Personlig bilde

Haglstørrelser 1880 (Hagle)

av Jon @, onsdag 10. juni 2015, kl. 13:20 (892 dager siden)

I min barndom husker jeg en gammel jeger som snakket om "svanehagl", jeg har i ettertid tenkt litt på det navnet men kommet til at det nok var et ganske lokalt navn. Senere i livet dukket "dunst" opp også det som haglstørrelse og som navnet sier så fordunster det jo (nesten).
Begge disse navnene viser seg å være gode gamle navn på de største og minste hagl som var i handelen for 135år siden.

[image]

ill. Fra H. Larsens Vaabenudsalg katalogen for Haglgeværer 1880

Personlig bilde

Haglstørrelser 1880

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 10. juni 2015, kl. 17:27 (892 dager siden) @ Jon

Interessant. Ellers er jo «swan shot» et gammelt engelsk begrep på grove hagl. Kan det være en anglifisering?

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Haglstørrelser 1880

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 10. juni 2015, kl. 18:46 (892 dager siden) @ Jon
redigert av jrr50, onsdag 10. juni 2015, kl. 18:49

Interessant det synes jeg og ,det er alltid gøy og få lære litt om gamle dager og hvordan de jaktet og hva de jaktet med,
har aldri hørt at det var så små haglstørrelser før.:-)
De minste jeg har brukt er 7-8 på (rype og rugde) og da syntes jeg de ble utrolig små.
Har vel kansje hatt noen med str9 om jeg tenker etter,men det er lenge siden.

Vet noen hva man brukte disse dunst haglene til,eller 10-12 for den del?

Tenker jo på idag er det vel 6-7 og gjerne 8 hagl som er det man bruker på rypejakt feks ,og da rekner man vel at man har små hagl.
Og større dyr som skogsfugl og den slags bruker iallefall jeg ,gjerne 3-4 hagl,(kansje 2-3 for hare)
Siste tiuren jeg tok i Kvinnherad (blåfalli) med svartkrutt hagla (J.R Tenden Rb hagle i 16 /65) var med svartkrutt patroner kjøpt over disk i Bergen,i 2004 eller 2005 tror jeg det var,og de var med 4 hagl husker jeg.

Det må jo ha vert til helt spesielle bruksområder disse små haglene,vet noen hva de ble brukt til? :confused:
Hadde vert artig og vist hva de brukte disse til.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Haglstørrelser 1880

av festus @, onsdag 10. juni 2015, kl. 19:44 (892 dager siden) @ jrr50

Det må jo ha vert til helt spesielle bruksområder disse små haglene,vet noen hva de ble brukt til? :confused:

Jeg VET ikke, men tipper de kan ha vært "trostehagl", til småfugl, ekorn og slikt der det var et poeng å ikke skade skinnet eller treet fuglen satt i. Jeg hadde en gang noen haglpatroner i kal. .22, med ørsmå hagl i.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Haglstørrelser 1880

av Jon @, onsdag 10. juni 2015, kl. 19:44 (892 dager siden) @ jrr50

Da jeg i sin tid hørte om dunst så var det en venn av meg som ble utstyrt med haglpatroner med dunst i, trolig .22lr eller 9mm RF. Han hadde oppdaget dvergterne på en holme og Stavanger Museum ba han om å skyte et par til samlingen deres. De måtte jo skades minimalt. Kan legge til at det selvsagt var i hekketiden. Utfallet av "jakten" husker jeg ikke. Alt var annerledes sent på 50tallet.

Personlig bilde

Haglstørrelser 1880

av Finndalslaft, onsdag 10. juni 2015, kl. 23:59 (891 dager siden) @ Jon

Jeg mener jeg leste en biografi om Johan Koren en gang, med masse sitater fra hans dagbøker.

Han var en såkalt zoologisk samler, med næringsvei å tilveiebringe ymse arter fra faunaen til museer rundt omkring i verden.
Dette var tydligvis stor forretning den gang

Samme husk, mener å huske, han skjøt småpippipper med hva han betegnet som "pudderhagl".

Mulig "dunst" og "pudderhagl" er samme sak med samme bruksområde.

Personlig bilde

Haglstørrelser 1880

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 11. juni 2015, kl. 07:44 (891 dager siden) @ Finndalslaft

Artig og få vite litt om slikt også.
Jeg hadde aldri hørt om dette før ,men når alle dere mener det samme er det nok riktig,og virker jo sannsynlig også

Har ikke tenkt over at gjerne slikt som for museum der de trenger fuglen med minst mulig skudd hull at det var hagl for slik bruk.
Men det er jo litt gøy og få vite litt om historien bak slike ting,for når jeg ser på den annonsen/tegningen som Jon her har lagt ut er de fryktelig små de dunst haglene( ser nesten ut som de er mindre enn halvparten av størrelsen,)av 8 hagl som er det jeg rekner som små hagl.

Takk for oppdateringer og info alle sammen,og ha en strålende dag:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Haglstørrelser 1880

av postverge, torsdag 11. juni 2015, kl. 08:14 (891 dager siden) @ Jon

[image][image][image][image]

Fant noen patroner som med stor sannsynlighet inneholder "Dust".
Svane hagl,eller Swan,er vel det som også kalles for ulve hagl.
Neste størrele er "Buch" ?,,,rådyr hagl.

BS

RSS på tråd