Personlig bilde

Skal vi starte en Svartkruttgruppe i Stavanger (Litt på siden)

av Morten Jepsen ⌂, Stavanger, mandag 4. mai 2015, kl. 14:22 (1171 dager siden)

Jeg har lenge ønsket meg en svartkrutt gruppe i Stavanger, men det er ikke en

Da må vi jo starte en. Jeg vet om minst en som har kontaktet meg og som også ønsker å være med.

Der må da være fler her som også vil skyte svartkrutt.

For å starte en svartkruttgruppe må vi:

• Samle nokk interesserte
  • Velge et interim styre
  • Kontakte NSF for å søke medlemskap der
  • Finne ut om vi vil knytte oss opp mot en eksisterende klubb eller vi vil stå helt fritt
  • Få på plass avtale om skytebane

Det er ikke gjort over natten, men jeg er villige til å være med å dra lasset om der er andre som vil hjelpe til. Jeg var med å starte gruppen i Haugesund i regi av Haugesund Pistolklubb.

Så hvem er interesserte i å være med i en svartkruttgruppe i Stavanger?

Skal vi starte en Svartkruttgruppe i Stavanger

av springfield @, rogaland, tirsdag 5. mai 2015, kl. 21:58 (1169 dager siden) @ Morten Jepsen

hei Morten , dette kan jeg være interessert i :-) mvh Springfield / Frode Idland

Personlig bilde

av Morten Jepsen ⌂, Stavanger, lørdag 9. mai 2015, kl. 07:39 (1166 dager siden) @ springfield

flott Frode
så langt er vi 4 stykker som er interessert. Jeg håper på fler svar her når tråden har stått en stund

Mvh
Morten

av Jone T, Rogaland, mandag 11. mai 2015, kl. 15:39 (1164 dager siden) @ Morten Jepsen

Dette må da gå ann å få til vel?

Personlig bilde

av Morten Jepsen ⌂, Stavanger, tirsdag 12. mai 2015, kl. 22:25 (1162 dager siden) @ Jone T

Ja Jone, det borde det. Er du med?

av Jone T, Rogaland, onsdag 13. mai 2015, kl. 08:38 (1162 dager siden) @ Morten Jepsen

Så sant jeg klarer å sjonglere diverse andre oppgaver så er jeg nok det,
Er det pistol/revolver skyting folket går for, eller er langvåpen også påtenkt?

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 13. mai 2015, kl. 10:22 (1162 dager siden) @ Jone T

Vil få ønske dere lykke til i arbeidet videre med stiftelsen av ny klubb.
Om medlemskap i NSF går i orden, gi oss noen tips om det.
Det kan jo være aktuelt for andre svartkrutt klubber også. KOB.

av Hans T @, onsdag 13. mai 2015, kl. 17:57 (1162 dager siden) @ kjberg

Blir intresangt å høre hvordan det går med å få meldt inn klubben i NSF. Jeg var på feltstevne i regi av NSF i helga, og fikk noen spørsmål om svarkruttskyting, men det var mest intresangt for dem også å få organisert skytingen innen NSF, slik at dem bla. hadde ett forbund å forholde seg til.

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 13. mai 2015, kl. 19:06 (1162 dager siden) @ Hans T

Ja det var et tankekors. Det beste for alle skyttere er vel å organiseres i ett forbund. I Norge måtte det da bli to, det halvmilitære DSF og NSF. NSF ville da bli en mye sterkere organisasjon. KOB.

Personlig bilde

av bosnes @, Volda, onsdag 13. mai 2015, kl. 19:06 (1162 dager siden) @ Hans T

Forbundet for svartkruttskyttarar er NSU.

Slik det er hos oss (Ørsta/Volda Pistolklubb) så er svartkruttgruppa ei undergruppe i pistolklubben (NSF), men dei som også er med i svartkruttgruppa betalar kontingent til NSU.

Om ein startar ein REIN svartkruttklubb, så treng ein ikke ha noko med NSF å gjere. Norsk Svartkruttunion er forbund på lik line med andre forbund. Og er godkjent av politidirektoratet på lik line med DFS, NFS etc.

Personlig bilde

av Morten Jepsen ⌂, Stavanger, onsdag 13. mai 2015, kl. 20:43 (1161 dager siden) @ bosnes

Bosnes

Det er akkurat slik jeg har forstått det og slik vi gjorde da vi startet i haugesund. Vi startet en gruppe under Haugesund Pistolklubb og meldte svartgruppen inn i NSU

Dengang gikk dette helt smertefritt

Hvis vi skal være under et forbund må det bli NSF siden de har både pistol og gevær. DFS har ikke pistol.

Om vi skal være under en klubb i NSF eller ikke må medlemmene i gruppen bestemme.

Er det noen som vet hvor mange medlemmer det må være for at NSU godkjenner gruppen?

Personlig bilde

av bosnes @, Volda, onsdag 13. mai 2015, kl. 21:32 (1161 dager siden) @ Morten Jepsen

Skal det startast ein rein svartkruttklubb i Stavanger så er forbundet kun Norsk Svartkruttunion. Så enkelt er det!

Personlig bilde

av Morten Jepsen ⌂, Stavanger, onsdag 13. mai 2015, kl. 20:37 (1161 dager siden) @ Jone T
redigert av Morten Jepsen, onsdag 13. mai 2015, kl. 20:48

I min verden betyr svartkrutt: allt som kan skyte med svartkrutt. Små hull og store hull, lange løp og korte løp.

Om noen har en kanon og vi kan skyte med den uten å komme i fengsel, så tar vi den med og

Da vi startet gruppen i Haugesund var det gruppen der det var plass til alle. Det skal være gøy og uhøytideligt

Men når vi er etablerte skal det også være plass til de som vil konkurrere seriøst.

Det er min visjon.

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, torsdag 14. mai 2015, kl. 07:49 (1161 dager siden) @ Morten Jepsen

En undergruppe av pistol eller rifle lag trenger ikke å være noe spesifikt antall.
Det de trenger er en kontakt person til NSU og eventuelt et navn.
Startes derimot et eget svartkruttlag, da må det være minst 5 medlemmer.
Kontakt person til NSU er et must i begge tilfeller. Ta en prat med Oddvar som er kasserer i NSU så får dere de rette instrukser på hvordan dere går frem. Lykke til.KOB.

Personlig bilde

av ben74 @, lørdag 16. mai 2015, kl. 06:28 (1159 dager siden) @ Morten Jepsen

Hei Morten. Som du vet er jeg med, Men det er greit å si det her på forumet så alle ser det.

Hilsen BEN74

RSS på tråd