Hvor mye svartkrutt, colt 1860 army cal.44 (Håndvåpen)

av atkleiv, mandag 16. mars 2015, kl. 18:37 (1043 dager siden)

Ville bare sjekke: Hvor mye svartkrutt lader folk med i en Uberti Colt Army 1860 i cal. 44?

Jeg bruker ca. 28 grain men det er muligens for lite?
[image]

Personlig bilde

Hvor mye svartkrutt, colt 1860 army cal.44

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 16. mars 2015, kl. 19:43 (1043 dager siden) @ atkleiv

Det er ikke for lite, du kan heller ikke få for mye ;-)
Så lenge kula kommer under tønnemunningen så er du safe. Når det er sagt -de som skyter virkelig godt bruker gjerne mindre krutt og fyllmasse for å få kula langt ut i kammeret. Se denne oversikten over vinnerladninger for håndvåpen i England 2002. Merk: PPPP/FFFF (fengpannekrutt) anbefales ikke uten videre, her gjelder det å utvise aktsomhet.
Selv skyter jeg med så mye PP det er plass til i Dragoonen og den originale 1860en, for å gjøre det så enkelt som mulig. Men jeg skyter uansett ikke så bra (tror jeg) at jeg har noe å hente på å finne en superladning med fyllstoff.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 16. mars 2015, kl. 19:48 (1043 dager siden) @ jæger justnæs

Slenger med et par linker til artikler av Øyvind:
Skyting med perkusjonsrevolver
Lag papirpatroner til perkusjonsrevolver

--
Best når det smeller!

av atkleiv, tirsdag 17. mars 2015, kl. 09:57 (1042 dager siden) @ jæger justnæs

Takk til Jæger igjen for gode råd og lenker. Jeg tror jeg vil gå ned litt i ladningen i min Army revolver, og heller bruke wads mellom krutt og kule.

Hvor får man forresten kjøpt greie wads som gjerne er smurte med fett mon tro?

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 17. mars 2015, kl. 10:07 (1042 dager siden) @ atkleiv

Hei.
Jeg bruker også forladning mellom krutt og kule. Fungerer flott det. Fyller opp med fett forran kula i tillegg. Det gir god smurning og jevnere treffbilde. (Bare litt synd at skytteren ikke klarer å utnytte jevnheten ;-) )
Øyvind selger fetta forladninger i butikken sin her

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av atkleiv, tirsdag 17. mars 2015, kl. 10:09 (1042 dager siden) @ krutnarr

Ja jeg så de forladningene hos Øyvind, men han er visst tom for dem nå..

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 17. mars 2015, kl. 10:45 (1042 dager siden) @ atkleiv

Siste pakke med revolverpiller forsvant i går, men det kommer snart nye. Det kommer også forladninger som er smurt med et mykere fett om litt.

Når det gjelder ladning til Colt 1860 Army så kan du jo se hva Orion får til med sin i mars-konkurransen med lav ladning: http://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=18185#p18316

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd