Personlig bilde

Hva gjør man med et halv-vrak av en muskett? (Munnladning)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 8. november 2015, kl. 01:03 (687 dager siden)

Jeg kjøpte en M1774/1841 forleden i en relativt begredelig forfatning. Det er kappet ca 4 cm av munningen, så bajonettfestet er borte, det nest bakerste rørkenet er forsvunnet. Det er boret et hull relativt tett opp til nesebeslaget, kornet er blitt mishandlet og det er en ikke i nærheten av ubetydelig grad av gravrust på pipe og lås.

[image]

[image]

På den ene side, dette er en muskett med historie, stokken er i rimelig god stand og gjør man det om til et M1774/1841/60 borgerbevæpningsgevær kan man få frem noe som er 100 % modellriktig, men egentlig en fake som neppe kan avsløres og som forfalsker muskettens historie. På den annen dise blir samtlige deler originale og man ender opp med en "korrekt modell".

Alernativt kan man restaurere det som er, lage et nytt rørket for å erstatte det som mangler samt bygge opp kornet til å bli korrekt igjen. Tette hullet forrerst, farve inn stokken på nytt etc. og få en "big, fat nothing" med delvis nye deler. Så? Hva gjør man?

Interessert i tilbakemeldinger.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Hva gjør man med et halv-vrak av en muskett?

av runastav, søndag 8. november 2015, kl. 15:36 (686 dager siden) @ Trond

Hei Trond
Restaurer den tilbake til opprinnelig stand, det fortjener den spør du meg;-)
Men det er mi mening som sikkert ikke kom som noe sjokk,som vi vet er det mange meninger om dette emnet, noen liker mora og noen dattera og atter andre begge!
Mvh Runar

Personlig bilde

av Nygaard @, Nesodden, søndag 8. november 2015, kl. 16:47 (686 dager siden) @ Trond

Jeg tror restaurering - for min del - måtte være enten for å opprette funksjon eller å gi den originalstand. En bastard uten funksjon blir lite interessant.

For egen del ville jeg mistet mesteparten av gleden ved å eie en korrekt modell (borgerbevæpningsgevær) på grunn av vissheten om at den var en "forfalskning". På den annen side hadde ikke en "big fat nothing" tiltalt meg nevneverdig om den skulle henges på veggen eller inngå i en samling. Det ville ikke gitt meg noen god følelse å plukke frem, beundre og fundere over historie/mekanikk/håndverk etc. Om standen kunne bli så god at den kunne være med på duejakt eller få skyte lette ladninger mot papp, derimot, ville jeg kunne ha stor glede over det.

Kast en mynt i lufta og kjenn på hva du håper utfallet blir før den lander.

av JanS, søndag 8. november 2015, kl. 22:23 (686 dager siden) @ Trond

Behold musketten med avkortet pipelengde. Er det en militær eller sivil omgjøring? Kanskje du har en ukjent borgervæpningomgjøring. Få vekk gravrusten og fett opp treverket. Hvis du ikke vil ha den i egen samling så kan jeg være interessert å kjøpe den for en rimelig pris. Musketten er original som den er og ble i sin tid kappet for praktisk bruk, enten militært eller sivilt. Jeg antar at Trond ikke ville ha likt å oppdage at han hadde kjøpt avkortingen han selv nevner eller tilbakeføringen til 1774/1841 hvor han kunne skimte løpspåskjøting. Ingen seriøs samler vil lure seg selv eller andre. Juksemakere skyr intet så lenge det er penger å tjene. Selv har jeg blitt lurt noen ganger ved å kjøpe basert på bilder. Gjenstandene har blitt returnert, men jeg har også opplevd at tilbakebetaling uteblir.:-)

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 8. november 2015, kl. 23:51 (686 dager siden) @ JanS

Interessante svar - og jeg liker dem. Avkortningen av denne er høyst sannsynlig ikke-militær. Det er fjernet akkurat såvidt forbi bajonettklakken. Hadde det vært en militær omgjøring til karabin hadde det neppe vært mer enn maks 15 mm pipe forann nesebeslaget. Det hadde i såfall også blitt en hittil ukjent karabin.

Ett av problemene med å beholde den i full lengde er at det ene rørkenet mangler og i såfall må lages. Det blir antagelig bare en "blek etterligning". Det å restaurere den til funksjon tror jeg er en relativt enkel sak. Det er ikke her hunden ligger begravet.

[image]

Bildet viser en 100 % original M1774/1841 øverst, vraket i midten og en M1774/1841/60 - riktignok som tappstudser og ikke borgerbevæpningsgevær (jeg samler ikke på de sistnevnte), men i prinsippet er disse identiske mud unntak for sikter og riflingen.

For å være djevelens advokat et øyeblikk. Dersom den får beholde sin historie, restaureres til funksjonell stand og får seg et nytt rørken, sitter man fortsatt igjen med et 1700-tallsgevær med nye deler som ikke lenger er en modellriktig eller militær muskett.

Dersom man derimot gjør akkurat som forsvaret gjorde i 1860, legger man ikke til noen nye deler (annet enn kanskje en ny pistong), man bare "følger forsvarets egen fremgangsmåte" og blir sittende med noe som modellmessig blir helt korrekt og som det ikke blir mulig å "avsløre". It will be the real thing.

For å være helt ærlig, i prinsippet er jeg enig i at musketten har en historie og at det er den historien som skal bevares for ettertiden. Men akkurat når det gjelder denne musketten så synes jeg den enten bør restaureres uten å få det siste rørkenet (dersom man ikke finner et originalt et) eller like gjerne gjøres om til et borgerbevæpningsgevær hvor samtlige deler er originale og som vil bli fullstendig modellriktig. Denne musketten er dermed er dermed et prinsippielt, mulig unntak fra prinsipper...

En liten historie. Jeg fant en M1860 kammerlader i USA for et par år siden. Den så ut til å være i grei stand, var produsert i 1858(!) og hadde åpent kammerstykke og jeg kjøpte den til en helt fornuftig pris. Da jeg fikk den hjem, viste det seg at bildene viste noe som var mye dårligere enn virkeligheten og jeg storkoste meg med den - til jeg så undersiden. Det stod det HAO 6086. Et registreringsnummer fra Hærmuseet/Forsvarmuseet. Stjålet på magasinet! De har krav på å få det i retur vederlagsfritt.

Jeg ringte Gjermund Fjell for å fortelle at de først kunne få riflen etter en drøy måned, da jeg ikke var i Oslo igjen før det. Gjermund sjekket nummeret, dette var noe museet hadde byttet bort med en amerikaner i 1983. Det står dermed fortsatt HAO 6086 på riflen da dette er en vesentlig del av dens historie, noe som sikkert kommer til å skape problemer i kommende generasjoner.

Våpenets historie er viktig, men for en sivilt kappet M1774 variant - vel - eh.

--

Trond

av festus @, mandag 9. november 2015, kl. 00:01 (686 dager siden) @ Trond

Dersom man derimot gjør akkurat som forsvaret gjorde i 1860, legger man ikke til noen nye deler (annet enn kanskje en ny pistong), man bare "følger forsvarets egen fremgangsmåte" og blir sittende med noe som modellmessig blir helt korrekt og som det ikke blir mulig å "avsløre". It will be the real thing.

Vel, for meg blir det ikke det samme. Hva med Colts annen- og tredjegenerasjonsrevolvere? Bortsett fra serienummeret er de identiske med de antikke, men jeg ville blitt direkte sur hvis jeg kjøpte en som original...;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av festus @, søndag 8. november 2015, kl. 23:52 (686 dager siden) @ Trond

Jeg ville valgt å restaurere den forsiktig ved å fjerne og stoppe rust, tette hullene, olje stokken og sette på et nytt rørken. Så ville jeg gledet meg over ei gammal børse med spor av levd liv. Å konstruere en uekte "korrekt" modell ville jeg ikke gjort.

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 8. november 2015, kl. 23:59 (686 dager siden) @ festus

Vel - blir den modellen uekte? Samtlige deler er de originale, omgjøringen blir identisk med det forsvaret selv gjorde i sin tid. Hva er det som gjør den uekte? Jeg liker å være djevelens advokat, men liker svarene jeg får enda bedre!

--

Trond

av festus @, mandag 9. november 2015, kl. 00:08 (686 dager siden) @ Trond

Vel - blir den modellen uekte? Samtlige deler er de originale, omgjøringen blir identisk med det forsvaret selv gjorde i sin tid. Hva er det som gjør den uekte?

Vel, modellen blir ekte, men børsa blir falsk. Hva om noen skulle skrive Boken med stor B om borgervernsvåpen, samler serienummer og inspektørstempler til den store gullmedalje, og så dukker denne opp, helt utenfor rekka? (Jada, jeg vet det ikke kommer til å skje, men fanden kan ha flere advokater- noen sier han eier dem alle...) ;-)

--
- Rudyard Kipling

av festus @, mandag 9. november 2015, kl. 00:11 (686 dager siden) @ Trond

(Det korrekte svaret på spørsmålet i overskriften er for øvrig: "Man kvitter seg med problemet ved å gi den bort til meg!"):-D

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 9. november 2015, kl. 00:24 (686 dager siden) @ festus

For orden skyld - dette er ikke en muskett jeg har planer om å beholde. Enten blir den "borte" as is eller den blir restaurert - og ender da antagelig som et borgerbevæpningsgevær.

Når det gjelder den mulige feilkilde denne da vil kunne generere i fremtidens litteratur, er faren "mindre enn ikke-eksisterende". Samtlige M1774 som ble omgjort til perkusjon etter 1841 fikk fortløpende nummerering. Først etter 1851 ble de sortert, de beste ble gjort om til tapprifler. I 1860 ble de sortert en gang til, de beste ble gjort om til tapp-studsere, de "nest beste" ble gjort om til borgerbevæpningsgeværer og resten forble lange M1744/1841 musketter. Om man da, mer enn 150 år senere, sniker inn "en av resten" som en av de "nest beste" fra 1860, tviler jeg på at det vil skape nevneverdige ringer i vannet.

--

Trond

Personlig bilde

av runastav, mandag 9. november 2015, kl. 08:57 (685 dager siden) @ Trond

Eller du kan kvitte den slik den er nå, og om 100 år så er det en uhyre sjelden modell hehe;-)
Mvh Runar

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 10. november 2015, kl. 00:24 (685 dager siden) @ runastav

Jeg kvitter den gjerne, bare ta kontakt de som måtte være interessert. Den befinner seg i Oslo.

--

Trond

av JanS, tirsdag 10. november 2015, kl. 01:03 (685 dager siden) @ Trond

Takk Trond, står jeg først i køen på den ukjente borgervæpningsbørsa?;-)

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 10. november 2015, kl. 20:57 (684 dager siden) @ JanS

Ja. Bare ta kontakt.

--

Trond

av JanS, onsdag 25. november 2015, kl. 01:19 (669 dager siden) @ Trond

Veggpryd og hvor har musketten vært? Hullet i framstokken som Trond viser til og som er synlig i framstokken indikerer at geværet har hengt opp ned på en vegg. Opphengsmetoden er ikke vanlig i private samlinger og kan bety at det har vært flere av samme type etter hverandre. Jeg våger å påstå at musketten er av halvmilitær/militær type. Løpskappingen/bajonettfestefjerning og kvartmånesiktekorn viser geværskytetrening, men hvor? Har andre lignende geværer som ikke har blitt tilbakeført/historieforfalsket og :-( jukset med som Trond nevner?

Personlig bilde

av runastav, onsdag 25. november 2015, kl. 10:45 (669 dager siden) @ JanS

Hei JanS
Ja da gjenstår det bare for deg Jan og dokumentere at div omgjøringer av børsa ble gjort i det rette tidsrom, og ikke er feks for 30 år siden(Forfalskning;-) )
Så vi venter på bilder mann, nærbilder av forandringene hadde vert flott!
Ps, du har vel sjekket evtl andre musketter du innehar at ikke pipestiftene er skiftet ut med spiker?
Mvh Runar

av JanS, søndag 6. desember 2015, kl. 01:41 (658 dager siden) @ runastav

Firkanta rusten spiker forekommer ofte på musketter. De viser for de fleste at man har erstattet opprusta eller manglende stifter med det man har hatt for hånden. Spikeren utgir seg ikke for noe annet enn det den er. Den viser kanskje den siste historikken at musketten ble siste gang brukt som hagle på jakt av en ungdom før krigen.
I går var jeg på auksjon for å se på to musketter som etter beskivelse og bilder skulle være et komplett M/1774 DN flintlåsgevær m. baj. og et M/1774/1841 m. baj. Førstnevnte syntes jeg på bildet hadde litt merkelig fasong på kolben og lurte på om den var nylaget. Bildene viste bare halve geværene. I auksjonshallen oppdaget jeg at flinten hadde nylaget bakkolbe. Den hadde nok manglet grunnet brekkasje ved låskasse. Sammenføyingen/limingen like ved avtrekkerbøylen kunne knapt ses grunnet godt arbeid og svart slitt maling. Ladestokken på begge var en blånert/svertet jernstang. Låsens overleppe med skrue var nylaget, men fint utført. Perkusjonen hadde flott merking på kolbekappe og kunne være et kjøpsobjekt. Men jeg kvakk til da jeg så skråskjøyt like framfor bakre rørken. Munningen ga indikasjon på spor av fire rifler, men nei løpsfargen røpet at den hadde fått påsveist løpsforlengelse med bajonettknast! Muskettene hadde blitt innlevert av en ung dame som hadde arvet dem av sin far. Vurderingen på hvert var satt til bare 5000,- nok på grunn av standen! Budgivingen startet og budgivingen viste at flere forhåndsbud hadde blitt gitt. Flinten og perken gikk for 21000,- og 10000,- pluss salær! Stakkars nettbudgiverene når de mottar disse. En delvis original/nylaget M/1774 og en jaktmunnlader ("tilbakeført" på forumet) og historieødeleggelse/tiljukset M/1774/1841/jakt muskett. For meg blir dette en form for svindel. Hvordan ville forumets lesere reagert hvis de var en av kjøperne! Selv husker jeg alltid reaksjonen da vi besøkte for mange år siden en samler som stolt viste fram sine to siste kjøp. En M/1831 flintlåspistol og en M/1888 Nagant. Førstnevnte var tilbakeført fra perkusjon og sistnevnte var relina/"tilbakeført" fra ombygget cal.22 start/øvelserevolver! Her er noen av problemene flere på forumet bør tenke over hva de driver på med.:-(

Personlig bilde

av runastav, søndag 6. desember 2015, kl. 11:18 (658 dager siden) @ JanS

Heretter gjør vi alle som JanS ble enig om;-)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 6. desember 2015, kl. 17:53 (658 dager siden) @ runastav

;-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av JanS, tirsdag 15. desember 2015, kl. 00:49 (650 dager siden) @ jrr50

Det kan se ut som forumets lesere synes det er greit at såkalte "tilbakeførte" våpen selges i første, annet ledd og framtidige ledd, at de selv ikke har noe imot å bli offer for disse. I dag har man ofte problem å skille hjullåskopier som ble laget så godt med enda til riktige merkinger av flinke tyske våpensmeder på 1880-tallet. Jeg synes det er trist at den flinkeste våpensmeden/kunstneren fleiper ut i fra sine imponerende arbeider vist på forumet. Er det slik at den som tier samtykker eller er forumet så lite og gjennomsiktig at konstruktiv debatt om emnet er et ikketema?:-|

av valkyrien, tirsdag 15. desember 2015, kl. 01:39 (649 dager siden) @ JanS

Med jans 2 overstående innlegg i mente, , hvis jeg hadde visst at muskettene som ble solgt på auksjonen han refererer var forfalskninger så hadde jeg gjort auksjonarius og andre oppmerksom på det slik at noen slapp å bli lurt.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 15. desember 2015, kl. 01:52 (649 dager siden) @ valkyrien

Kan vell bare si at et godt håndtverk kan lure mange, men en god samler kan spotte en hver forfalskning. Ingen problemer på noen fronter ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av valkyrien, tirsdag 15. desember 2015, kl. 02:19 (649 dager siden) @ krutnarr

Det er mye godt håndtverk og fint restaureringsarbeid som er gjort både på feks motoriserte skogsvrak som i beste velgående ruller rundt på veiene og på gamle børser.

Mitt poeng er at hvis en har så stor kunnskap om forfalskninger og samtidig så store kvaler burde en kanskje brukt mer krefter på å opplyse om svindelen i forkant en å gjøre det så kraftig i etterkant.

Men hva vet jeg, kanskje det i dette tilfellet ble forsøkt/gjort?

av festus @, tirsdag 15. desember 2015, kl. 18:10 (649 dager siden) @ krutnarr

Kan vell bare si at et godt håndtverk kan lure mange, men en god samler kan spotte en hver forfalskning. Ingen problemer på noen fronter ;-)

En gammel samler fortalte meg en gang at det finnes to typer samlere: De som har blitt lurt, og de som ikke har innsett det ennå...

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 15. desember 2015, kl. 12:10 (649 dager siden) @ JanS

Jeg mener at dette forum har tapt mye på og så godt som ikke har Bygging,restaurering osv av våpen her lenger:-(
Folk gidder ikke og vise med bilder og tekst hva de driver med, for du kan jo risikere og bli beskyldt for og drive med forfalsking/svindling.
Administratorer kom på banen og prøv og forklar oss alle hva som er rett og galt?
Nei, får gå ned i verkstedet og bygge videre på min replika av en Kongsberg 1829 muskett;-) Som jo takket være bla JanS IKKE blir vist på svartkrutt.net
Mvh Runar

av valkyrien, tirsdag 15. desember 2015, kl. 13:08 (649 dager siden) @ runastav

Håper det blir en ordning for den skulle jeg og mange med meg likt å sett , både bilder fra byggeperioden og ferdig børse. :-)

av JanS, tirsdag 15. desember 2015, kl. 20:59 (649 dager siden) @ valkyrien

Jeg kan bekrefte at JanS informerte auksjonarius om "tilbakeføringene" og nylagde deler som det burde opplyses om ved opprop. Fikk til svar at vurderingene var satt lavt og at det var som oftest samlere som kjøpte. Hva med netthandlere som bare hadde beskrivelse med halve musketter på bildene? Forut for auksjonen hadde jeg reagert litt på kolbeformen på M/1774-en. :-|

av valkyrien, onsdag 16. desember 2015, kl. 00:25 (649 dager siden) @ JanS

Bra!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 16. desember 2015, kl. 01:41 (648 dager siden) @ valkyrien

Håper at dette forumet på svartkrutt.net kan bli som det en gang var. Det krever bl.a at det "restaureres" tilbake til opprinnelig form. Før var det nemmelig lov til å gjøre hva pokker man ville med det som mann selv eide. Nå er det visst ikke lov lengre uten at forfalskningspolitiet kommer på banen.
Denne tråden har en tittel som sier "Hva gjør man med et halv-vrak av en muskett?" Det er kommet mange forslag. Mitt er å kappe,ombygge og nyte et sjeldent syn av en omgjøring. Andre mener at musketten bør forlenges og tilbakeføres. Hva som er rett? Vell.... Er ikke det eiers avgjørelse? Jeg gir f.. i hva en fremtidig auksjon skal mene.
Å om noen lurte... Jeg er medlem av Norsk Våpenhistorisk Forening. ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av svovelsvein @, onsdag 16. desember 2015, kl. 02:17 (648 dager siden) @ valkyrien

Er litt synd at det blir slik at restarering ikke blir lagt ut her i frykt av å få et feil rykte på seg. Har en et ødelagt antikt våpen så ønsker en jo å restaurere det, og helst så likt det orginale som mulig. Ofte blir restaureringen så bra at en ikke kan se forskjell.Svindel har eksistert fra tidenes morgen, på 17-1800 tallet etterlignet ukjente urmakere urene til kjente urmakere for å oppnå høyere priser. Men å forsøke å restaurere en antikk gjenstand tilbake til det opprinnelige er ikke svindel så lenge en er åpen og ærlig om tingenes tilstand. Om en slik gjenstand blir solgt og andre vil gjøre seg til svindler ved å skjule at det er restaurert så er ikke det til å unngå, og det er kjøper som må være årvåken. Slik har det vært i all tid og slik kommer det til å forbli i all framtid.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 16. desember 2015, kl. 10:40 (648 dager siden) @ svovelsvein

Restaureringer av vrak har skjedd i lang lang tid og det vil alltid være en risiko for å gå skoa av seg ved en netthandel pga manglende informasjon eller mangelfulle bilder. Jeg synes det blir drøyt å skulle kalle flinke håndtverkere for svindlere bare fordi de restaurer ei børse veldig bra. Men som det nevnes over, det er aldri feil å opplyse om hva som er gjort ved et eventuelt salg. Ved nybygg derimot, som Runar nevner over, mener jeg det ikke hadde vært feil med en eller annen stempling som tydeliggjorde at det var snakk om en replica. Når en er så flink til å bygge våpen, hvorfor ikke signere dem selv? Da kan en få kredit for det en har lagd samtidig som en har tatt grep for å unngå at folk blir lurt om noen år. Jeg er ikke like bombastisk som krutnarr med tanke på fremtidige salg siden det er uhorvelige mengder med børser som bytter hender via nettsalg i disse tider, og dette vil nok bare øke. Det en jo risikerer om dette blir et stort problem er at markedet vannes ut, at folk ikke lengre tør kjøpe våpen på nett i frykt for å bli lurt. Jeg er 100% sikker på at den 1829 musketten til Runar vil kunne lure en rekke erfarne samlere bare bildene er dårlige nok. Jeg tviler på at dette er motivasjonen til Runar for å bygge slikt.

--
Kammerherren

av valkyrien, onsdag 16. desember 2015, kl. 11:28 (648 dager siden) @ Kammerherren
redigert av valkyrien, onsdag 16. desember 2015, kl. 11:57

Som Kruttnarr tidkigere har påpekt. En erfaren samler ser hva som er gjort med våpenet og vurderer deretter. Det er stor forskjell på restaurering og svindel. Ved svindel blir du forsøkt lurt og det er noe annet.

Ang merking , jeg har laget noen ytterst på skjefter og en løskolbe til pistol. De er sånn passe ok og er selvsagt avhendet som kopier. Hvis de underveis har blitt originale så får andre stå for det. De er samtlige merket innvendig og utvendig med HJ og årstall. En samler ser og at arbeidet ikke er 150 til 200 år gammelt.

Ser og at norsk våpenhistoriske forening blir nevnt, vet ikke hva det er men mener innleggeren NVS? Nvs er i så fall et bra selskap men etter ca 30 år som medlem så har jeg desverre ikke sett at det er en høyere hederlighet blandt melemmene der en det er blandt andre samlere..

av festus @, onsdag 16. desember 2015, kl. 23:03 (648 dager siden) @ valkyrien

En erfaren samler ser hva som er gjort med våpenet og vurderer deretter.

For meg blir dette et feil premiss. Problemet er at ikke alle ER erfarne samlere. Vi har alle vært nybegynnere en gang. For å bli en erfaren samler må man skaffe seg- nettopp- erfaring, og den kan bokstavelig talt bli dyrkjøpt. Det ligger i kortene at for å få den erfaringen vil man nødvendigvis gå på noen smeller, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er ved for eksempel å modifisere ei børse til noe den aldri har vært (Jeg tenker da på utgangspunktet for denne tråden, der en ombygging ikke vil kunne oppdages, selv av en erfaren samler).

Tror nok ikke vi blir enige, og det er sikkert ikke noe mål heller...;-)

--
- Rudyard Kipling

av JanS, torsdag 17. desember 2015, kl. 00:32 (648 dager siden) @ festus

Synes Kammerherren, Valkyrien og Festus er inne på riktig spor.:-)

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 17. desember 2015, kl. 11:06 (647 dager siden) @ JanS

Etter å ha lest denne tråden har jeg følgende synspunkter:

1). Jeg synes at folk må få gjøre som de vil med sine egne eiendeler.

2). Løpet er kappet, sannsynligvis etter en skade, sett på de delene som mangler og heng den på veggen.

3). Eller, hvis den som overtar denne har lyst til å få noe ut av den, f.eks. borgerbevepningsgevær med flintlås, og ha glede av å bruke den, synes jeg det er ok.

4). Stokken var ikke oljet, den var sortmalt.

5). Mangel på prosjekter på forumet kan skyldes lite interesse, og hvis man samtidig skal beskyldes for svindel fordi en reparerer/restaurer, er det like greit at disse opphører.
Man får heller drive med dette i det stille.

6). Når det gjelder nettauksjoner er det kjøperens plikt til å få tilsendt mer informasjon og bilder hvis det er mulig, hvis ikke så får en telle på fingrene om en skal legge inn et bud.

7). Bytting av deler, mekking og fiksing får å få en børse til å virke har blitt gjort så lenge børser har eksistert, når dette blir gjort i dag, blir det vel en del av børsas historie selv med flintlås.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 17. desember 2015, kl. 14:15 (647 dager siden) @ Mr. Pitt

Kommentar til dette punktet:

6). Når det gjelder nettauksjoner er det kjøperens plikt til å få tilsendt mer informasjon og bilder hvis det er mulig, hvis ikke så får en telle på fingrene om en skal legge inn et bud.

Mener du med dette at kjøper har et større ansvar for å sjekke opp gjenstanden enn selger har til å opplyse om tilstand/kvalitet? I såfall er jeg veldig uenig! Du mener i såfall at det er helt greit å lure kjøper all den tid han ikke ser feilen pga manglende kunnskap eller ikke ser feilen pga dårlige bilder og mangelfull beskrivelse.

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 17. desember 2015, kl. 14:58 (647 dager siden) @ Kammerherren

Lureri, nei.
Det kan være at selger ikke vet hva han har, eller auksjonshuset ikke har nok kunskap.
Hvis kjøper ikke har nok kunskap får han rådføre seg med en som har.
Jeg legger ikke inn et bud på en auksjon som har dårlige bilder og beskrivelse, vil ikke selgeren gi mer info, dropper jeg hele greia, hvis andre vil by, blir det opp til dem.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 17. desember 2015, kl. 15:15 (647 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg tror kjernen til problemet rundt netthandel ofte ligger i at auksjonshus generelt har for liten kompetanse på feltet, med dertil dårlige beskrivelser. På mer private auksjoner som QXL eller Gunbroker er en jo prisgitt selgers beskrivelse samt bilder. Karaktersystemet der er jo til for å unngå lurer, men det fungerer vel ikke helt optimalt det heller.

--
Kammerherren

RSS på tråd