr. Pitt

Delene er dukket opp og montert. Har ikke testet revolveren ennå, men alt ser ok ut. Den virker ivertfall greit med noen hetter på tønna ;-)

[image]
Her er bilde av tønne med nye nippler. Foringen til det ødelagte kammeret er synlig.

[image]
Kammeret sett innenifra. Foringen er låst med gjengelim. Nå kan nippelen skrues ut og inn uten at foringen beveger seg.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 20. februar 2015, kl. 09:10 (1392 dager siden) @ krutnarr

Fin fiks, krutnarr! Det blei jo knallbra, gleder meg til å se den i aksjon :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 8. april 2015, kl. 14:16 (1345 dager siden) @ jæger justnæs

gleder meg til å se den i aksjon :-)

Da ble det sannelig revolverskyting gitt. Ladet med 25grain wano2p ,svartkrutt.net sin revolverpille og ei rundkule. Skjøt "marskonken" på 15m avstand. Stående stilling med skjelvende livredd lang arm. Revolverreppen fungerer utmerket. Den er friskmeldt :-)

[image]

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 4. juni 2015, kl. 21:48 (1287 dager siden) @ krutnarr

Hei.
Ei lita ny oppdatering på denne revolveren.
Jeg var litt kjapp i venninga med å "friskmelde" denne. På banen tirsdag fikk jeg problemer med lekasje av kruttgasser mellom tønne og pipe. Har også problemer med at hanen henger seg opp i halvspenn under avtrekk. Den er også litt umulig når det gjelder tennhetteklikk. For å bøte på noe av dette fikk jeg råd fra jæger justnæs om å legge et shims bak tønna for å tvinge den frem mot pipa. Vi laget et midlertidig et av en ståltrådbit på banen og det fungerte utmerket. Har nå laget et permanent et i messing.
[image]

[image]

Så var det klikkingen og halvspennet.....
Jeg begynte å demontere mekanismen for raskt å finne at hovedfjæra muligens er utslitt? Den har et dypt spor i enden etter løpehjulet på hanen, samt at den har litt "urein" bue. Kan dette være kimen til trøbbelet? Jeg monterte ny hovedfjær og ved tørrklikking kjennes det nå mye bedre ut. Den stopper ikke i halvspenn lenger. Det skal bli moro å prøve. Har noen av dere opplevd det samme? kan det være flere årsaker til slike problemer?

[image]

--

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 4. juni 2015, kl. 22:32 (1287 dager siden) @ krutnarr

Min NMA låg og å kødda når den gamle-slitte hovedfjæra sto i,men etter og ha bytta den, viste det seg og at fjæra for avtrekkeren og tønnestopp måtte byttes og. Etter jeg så bytta den også,har min vert problem fri,har nå begynt på rundkule pk nr 2(100 i hver pakke,)så dette ser ut og funke greit dette,de er tydligvis avhengig av at fjærene er topp stand.
Ellers driver de og henger og kødder.
(en ting til som kan skape trøbbel er skruen til tønnestoppen og avtrekkeren,hvis den er slitt (spor etter stopperen eller/og avtrekkeren så den er oval eller slitespor der den går igjenom disse to delene,da har det en tendens og skape tull også. Legg på litt tinn i slite spora og puss skrua rund ,det funker,beste er og få ny skrue,du ser det lett ved og dreie skruen en runde og om da stopperen beveger seg litt opp og ned er dette noe som må fixes.(jeg hadde det problemet og men nå er det fixa også)
Men bevares for en enkel og lett reparert mekanisme det er i dem.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 7. juni 2015, kl. 00:27 (1285 dager siden) @ jrr50

Så måtte det jo lages et ladestativ også ;-)

[image]

--

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 7. juni 2015, kl. 08:35 (1285 dager siden) @ krutnarr

Gøy med hjemmesnekring, den blei bra!
Mahognifot og teak eller palisander i stanga?
Edit: Tipper stanga er i noe nøttetre. Eller nøddetre, som vi sier.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 7. juni 2015, kl. 10:43 (1285 dager siden) @ jæger justnæs

Nødd æ det jaffal.
Tror det er mahogny og teak som du skrev. Det er jo fra restekassa på fabrikken din ;-)
Det ble sabla solid med gjennomgående stang.

--

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 26. juli 2015, kl. 09:59 (1236 dager siden) @ krutnarr
redigert av jrr50, søndag 26. juli 2015, kl. 10:06

Heisann ser du lagde deg en shims til NMAen din ,som henger løst i en tråd,og kan settes i /taes ut etter behov
,jeg har også hatt en tilsvarende,og ble litt lei av det og måtte sette i/ta ut på denne
(men etter jeg byttet tønna bedret det seg,men hadde ennå litt slakk,)
og litt mye gap mellom tønne og løp,så her en kveld fikk jeg en ide om hvordan lage en som kan stå i ,uten og hverken lage merker eller måtte forandre noe på ramme eller andre deler,nå har jeg lagd denne og prøvd den den funker strålende,den tar opp den lille slakken som er og kommer ikke i konflikt med noe deler,da spesielt tenker jeg på handa,siden den må jo gå fritt,denne tok meg kun en liten halvtime og lage av ei gammel hagle messing hylse.
Legger iallefall ut bildene om noe vil vite og gjøre det samme,har bare prøvd den såvidt litt men kan jo være jeg lager en i stål for mer permanent bruk,men det funker iallefall helt supert.
Og den var forbausende lett og sette inn/ta ut,(ikke noe extra flikker og snakke om)
Den står på plass helt av seg selv Pga den lille "hukken"som går inn over handa i hullet der,og tønneakselen,ikke noe bevegelse eller problemer med det over hodet.
Og i tillegg får jeg større flate på shimset,slik at den ikke så lett blir flatet av rekylen ,den første jeg hadde varte lenge men til slutt ble den tynne ringen flatet helt,rekner med denne varer lengre da overflaten er større og dermed fordeler rekyl trykket utover hele shimset.
Og den er forbausende lett og sette i også,bare setter den på plass og slider tønna forbi,og svipp i med aksling,ferdig.[image][image][image][image]

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd