Ladning for 1871 Mauser (Patronvåpen)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 24. juni 2015, kl. 16:13 (904 dager siden)
redigert av jrr50, onsdag 24. juni 2015, kl. 16:41

Har kjøpt meg en sporterizert mauser i .43 Mauser,som jeg har tenkt og bruke litt på bane o.l

Har liten erfaring med flaskehals hylser og svartkrutt,har ladet mye av rettveggede men ytterst få av flaskehals hylser,og de få er leeenge siden det var noen få jarmann hylser engang.
Fikk akkurat i hus en kilo med 3f nå idag,som jeg har tenkt ig bruke,og fikk kjøpt en 20 eske med Bertram hylser,har og fått kuletang som er 452 og 300 gr kuler, som jeg tenkte bruke,løpet er oppgitt til 446"(men jeg målte 448") og de brukte 330 grain har jeg hørt,så dette det burde passe sånn ganske greit.
Forsøkte og legge til et bilde av innvendig i løpet ,med mindre hell.
Men løpet er supert uten rust eller pittring og skarp og god rifling.

Men er det noe jeg bør passe på her ,eller?
Har også kjøpt meg et nytt diesett fra Lee til 43 mauser ,så jeg har vel det jeg trenger tror jeg,har og hørt snakk om at de brukte 77 grains ladninger til disse ,da med 2f, men det er like greit og spørre,husker med 12mm til RBen da stresset jeg lenge med altfor harde ladninger og traff lite eller ingenting før da en fortalte meg at 60-65 gr med 3 f var i meste laget,og at jeg burde kutte krympen av hylsa også og sette kula løst,da ,med ett,traff jeg til og med skiva .
Så har god erfaring med og spørre på forumet etter råd..
:-)

Og hvor mange grains ladninger (nå blir det jo brukt 3f,har kun 1 og 3 f ,har ikke fått kjøpt inn 2f) hvor mye anbefaler dere som skyter med slike mausere,børsa er i topp stand og ble brukt på bane nå nylig av tidligere eier.
All info om dette motaes med takk,

[image]. [image]. [image]. [image]

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Ladning for 1871 Mauser

av G.Larson, lørdag 27. juni 2015, kl. 06:01 (901 dager siden) @ jrr50

Står litt i denne tråden Mauser I.G. Mod. 71. (1871)

--
Ståle B.

RSS på tråd