Personlig bilde

VM long range (Stevner)

av MrOneTwo @, torsdag 27. august 2015, kl. 15:40 (701 dager siden)

Om folket synes det er interessant så kan jeg prøve å få lagt ut litt bilder og opplevelser fra VM i long range som 4 av oss snart reiser på, allerede førstkommende tirsdag. Ferden går til Camp Butner i Nord Carolina. Jeg var heldig og fikk ordnet oss et tømmerhus ved vannkanten. Så om skytinga skulle foregå på feil jorde så kan man alltids sette snøre på Gibbs`n å fiske og slukke sorgen på brygga....Det er spådd grisevarmt med torden og noko attåt. Jeg har sagt fritt for å ikke stå nærmest han med den lengste børsa. Både frisyren og bekledningen kan bli moteriktig da..

Undertegnede har overhodet ingen andre ambisjoner enn å være på skiva mesteparten av tiden. Men Arne, Dagfinn og Pål kan nok være med der oppe om dagen tilsier det. Arne har jo bevist det før.

Prekas...

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

VM long range

av Hans T @, torsdag 27. august 2015, kl. 19:13 (701 dager siden) @ MrOneTwo

Supert om du vil skrive litt fra VM. Mulig det kan bli flere til neste gang. Jeg har kommet i skade for å dra i hus en Gibbs....
Ser bra ut så langt på 300m med pp kule ;-)

VM long range

av Old Colt @, torsdag 27. august 2015, kl. 19:15 (701 dager siden) @ MrOneTwo

Mr. 1 - 2,

det vil så absolutt være velkomment! Om noe fortjener omtale og dekning er det vel akkurat sånne aktiviteter. Svart krutt og lange avstander er "a match made in heaven"...

Lykke til, skulle gjerne vært der! ;-)

Vennlig hilsen

Old Colt

Personlig bilde

VM long range

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 27. august 2015, kl. 21:30 (701 dager siden) @ Old Colt

Setter stor pris på reisebrev hvis du har anledning :-)
Ønsker dere god tur og lykke til på VM!

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, fredag 28. august 2015, kl. 21:39 (700 dager siden) @ jæger justnæs

God tur og lykke til. Til gutta som både reiser og skyter langt.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, søndag 30. august 2015, kl. 13:03 (698 dager siden) @ kjberg

1000 yards er langt. For ordens skyld står det en 300 meters skive til høyre.
Sikt inn på midten av bilde. ( lykke til ) MVHKOB.[image]

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 31. august 2015, kl. 21:27 (697 dager siden) @ kjberg

I morra før hanan galer reiser guttæne til junaiten for å knives om de gjeveste plassæne på pallen. Lange høll ska døm skyte på. Vi i Esbær ønsker døm løkke tell ælle fire, å en fin tur åver lanten.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av qualibra @, onsdag 2. september 2015, kl. 11:33 (695 dager siden) @ kjberg

Ikke dårlig gjort bare å komma seg dit , hvis det bedømmes etter en målestokk som undertegnede er mest komfortabel med .:-D

Ønsker dere som reiste , all mulig lykke og framgang på ferden .

Håper at det blir noen bilder og kanskje rapport også .

--
qualibra

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, torsdag 3. september 2015, kl. 04:19 (694 dager siden) @ qualibra

Da er vi på plass her borte i junaiten. Det ble en liten utfordring å finne huset i mørket. Veibeskrivelsen vi hadde fått inneholdt en fotnote som sa at vi skulle til høyre etter en inngjerding med geiter.. tre av oss så noen gjeiter som sprang forran bilen. Pål mente derimot at det var rådår.. Han hadde rett. Men vi fant fram og nøkkelen lå som lovet...under matta.

Vi har ennå ikke løsnet skudd. Det skjer ikke før i neste uke. Så denne første dagen har gått med til å kjøpe klær og diverse. Det ble ikke plass til slikt når alle nødvendigheter kom på plass i bagasjen. Det ble også kjøpt øl og vin.. ølet er som vanlig godt. Vinen smaker derimot kreps!!

I morgen tar vi en bråtur over grensa til Virginia hvor det befinner seg et tank museum. Pluss litt shopping da Pål mangler skytterjakke og skytematte..

Huset vi har leid innfrir til de grader. Alldeles for seg selv med kolibrier og denslags surrende rundt husveggene. Temperaturen ligger på rundt pluss 30 grader og det er ganske fuktig i lufta. For de som vil titte på google maps så bor vi ved et vann som heter Lake Mayo. Selve skytinga foregår ved Camp Butner. 30 minutter sør-sør øst......

Neste uke kommer det Amerikanske laget på grillings her. Så da skal vi gi Dave Gullo en sur bolle for all venting og ball rundt pakker og diverse. Samt lære Mr Shaver å skyte :)

Slik ser det ut rundt hytta....

[image]

[image]

[image]

Alle mann takker for alle lykkeønskinger.

--

Personlig bilde

VM long range

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 3. september 2015, kl. 16:21 (694 dager siden) @ MrOneTwo

Det så ut som en flott plass! Lykke til og ha det gøy!

--
Kammerherren

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, torsdag 3. september 2015, kl. 21:39 (694 dager siden) @ Kammerherren

For en fin plass. Eia var vi der.
Vi misunner dere av hele vårt hjerte.
Vi suger til oss all informasjon. Takk så lenge.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, fredag 4. september 2015, kl. 05:31 (693 dager siden) @ kjberg

I dag ble det en tur til Raleigh og Bass Pro Shop.... Skiltet over inngangsdøra treffer godt...

Dagfinn fant seg fine postkasser. Ellers var utvalget relativt greit...

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, lørdag 5. september 2015, kl. 21:12 (692 dager siden) @ MrOneTwo

Vel folkens... her har vi våpensamler... privat samling av tanks og diverse. Danville, Virginia. Fyren heter Gasser....

Panzer IV

[image]

T-34

[image]

Sjelden hønetann...M1917
[image]

--

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, lørdag 5. september 2015, kl. 23:20 (692 dager siden) @ MrOneTwo

I morgen starter mer eller mindre alvoret.... Arne og Dagfinn skal på Captains meeting og mlaic møte. Så er det utdeling av krutt og hetter. Våpensjekk og annet. Mandag er det innskyting på 3, 5 og 600 yards.

Vi svippet innom korrekt bane i dag for å se på forholdene. Ser veldig fint ut. Gress på standplassene og parkering bak hver. Jammen er det langt ut til 1000 yards.

I dag har vi valgt å skippe Amerikansk lunch ettersom den fyller en norsk mage til uante dimensjoner. Ingen har orket middag på 5 dager. Så nå skal vi grille en kjempe haug med okse, bake poteter og mekke salat. Det er et veldig hardt liv....men vi overlever.

--

Personlig bilde

VM long range

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 6. september 2015, kl. 10:30 (691 dager siden) @ MrOneTwo

Takk for fine bildebrev, ser frem til noe fra banen når den moroa begynner :-)
Hils, skyt og nyt!

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, mandag 7. september 2015, kl. 02:59 (690 dager siden) @ jæger justnæs

I dag har riflene blitt godkjent, krutt og hetter er utdelt. Ladninger har blitt veid mens grillen ble varm. Vi er stort sett klare for morgendagens innskyting på de tre korteste holdene. Som første reis slår det meg at alle fra de forskjellige landene er noen hyggelige og fornøyelige figurer. Noen en god del fargerike enn andre. Jeg må si det er litt spesielt å få snakke med Lee Shaver og Dave Gullo også.

Bildene her viser forskjellen på Amerikansk og Norsk pep-talk...
[image]

[image]

Landene som stiller i år er: Usa, England, Frankrike, Sør Afrika, Spania, New Zealand, Canada, Australia, Nederland, Tyskland og Norge. Alle stiller lag bortsett fra Canada og muligens Frankrike.

Liten artig sak i dag var at det var klapperslanger på standplass...får håpe de blir oppdaget før de somler seg i range bagen....

--

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, tirsdag 8. september 2015, kl. 03:22 (689 dager siden) @ MrOneTwo

Team Norge må si seg fornøyd med dagen. Innskytingen gikk over all forventning. Det var overraskende mange som slet både med å komme på skiva og skyte jamnt. Tror faktisk vi var de som skjøt minst. Det er ikke bare pga av at vi var heldige og kom godt på skiva raskt. Varmen er intens i tillegg til høy luftfuktighet, så vi ville helst raskest mulig søke ly.

I morgen starter konkurransen. Da er det tellende 3, 5 og 600 yards. Vi håper på like gode forhold da som i dag. Det var vind, men den var tålig jevn og ikke altfor vanskelig.

Bildet under er tatt fra 600 yards.

[image]

En av flere V bulls i dag..denne er Pål sin på 500 yards.

[image]

Naboene våre på 300 yards.. deler av det amerikanske laget.

[image]

I morgen kveld får vi se om det gravøl eller en god kald Bud til kvelds..

--

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, tirsdag 8. september 2015, kl. 14:18 (689 dager siden) @ MrOneTwo

Takk til gutta på VM langhold for fin underholdning på SVDN.
Vi ser frem i mot fortsettelsen.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av Justme @, Askim, tirsdag 8. september 2015, kl. 21:01 (689 dager siden) @ kjberg

Keep writing Brothers. We need moore. Much moore.
Ble diskutert om innkjøp av langholds børse i dag. Kaaaaanskje kanskje.
Mulig med salg av masse annet jern.
Stå på gutter. Pass på the boggieman og nøkken på hytta :forkvaklet:
Ps ikke drikk bugjuice og spiraltåke fra syltetøyglass. Det er IKKE sikteolje. :gal:

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, onsdag 9. september 2015, kl. 05:09 (688 dager siden) @ Justme

Da er mid range individuelt over. Det er delte følelser ute og går, men man kan nok si at vi har grunn til å være fornøyd totalt sett. 600 yards har vi ikke plasseringer på ennå. Og det er bare jeg som var bortom for å se på lista for 300 og 500 yards i dag. Jeg har klart å grine meg til en bronsemedalje på 300 yards. Og en 9. på 500 yards. Nå husker jeg ikke poengsummene, men jeg skal legge ut alt i morgen. Da er også lag mid range over.

Dagen i dag er den aller verste jeg har hatt på noen skytebane. 13 timer..... Sinnsjukt varmt og en hinsides fuktighet. Det er visst det varmeste long range VM noensinne. En New Zealander ble sendt av gårde med ulebil etter en kollaps. Spanjolene og Australienerne klager også. Så da sier vel det sitt. I tillegg til denne forbanna heten bestemte Gibbsn seg for å at nå skal jeg lage helvete. Så det ble satt ny relayrekord i tennhette bruk. Det gikk med 30 på 13 skudd. I 5 minutter var børsa til salgs for den nette sum av 50 cent. Om jeg ikke husker feil endte jeg opp med 42-3..eller 42-2 på Og 43-3 eller 43-2 på 500. Og jeg mener 600 endte opp på 38-2 med de to første tellende skuddene som toere....fasiken.

Dagfinn fikk 40-2 på 500... resten kommer vi med i morra. Nå er det tid for å veie opp ladninger og pese med kuler. Dette er i allefall ikke noe hvilehjem lenger. Det er brennsikkert på flere vis.

We`ll be back.....

--

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 9. september 2015, kl. 19:56 (688 dager siden) @ MrOneTwo

Gratulerer med medalje og fine resultater over der.
venter spent på lagskytingen i dag.
Alt kan skje følg med.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, torsdag 10. september 2015, kl. 04:39 (687 dager siden) @ kjberg

Lagskytinga kunne gått bedre, men den kunne gått verre også. Vi havnet på 6. plass... gleden er at vi slo Nederland.. med ett poeng. Det var relativt vanskelig på 500 og veldig vanskelig på 600. På 300 ble vi nummer fire. Dagfinn skjøt 43-3, Arne...husker ikke siern her... Pål fikk 33-1. Der fikk undertegnede full klaff og skjøt 48-3 (eller 4). Verdensrekorden lyder 47-7. Så den er jeg fornøyd med. Ikke tellende ettersom det er lagskyting. Vi vant den V bull striden der da...9 V bull. Sør Afrika og Tyskland fikk bare 6 da gitt.... :) Totalt kom vi på 3. i V bull striden.

Innskytinga på 900 yards var ganske både og. Vi er pokka nødt om å få til en long range bane snart. For denne vind rutinen må vi bli bedre på. Kjære vene så vanskelig det er å følge med og skru riktig. Nå er det slik at man må skru på hvert eneste skudd på 300 yards også, men på 900 og 1000 er det en helt annen verden. Skulle gått et kurs med Lee Shaver som lærer. Han er helt ekstrem på de lange holdene. Han gadd ikke engang å skyte inn på 900. Han vet hva han må gjøre i morra.

Hei og hå fra det lille huset i skogen...

--

VM long range

av Hans T @, torsdag 10. september 2015, kl. 08:10 (687 dager siden) @ MrOneTwo

Kjempebra, dette høres morsomt ut. Kos dere masse mens dere er der borte.
Blir spennene å høre hvordan det går på dem lengste holdene også.

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, torsdag 10. september 2015, kl. 09:17 (687 dager siden) @ Hans T

Mulig dette er noe for oss å satse på Hans.
Utfordringer i denne skyte formen mangler det i vertfall ikke på.
Noen med bane muligheter?
MVHKOB.

VM long range

av Hans T @, torsdag 10. september 2015, kl. 09:38 (687 dager siden) @ kjberg

Ja, dette må være noe å satse på, å så holder det å dra med seg bare ei børse.

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, fredag 11. september 2015, kl. 01:21 (686 dager siden) @ Hans T

Første dag av de virkelige lang holdene er over. 900 yards... Dagfinn skjøt 50, ikke helt fornøyd. Pål satte første skudd i V bull, og fulgte opp med noen bra skudd for så å blåse helt av skiva og slet med å komme på igjen. Slik er langhold. Arne er ikke fornøyd heller, 41 poeng. Sjøl var jeg storveis fornøyd da alle skudd var levert. 65-1. Slått av en New Zealander som skjøt 65-3. Så det ble altså sølv på 900....

[image]

[image]

[image]

i morgen er det individuelt på 1000 og lagskyting på 900 og 1000. Det blir en lang dag antar jeg. Varmen er like intens... nå feireøl og en hot dog. ...

--

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, fredag 11. september 2015, kl. 04:57 (686 dager siden) @ MrOneTwo

Gratulerer til Henning med enda en medalje. Tenk å slå Lee Shaver på hjemmebane.
Dette var stort. Vi hever våre glass for gutta i vest.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, fredag 11. september 2015, kl. 08:01 (686 dager siden) @ kjberg

Savner resultater fra de andre gutta Pål, Dagfinn og Arne.
Er det noen som har noe?
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 11. september 2015, kl. 08:57 (686 dager siden) @ kjberg

Gratulerer med strålende skyting og takk for flott reisebrev, Mr. Langholdsnes!

For å sette prestasjonen litt i perspektiv, her er mannen som havnet på fjerdeplass på 900 yards.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

VM long range

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 11. september 2015, kl. 09:48 (686 dager siden) @ Øyvind F.

Gratulerer med fantastisk skyting!
Mange takk for oppdateringer underveis, hils de andre og tvitvi i dag :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

VM long range

av qualibra @, fredag 11. september 2015, kl. 17:47 (686 dager siden) @ jæger justnæs

Utrolig at det lot seg gjøre å slå de gutta der hjemme - i det hele tatt - på noen skuddavstand overhodet .

Dere er noa fælinger alle samma . - Kjære vene sier je .

Ærbødige gratulasjoner fra postnummer 2219 !:ikkeverdig:

Takk for alle tiders bildereportasje .

--
qualibra

Personlig bilde

VM long range

av kjberg @, 1878 Hærland, lørdag 12. september 2015, kl. 04:07 (685 dager siden) @ qualibra

Når gutta kommer hjem kan vi sitte som tente lys rundt leirbålet å lytte på historiene de kan fortelle om den virkelige skytinga. Godt kjempa karer.
MVHKOB.

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, lørdag 12. september 2015, kl. 06:07 (685 dager siden) @ kjberg

Takk for alle gratulasjoner karer... vi driver å leter etter resultatlister på div facebook sider. Men noen må ha glemt å legge det ut. Regner med vi får listene i morgen, dvs lørdag. Vi kommer tilbake til det da.

I dag ble det både baluba og virkelig vanskelige forhold på 1000 yards. Skyttere som hadde 1 og 2 etter skytternummeret sitt skjøt først i dag. Forholdene var knall bra. Pål og Dagfinn var i den pulja. Arne og jeg startet i grava. Dagfinn "shot like a son of a bitch" helt til nippelen hans gikk rett til helsike. Da gikk det helt sjøvilt. Det var veldig kjedelig, for det hadde blitt en bra sum. Han husker ikke hva han endte opp med i skuffelsen over nippel shaiten.

Så var det Arne og meg. Vi trodde forholdene var tilnærmet like helt til man begynte å skyte. Absolutt alle i den pulja slet fælt. Det var så og si null vind, men uten å gjøre noen feil skjøt man bom over og under annenhver gang for så på tredje skuddet sette en 5'r. Frustrasjonen bortover linja lå som en tåke over standplassen.

Disse forholdene fortsatte under lag skytingen. Pluss at der ble en del surr i grava med uerfarne folk. Britene, Sør Afrikanerne og jeg tror USA klaget på dette og ville ha resultatene kassert og bruke de individuelle reaultatene for å avgjøre long range lag. Synd for oss fordi vi skjøt ganske bra til tross for merkelige forhold. Veldig synd faktisk. For Pål måtte melde pass på 1000 individuelt pga at han fikk feil kuler fra Buffalo. I lag skytinga var det en snill norsk amerikaner som lånte børsa si til han.
Og Arne skjøt under de forholdene veldig bra. Han fikk 53-1. Tror ikke det var mer enn 6 el 7 poeng bak Lee.

Det blir altså ikke noen 900 yards skyting i morra. Vi har likevel fått lov til å reise på bana for å skyte. Amerikanerne er voldsomt service innstilte. Så vi reiser for å brenne opp en del krutt og restene av kuler.

--

VM long range

av Hans T @, lørdag 12. september 2015, kl. 11:04 (685 dager siden) @ MrOneTwo

Hva slags sikter er det som er i bruk der borte?
Jeg er på utkikk etter nye sikter til Gibbsen min.
Har orginale Pedersoli sikter på den nå.
Ellers gratulere med meget bra skyting.

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, lørdag 12. september 2015, kl. 19:58 (685 dager siden) @ Hans T

Det er veldig mye forskjellig. Om jeg skulle anbefale noe så er det Lee Shaver sine. Om du vil bruke mye penger gå for Kelley. De er pene i tillegg til funksjonable. Men Lee sine er veeeldig bra. Jeg bruker det. Kjøpte det største og beste soule siktet han har. Framsiktet jeg kjøpte av han tror jeg ikke står på hjemmesiden hans. Men det er det framsikte han bruker på Ferris riflene han lager. Liker det bedre pga at libella sitter inne i tunellen..

--

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, søndag 13. september 2015, kl. 20:38 (684 dager siden) @ MrOneTwo

Da er det hele over og vi er i grunn ganske utladet hele gjengen. I går var det bankett med premieutdeling og ljuging. Ikke noen voldsom feiring. I dag pakker vi litt og drikker mest kaffe inne. Det er plutselig blitt så kaldt her. 20 grader.

Resultatlistene er ennå ikke utlevert. De skulle/skal bli lagt ut på nett.

Dette har vært en utrolig opplevelse. Kan ikke sammenlignes med noe annet. Hverken skytemessig eller sosialt. Anbefales på det sterkeste om man har sansen for en alvorlig utfordring.

[image]

Dagfinn...

[image]

Arne

[image]

Bernard Collier

[image]

Ray Hanson

[image]

Pål

[image]

Lee Shaver

[image]

Dave Gullo

[image]

Gunther Kunz, vinner av grand agregate

[image]

Hoppy..."Sherif Buford T. Justice"... basen over basen for baneanlegget og stevnet.

[image]

--

Personlig bilde

VM long range

av Justme @, Askim, mandag 14. september 2015, kl. 11:19 (683 dager siden) @ MrOneTwo

Helt Konge med skikkelig reiseskildring.
Dette gir tenning om mere langholds skyting fra min side.
Straks pengene flommer inn, skal børse bygges eller innkjøpes.
Takk gutter for godt skutt og godt skrevet i og fra VM i junaiten.
Vælømmen hemmatttt

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, mandag 14. september 2015, kl. 15:45 (683 dager siden) @ Justme

Bra!! Vi trenger fler til dette. Og vi trenger i det minste en mid range bane i hvert distrikt! Hadde vi hatt en long range bane så hadde vi også vært attraktive for hele europa. Både vi og de røksvake trenger long range baner. På tide å manne opp til politisk gehør for skytesporten igjen.

--

Personlig bilde

VM long range

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 14. september 2015, kl. 20:23 (683 dager siden) @ MrOneTwo

Takk for flotte reisebrev og godt skutt karer!

Ang bane for druge hold, det er pågående arbeid for å få i stand bane på jeg tror det er opp til 750m ved Buttentjern skyttersenter rett ved gamle Eggemoen flyplass ved Hønefoss. Ellers er det vel Meheia ved Kongsberg at det kan skytes på borti 1000m.

--
Kammerherren

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, onsdag 16. september 2015, kl. 09:10 (681 dager siden) @ Kammerherren

Hør der ja... bra det skjer noe. Skulle vært veldig artig om man kunne fått arrangert i allefall et eller to mid range stevner i året. Helt opp til 1000 hadde jo vært alldeles fantastisk..

Nå har jeg fått resultatene på pdf format... går det an å legge ut slike filer her?

--

Personlig bilde

VM long range

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 16. september 2015, kl. 09:21 (681 dager siden) @ MrOneTwo

Send filene til meg, så skal jeg legge dem ut. Opplastingsfunksjonen støtter kun bilder.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, onsdag 16. september 2015, kl. 09:41 (681 dager siden) @ Øyvind F.

OK... sender om kun kort tid

--

Personlig bilde

VM long range

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 16. september 2015, kl. 10:00 (681 dager siden) @ MrOneTwo

Her er resultatene.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, mandag 21. september 2015, kl. 14:00 (676 dager siden) @ Øyvind F.

Det er en ting jeg vi anbefale alle som har eller går med tankene om å kjøpe Pedersoli Gibbs....

Fiks breech`n.... Tennkanalen er mildt sagt en kilen satan på min. Om de hadde hatt medaljer for antall klikk under VM hadde jeg glatt vunnet den med mest edelt metall. Det virker som at tennkanalen er utformet slik at når man heller i kruttet så har det en tendens til å henge seg i overgangen til kanalen. Det må litt dremel jobb til der. Min har faktisk blitt værre og værre. Når den var helt ny så var den sikker som banken bare man fikk av gårde en ladning. Men den måtte som regel hjelpes avgårde ved å tømme krutt under nippelen.

Under VM hjalp ikke dette heller. Men der har man ikke tid til å surre for mye med nippler og slikt. Så det hendte at jeg måtte bruke 5 hetter for å få avgårde et skudd. Hjalp ikke noe å stikke opp nippelen før lading. Ei heller å smelle av et par hetter før lading. Selv om alt er pusset, flushet, spylt, rensket og tørr som Sahara steller den til ugagn. På den første dagen under 300 yards konkurransen hadde jeg 28 klikk!!! Det måtte jo bli værre en værst der selvsagt, for så atal har den aldri vært før.

Jeg snakket med et par børsemakere der borte. En fra New Zealand og en fra USA. Det første de gjorde når de fikk en Pedersoli Gibbs om hender var å hive breech`n så langt det gikk an inn i bushen og lage en ny. Resten av rifla var "veeeery good"... De var spesielt imponert over løpet Pedersoli lager til disse. Nå er det nok ikke nødvendig å hive breech`n, men om å gjøre å få modifisert den såpass at man er sikker på kontant tenning.

Håper vi ser flere etterhvert som får tenning på selve long range skytinga. Vi må prøve å få til et par slike stevner innenlands etterhvert. I allefall mid range.

--

Personlig bilde

VM long range

av laffa @, Ålesund, mandag 21. september 2015, kl. 19:15 (676 dager siden) @ MrOneTwo

Finnes det tegninger av delen, og en beskrivelse av hvordan man går frem for å utbedre problemet? Er første gang jeg hører om dette. Gibbs står på budskjettet til neste år(trur jeg)

laffa

Personlig bilde

VM long range

av MrOneTwo @, onsdag 23. september 2015, kl. 19:43 (674 dager siden) @ laffa

Ikke tatt av breechn selv ennå. Men når det skjer skal jeg gi beskjed og se om det kan gå an å få lagt ut en beskrivelse av problemet/løsningen....

--

RSS på tråd