Personlig bilde

L.H.Hagen & Co. (Litt på siden)

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 23. april 2015, kl. 08:25 (1095 dager siden)

Dette firmaet kjenner de fleste, men at de hadde egen knappefabrikk i tillegg, var ukjent for meg.
Ved siden av svartkruttskyting driver jeg litt med militaria.
Så når jeg i går kveld satt og sorterte knapper, fant jeg tre stykker som var laget av Hagen.
Surfet litt på nettet, fant ingenting om denne fabrikken.

[image]

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av Jon @, torsdag 23. april 2015, kl. 15:40 (1095 dager siden) @ Mr. Pitt

Får hjelpe deg litt jeg da. L.H. Hagen var et stooort firma, børsemaker og mye annet bl.a. uniformseffekter og sportsbutikk. Begynte i 1851 og finnes fremdeles i dag. Alle som samler gamle våpen og patroner kjenner til Hagen.

Her et brevhode m.m. fra 1919:

[image]

L.H.Hagen & Co.

av festus @, torsdag 23. april 2015, kl. 20:27 (1095 dager siden) @ Jon

Begynte i 1851 og finnes fremdeles i dag.

Jøss, eksisterer de fortsatt? Jeg trodde de la ned på 30- 40-tallet en gang. Hva driver de med nå, og hvor holder de til? Man burde jo nesten dra på pilgrimsferd... ;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av Jon @, torsdag 23. april 2015, kl. 21:35 (1095 dager siden) @ festus

Hagen Bøssemakerverksted Jan-Magne Hoel

– 22 15 36 66
Myrerskogveien 17, 0495 Oslo
Veibeskrivelse og kart
Mer info

Bransje: Våpenforretninger og børsemakere – Kjelsås

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av kjberg @, 1878 Hærland, søndag 26. april 2015, kl. 12:43 (1092 dager siden) @ festus

Allsidig firma.[image][image]

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 27. april 2015, kl. 10:17 (1091 dager siden) @ kjberg

Glemte å få med at katalogen er fra 1931.
Kj.

L.H.Hagen & Co.

av Cap'n Redneck, close to Hell., mandag 27. april 2015, kl. 21:32 (1091 dager siden) @ kjberg

Spørsmål til dere som kjenner firmaet og / eller har våpen eller andre effekter merket "L.H.Hagen & Co Christiania" / "L.H.Hagen & Co Kristiania" :

Kan det fastslås når firmaet endret merkingen på sine produkter idet nåværende Oslo by skiftet navn fra "Christiania" til "Kristiania" til "Oslo" ?

ref. nedenstående utklipp fra Wikipedia om Oslo:

http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo

"I 1624 fikk byen navnet Christiania etter kong Christian IV. Fra slutten av 1800-tallet ble også skrivemåten Kristiania tatt i bruk, først i statlige sammenhenger fra 1877, og i kommunale fra 1897. Det ble likevel aldri tatt noen formell beslutning om å gå over til K, og private kunne skrive navnet på byen slik de ville.
Fra 1860-tallet begynte enkelte fremstående kvinner og menn å bruke Oslo i stedet for Christiania. Etter 1905 fikk ideen om navnebytte vind i seilene. Christianias handelsstand var imidlertid med all tydelighet negative til ideen om navnebytte, og hadde flertallet av bystyret på sin side.
Den 11. juli 1924 slo Stortinget fast ved lov at Norges hovedstad skulle hete Oslo fra og med 1. januar 1925."

Jeg har en enkeltløpet hanehagle i kal. 12/65 med damaskløp og Lefaucheux-lås som er merket "L.H.Hagen & Co Christiania".
Den er også merket "E L G" inne i en oval, men uten krone.
Det angir at våpenet er trykkprøvd i Liege, Belgia senest i 1893.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av Jon @, tirsdag 28. april 2015, kl. 06:43 (1090 dager siden) @ Cap'n Redneck

Må anta at alle skiftet til Oslo i 1925 i hvert fall på trykksaker etc. men der kan selvsagt ha vært treghet i systemet på våpenmerkingen. Der var vel lite egenproduksjon her i landet etter at bynavnet ble byttet.

Personlig bilde

L.H.Hagen & Co.

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 30. april 2015, kl. 08:14 (1088 dager siden) @ Jon

Hei.
Litt på siden av "Hagen & Co", men innenfor "knappespørsmålet" her.
Hvem laget disse knappene? Var det mange knappefabrikker i Norge på slutten av 1800-tallet? Jeg har en uniformsjakke m/1895 med samme knapper som Hagen's, men bak står navnet "Jens Bugge Bergen" Bestilte landets skreddere knapper fra samme fabrikk med sitt firmanavn på?

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

RSS på tråd