Personlig bilde

"Patronpapir" 1863 (Kammerlader)

av Jon @, søndag 26. juli 2015, kl. 21:45 (849 dager siden)

Bladde litt i arkivet i dag og fant noen meget artige annonser fra en svunnen tid. Dette er fra mai 1863 som man ser og har flere gøyale annonser samlet. "Patronpapir" fra Pettersen.
Mye om krutt og henvisninger til brukere i den største annonsen.

Tidspunktet er jo når skytterlagene ble etablert og man fikk nye rifler, både 4''' Kammerladere og prekusjonsrifler i samme kaliber. Mange av våpnene ble i førstningen inventarie-rifler i skytterlagene. Husk dette er for 152år siden:-)

Følte at dette var noe som måtte deles med dere.

[image]

Personlig bilde

"Patronpapir" 1863

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 27. juli 2015, kl. 09:11 (848 dager siden) @ Jon

Nydelig bilde, Jon!
Jeg syne hele siden var god lesning. Gad vite om det finnes en eske med No. 9 knallhetter som passer til kammerladere?
Jeg er nettopp kommer hjem fra Sverige med et par småting i veska, oppdaterer et par andre tråder :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

"Patronpapir" 1863

av Jon @, mandag 27. juli 2015, kl. 09:42 (848 dager siden) @ jæger justnæs

"Kongsbergrifler" som er nevnt her kan godt være munnlader perkusjonsriflene som ble laget på KV tidlig på 60tallet for skytterlagene også de i 4'''. Selvsagt kan det være M1860 man mener, ikke lett å si i dag.

Personlig bilde

"Patronpapir" 1863

av Jon @, tirsdag 28. juli 2015, kl. 14:15 (847 dager siden) @ Jon

Der var en annonse til fra Gjerdrum i jan. samme år , ganske lik men små forskjeller.

[image]

Det var dagens bekjentgjørelser.

Personlig bilde

"Patronpapir" 1863

av qualibra @, onsdag 29. juli 2015, kl. 06:54 (847 dager siden) @ Jon

Takk for at du delte dette .

Det kan ikke være mange andre enn deg som har slike ting ?
Det er utrolig at det finnes noe igjen av det .

Veldig morsomt , og det inngir en følelse av kontakt med menneskene
som levde på den tiden .

--
qualibra

Personlig bilde

"Patronpapir" 1863

av Jon @, onsdag 29. juli 2015, kl. 10:49 (846 dager siden) @ qualibra

Takker.
Jeg kjenner ingen privatpersoner som har noe i nærheten av det som har samlet seg her i huset. Jeg kom inn i denne boblen da jeg forsket og samlet beinhardt på norske haglpatroner i en 10års periode før/etter 1990, lenge før jeg brukte Internett.
Man får et blikk for navn og ord som gjør at man snapper opp ting.
Kan nevne at i siste MTM for dem som er med i NVS, så var der gjengitt 5 faksimiler fra min samling under de første skytterlagsvåpnene. Og der kommer nok mer der.

RSS på tråd