Kan noen hjelpe meg? (Hagle)

av Hamze1, lørdag 1. august 2015, kl. 21:59 (844 dager siden)

Jeg har arvet to stk hagler av min tip oldefar.
Disse har kunn stått å samlet støv hos meg. Nå vil jeg finne ut mer om disse.
Hva slags type våpen er det og er det noen som vet verdien av disse nå til dags?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Personlig bilde

Kan noen hjelpe meg?

av reldor @, Moss, søndag 2. august 2015, kl. 10:50 (843 dager siden) @ Hamze1

Du har to stk. hanehagler(utvendig låser med haner) I dessverre svært dårlig stand.
Veldig liten verdi , dette er såkalte vegghengere , hyttepynt.

Står det noen tekst / navn på toppen mellom løpene? Og stempler under løpene mot baskylen?

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Kan noen hjelpe meg?

av AKS @, Østlandet, mandag 3. august 2015, kl. 14:00 (842 dager siden) @ reldor

Hei
Gamle hagler er fine på hytteveggen. Men- før eller siden er det noen som prøver en moderne patron i en slik og det tåler de oftest ikke.
Mitt råd er: Ta ut tennstiftene før du henger dem opp.

--
AKS

Kan noen hjelpe meg?

av kruttrøyker'n, Engerdal, tirsdag 4. august 2015, kl. 15:26 (841 dager siden) @ reldor

Hei.
Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt disse våpna men det første som du bør gjøre er å forsikre deg om at du har loven på din side med hensyn til våpenforskriftens bestemmelser om å ha og inneha våpen. Du er sikkert kjent med at våpen beregnet for samling og som er produsert før 1.jan 1890 er unntatt fra bestemmelsene. Du må derfor finne ut alder.
Begge våpna er av en type som vi finner produsert i perioden før og etter 1890.
Jeg vil starte med å lete på Belgiske merker siden det er mest trolig fra Liege men disse kan også stamme fra England. Brekk våpenet og let etter stempel. Finner du en oval ring med bokstavene LEG er våpenet stemplet i Belgia før medio 1893 og har den ovale ringen krone på topp er den stemplet etter medio 1893. Stemplet betyr kontrollert og ikke nødvendigvis produsert. Flere våpen har blitt etter-kontrollert spesielt på denne tiden etter at røkfritt krutt ble vanlig.
http://www.nramuseum.org/media/940944/proofmarks.pdf
Verdi er noe som alltid diskuteres og det er stor forskjell på bruksverdi, salgsverdi og affeksjonsverdi. Siden dette våpenet har tilhørt din oldefar vil jeg tro affeksjonsverdien er høy. Slike familieklenodier har høyest verdi så lenge de fremdeles befinner seg i sitt opprinnelige miljø der de har sine historiske røtter og presenterer vår kulturelle arv. Ikke selg dem. De stakkars kronene du får for dem kan ikke oppveie den tilfredsstillelsen du vil ha ved å ta vare på dem og sette dem i stand. Er våpna produsert før 1890 vil salgsverdien kunne være mellom 500 og 1500 slik dem ser ut nå. Markedet på slike ting er som kjent elastisk og det har vert mye slikt i omløp siste årene. Er våpna derimot registreringspliktige er salgsverdien veldig liten. Det er fordelaktige registreringsbestemmelser for dem som ønsker å beholde våpen som er arvegods. Om du overtok dem før registreringsplikten på hagler ble innført i ca. 1990 er du ikke pliktig å registrere dem.

Personlig bilde

Kan noen hjelpe meg?

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 4. august 2015, kl. 12:12 (841 dager siden) @ Hamze1

Dersom du demonterer haglen med to haner kan det hende navnet Bayar dukker opp.

RSS på tråd